"CRNI PETAK" KAO SVAKI PETAK: Trgovci zasipaju građane prividnim pojeftinjenjima do čak 70 odsto
24. 11. 2022. u 12:33
TRGOVCI zasipaju građane promovišući bombastično popuste na odeću, obuću i tehniku od 20 do 50, a pojedini čak i do 70 odsto. Međutim, "crni petak" koji se reklamira kao vreme najvećih sniženja, ove godine ne nudi ništa povoljniju kupovinu nego što je na uobičajenim akcijama koje se periodično oglašavaju tokom godine.

Foto Shutterstock
Stari, marketinški mamci za privlačenje kupaca aktuelni su i sada. Ipak, potrošače ništa ne može da zaustavi od planirane kupovine, iako su svesni svih trikova prodavaca.
Jedan od novih "izuma" trgovaca je popust od 20 odsto uz minimalnu kupovinu od 6.000 dinara, ili od 30 procenata uz minimalnu kupovinu od 8.000. Naravno, procenat sniženja je napisan krupnim brojevima, a uslov veoma sitnim slovima. Tako, na primer, potrošač mora da kupi četiri džempera koji koštaju po 1.800 dinara, što je 7.200, kako bi dobio sniženje od 20 odsto. U beogradskim tržnim centrima, najjeftinije patike poznatog brenda, sa popustom koštaju oko 3.500 do 4.000 dinara. Ali, po toj ceni su se mogle kupiti i na akcijama tokom godine. Slična je situacija i sa drugim artiklima. Od jeftinije robe, mogu se naći farmerke za 1.500 dinara, rolke za 1.400, punjene jakne su oko 5.000 do 7.000.
Mnogi trgovci su sa popustima krenuli od ponedeljka, a pojedini su uveli "crni novembar", pa ih oglašavaju čitavog meseca. Očekuje se da udarni dani šoping groznice počnu sutra, kada zvanično stiže "crni petak", i da se nastave tokom vikenda.
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) upozoravaju građane da vode računa da ih ne zavaraju oglašeni procenti popusta. Kako ukazuju, kod nas sniženja nikada nisu tako velika kao u zapadnim zemljama i uglavnom su samo prividna.
- Ove godine je "crni petak" kao svaki petak, jer nema razlike u ovim sniženjima u odnosu na uobičajene vikend popuste ili akcije tokom godine - navodi Marko Dragić, pravni savetnik u NOPS-u.
- Do ove situacije je došlo, jer su cene prethodno mnogo skočile.
Čitateljka "Novosti" Zorica Jeftić kaže da joj danima non-stop stižu poruke putem imejla i društvenih mreža u kojima se promovišu sniženja.
- To su samo mamci za navlačenje - ističe Jeftićeva.
- Najviše me nervira kada napišu popust na svu robu, na primer, 30 odsto. Kada otvorim sajt, onda je samo nekoliko proizvoda na sniženju, a ostali imaju redovne cene. Htela sam da kupim kaput, ali su mi rekli da to nije na popustu. Nisu mi odgovorili zašto su onda napisali da je na svu robu. Nijedan od proizvoda koji se meni sviđa nije na popustu, a čekala sam "crni petak" da bih kupila jeftinije.
Ona kaže da će, bez obzira na sve, da pazari nešto što je na popustu. Ko bi, kako dodaje, preskočio dobar povod za šoping. Čitaoci našeg lista požalili su nam se i da im najviše smeta kada trgovci na izlogu napišu da je popust "do 50 odsto", a pritom je potrebna lupa da bi se uočilo "do".
- To je veoma vešt marketinški trik, jer to znači da popust može da bude i samo jedan procenat - objašnjava Dragić.
- Ovo je samo način da se kupac navede da dođe u prodavnicu.
Reporteri "Novosti" su se uverili da trgovci ovaj mamac koriste najčešće i ove godine u tržnim centrima. U radnjama na čijim izlozima je navedeno sniženje "do 50 odsto", popusti se kreću od šest, 16 do maksimalno 30 odsto. Kako Dragić ističe, potrošači treba da znaju da najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena najvećim procentom popusta.
- To znači da ukoliko je najavljeno sniženje od 30 odsto, onda u prodavnici jedna petina artikala mora da bude toliko jeftinija - objašnjava Dragić.
- Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se kupac navede da pazari druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj. Često se dešava i da nema artikala za koje je oglašen popust.
Kupci treba da obrate pažnju da ne budu nasamareni, posebno kada je tehnika u pitanju, jer se dešava da "bombastično" najavljeni popust određenog modela proizvoda kod jednog trgovca zapravo bude njegova redovna cena kod drugog prodavca. Zato je savet potrošačima da obavezno upoređuju ponudu. Česta je pojava i da trgovci namerno podižu cene određeni kratak period ranije, a onda oglase sniženje. Time su, zapravo, zadržali stare cene. I to je, takođe, prekršaj i nepoštena poslovna praksa. Ako građani to uoče, mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača.
NE MOŽE DA SE ZAMENI, NITI DA SE VRATI
UKOLIKO je proizvod na sniženju kupljen u fizičkoj prodavnici, prema Zakonu o zaštiti potrošača, ne može da se zameni niti vrati.
- Ipak, činjenica je da većina trgovaca to omogućava - ukazuje Marko Dragić iz NOPS-a.
- To je stvar njihove poslovne politike ili dobre volje.
On ističe i da ukoliko je roba kupljena na sniženju neispravna, ako sa njom nešto nije u redu, kupac ima prava na reklamaciju. U NOPS-u savetuju da potrošači iskoriste pogodnosti onlajn kupovine. Osim što će izbeći gužve, imaju pravo i da u roku od 14 dana vrate proizvod trgovcu i to bez navođenja razloga i bez obzira na to da li je kupljen na sniženju ili po redovnim cenama. Uslov je da roba nije korišćena i oštećena.
Preporučujemo

OVO JE FORMULAR KOJI TREBA DA POPUNITE: Počinje prijava srednjoškolaca za 10.000 dinara pomoći - Sve u dva koraka (VIDEO)
MINISTAR finansija Siniša Mali na svom Tik-tok profilu objavio je snimak sa objašnjenjem kako će se srednjoškolci u Srbiji prijavljivati za jednokratnu pomoć od 10.000 dinara.
28. 11. 2023. u 12:25

PROTEST PORODICA ubijene dece ispred Ribnikara - Nezadovoljni zbog odluka Saveta roditelja
NAKON jezivog masakra koji je izvršio dečak-ubica Kosta K. u OŠ "Vladislav Ribnikar", gde je ubio devetoro svojih drugova, čuvara Dragana Vlahovića i ranio petoro dece i nastavnicu Tatjanu Stevanović, u Savet roditelja ove obrazovne ustanove na Vračaru nije primljen nijedan roditelj stradale dece.
29. 11. 2023. u 11:03

SADA JE PUŠTEN NA SLOBODU: Pevač iz "Pinkovih zvezda" svirepo ubio koleginicu
"GAZIO ju je dok je nije ubio, a onda je zvao policiju, koja je pronašla telo moje poćerke."
29. 11. 2023. u 22:47
Komentari (1)