"CRNI PETAK" KAO SVAKI PETAK: Trgovci zasipaju građane prividnim pojeftinjenjima do čak 70 odsto

E. B. T.

24. 11. 2022. u 12:33

TRGOVCI zasipaju građane promovišući bombastično popuste na odeću, obuću i tehniku od 20 do 50, a pojedini čak i do 70 odsto. Međutim, "crni petak" koji se reklamira kao vreme najvećih sniženja, ove godine ne nudi ništa povoljniju kupovinu nego što je na uobičajenim akcijama koje se periodično oglašavaju tokom godine.

ЦРНИ ПЕТАК КАО СВАКИ ПЕТАК: Трговци засипају грађане привидним појефтињењима до чак 70 одсто

Foto Shutterstock

Stari, marketinški mamci za privlačenje kupaca aktuelni su i sada. Ipak, potrošače ništa ne može da zaustavi od planirane kupovine, iako su svesni svih trikova prodavaca.

Jedan od novih "izuma" trgovaca je popust od 20 odsto uz minimalnu kupovinu od 6.000 dinara, ili od 30 procenata uz minimalnu kupovinu od 8.000. Naravno, procenat sniženja je napisan krupnim brojevima, a uslov veoma sitnim slovima. Tako, na primer, potrošač mora da kupi četiri džempera koji koštaju po 1.800 dinara, što je 7.200, kako bi dobio sniženje od 20 odsto. U beogradskim tržnim centrima, najjeftinije patike poznatog brenda, sa popustom koštaju oko 3.500 do 4.000 dinara. Ali, po toj ceni su se mogle kupiti i na akcijama tokom godine. Slična je situacija i sa drugim artiklima. Od jeftinije robe, mogu se naći farmerke za 1.500 dinara, rolke za 1.400, punjene jakne su oko 5.000 do 7.000.

Mnogi trgovci su sa popustima krenuli od ponedeljka, a pojedini su uveli "crni novembar", pa ih oglašavaju čitavog meseca. Očekuje se da udarni dani šoping groznice počnu sutra, kada zvanično stiže "crni petak", i da se nastave tokom vikenda.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) upozoravaju građane da vode računa da ih ne zavaraju oglašeni procenti popusta. Kako ukazuju, kod nas sniženja nikada nisu tako velika kao u zapadnim zemljama i uglavnom su samo prividna.

- Ove godine je "crni petak" kao svaki petak, jer nema razlike u ovim sniženjima u odnosu na uobičajene vikend popuste ili akcije tokom godine - navodi Marko Dragić, pravni savetnik u NOPS-u.

- Do ove situacije je došlo, jer su cene prethodno mnogo skočile.

Čitateljka "Novosti" Zorica Jeftić kaže da joj danima non-stop stižu poruke putem imejla i društvenih mreža u kojima se promovišu sniženja.

- To su samo mamci za navlačenje - ističe Jeftićeva.

- Najviše me nervira kada napišu popust na svu robu, na primer, 30 odsto. Kada otvorim sajt, onda je samo nekoliko proizvoda na sniženju, a ostali imaju redovne cene. Htela sam da kupim kaput, ali su mi rekli da to nije na popustu. Nisu mi odgovorili zašto su onda napisali da je na svu robu. Nijedan od proizvoda koji se meni sviđa nije na popustu, a čekala sam "crni petak" da bih kupila jeftinije.

Ona kaže da će, bez obzira na sve, da pazari nešto što je na popustu. Ko bi, kako dodaje, preskočio dobar povod za šoping. Čitaoci našeg lista požalili su nam se i da im najviše smeta kada trgovci na izlogu napišu da je popust "do 50 odsto", a pritom je potrebna lupa da bi se uočilo "do".

- To je veoma vešt marketinški trik, jer to znači da popust može da bude i samo jedan procenat - objašnjava Dragić.

- Ovo je samo način da se kupac navede da dođe u prodavnicu.

Reporteri "Novosti" su se uverili da trgovci ovaj mamac koriste najčešće i ove godine u tržnim centrima. U radnjama na čijim izlozima je navedeno sniženje "do 50 odsto", popusti se kreću od šest, 16 do maksimalno 30 odsto. Kako Dragić ističe, potrošači treba da znaju da najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena najvećim procentom popusta.

- To znači da ukoliko je najavljeno sniženje od 30 odsto, onda u prodavnici jedna petina artikala mora da bude toliko jeftinija - objašnjava Dragić.

- Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se kupac navede da pazari druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj. Često se dešava i da nema artikala za koje je oglašen popust.

Kupci treba da obrate pažnju da ne budu nasamareni, posebno kada je tehnika u pitanju, jer se dešava da "bombastično" najavljeni popust određenog modela proizvoda kod jednog trgovca zapravo bude njegova redovna cena kod drugog prodavca. Zato je savet potrošačima da obavezno upoređuju ponudu. Česta je pojava i da trgovci namerno podižu cene određeni kratak period ranije, a onda oglase sniženje. Time su, zapravo, zadržali stare cene. I to je, takođe, prekršaj i nepoštena poslovna praksa. Ako građani to uoče, mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača.

NE MOŽE DA SE ZAMENI, NITI DA SE VRATI

UKOLIKO je proizvod na sniženju kupljen u fizičkoj prodavnici, prema Zakonu o zaštiti potrošača, ne može da se zameni niti vrati.

- Ipak, činjenica je da većina trgovaca to omogućava - ukazuje Marko Dragić iz NOPS-a.

- To je stvar njihove poslovne politike ili dobre volje.

On ističe i da ukoliko je roba kupljena na sniženju neispravna, ako sa njom nešto nije u redu, kupac ima prava na reklamaciju. U NOPS-u savetuju da potrošači iskoriste pogodnosti onlajn kupovine. Osim što će izbeći gužve, imaju pravo i da u roku od 14 dana vrate proizvod trgovcu i to bez navođenja razloga i bez obzira na to da li je kupljen na sniženju ili po redovnim cenama. Uslov je da roba nije korišćena i oštećena.

BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)