OPASNOST DA OSTANEMO BEZ ENERGENATA: Ko stoji iza namere uništavanja "Turskog toka" - oštećenje nema ko da popravi zbog sankcija EU

E. BOŽIĆ TALIJAN

12. 10. 2022. u 09:00

AKO bi diverzija na "Turskom toku" bila uspešno izvedena na dnu Crnog mora, taj kvar ne bi mogao niko da popravi.

ОПАСНОСТ ДА ОСТАНЕМО БЕЗ ЕНЕРГЕНАТА: Ко стоји иза намере уништавања Турског тока - оштећење нема ко да поправи због санкција ЕУ

DRAGOCENO Bez "Turskog toka" Balkan bez energije, Foto shutterstock

Jedina koja ima tehnologiju za to je evropska kompanija Allseas Group, sa sedištem u Švajcarskoj, koja je i izgradila podvodni deo gasovoda. Međutim, ona sada ne bi mogla da bude angažovana na popravkama zbog sankcija EU protiv Rusije.

Ovo, u razgovoru za "Novosti", objašnjava stručnjak za energetiku Miloš Zdravković, a povodom informacije koju je ruski predsednik Vladimir Putin saopštio u ponedeljak da je Ukrajina pokušala da digne u vazduh jednu deonicu "Turskog toka". Sve to, kako je dodao, potvrđuju nepristrasni dokazi, uključujući svedočenje samih pritvorenih počinilaca tog i drugih terorističkih napada.

Predsednik Aleksandar Vučić je rekao da bi Srbija šest meseci ostala i bez plavog goriva i bez struje, jer ne bi radile gasne elektrane, kada bi bio uništen ovaj gasovod.

- Razgovarao sam sa BIA, razgovaraću i sa policijom da se dižu helikopteri i zaštiti od potencijalnih diverzija - rekao je Vučić.

- Ovo se dešavalo u Crnom moru, a ne kod nas, ali ono što možemo mi ćemo da uradimo.

Podsetimo, naša zemlja se snabdeva preko jednog kraka ovog gasovoda, koji preko Turske i Bugarske doprema taj energent do Srbije. U analizi namere da se uništi "Turski tok" treba uzeti u obzir i geopolitički i politički kontekst. Uništavanjem ovog gasovoda, zadao bi se snažan udarac i ekonomska šteta Srbiji, Mađarskoj i Turskoj. Upravo su to zemlje koje ne slede jedinstvenu politiku evropskih i američkih vlada u njihovom obračunu sa Rusijom. Naša zemlja je pod snažnim pritiscima, jer se rukovodi sopstvenim interesima i ne uvodi sankcije RF. To odbija da učini i Turska. Mađarska spada u neposlušne članice Evropske unije koja ne prihvata da uvede energetski embargo Rusiji.

Foto N. Ž.

Majkl Rubin, bivši oficir Pentagona i viši saradnik u američkoj tink-tenk organizaciji American Enterprise Institute AIE, 30. septembra u analizi za taj institut ističe da američki predsednik Džo Bajden treba da "ubije -Turski tok" u cilju promovisanja transatlantske energetske sigurnosti. Taj gasovod je, kako kaže, loša ideja kao i "Severni tok". On konstatuje da je veće oslanjanje na ruski gas ostavilo Zapad ranjivim.

Navodi da se turski zvaničnici hvale da će udvostručiti tranzit gasa u Evropu i kritikuje svako ohrabrivanje tog režima.

- Bajden bi trebalo transturskim energetskim koridorima da pruži isti tretman koji je dao "Severnom toku 2", iz istih razloga - zaključuje Rubin.

Prema rečima Miloša Zdravkovića, posledice diverzije na "Turskom toku" bi bile dalekosežnije, jer on radi punim kapacitetom i snabdeva evropske države, za razliku od "Severnog toka" u Baltičkom moru.

- Bile bi i dugoročnije, jer ne bi mogao da se popravi dok se ne ukinu sankcije EU Rusiji - objašnjava Zdravković.

- "Turski tok" je urađen kao najizazovniji tehnološki projekat, Crno more je neuporedivo dublje od Baltika. Radila ga je jedina firma koja je osposobljena za to, Allseas, specijalizovana za polaganje podvodnih cevi. Samo ona bi mogla i da ga popravi, ali bi kao holandska kompanija, sa sedištem u Švajcarkoj, bila onemogućena zbog sankcija.

On navodi da je sabotaža na "Severnom toku" 1 i 2 izvedana u najplićem delu Baltika, na dubini od 100 metara, kod ostrva Bronholm. Tu je, kako dodaje, mnogo lakše obaviti popravke. Prema njegovom mišljenju, ako je neko pokušao diverziju na "Turskom toku" ili to planira, izveo bi to u Crnom moru.

- Ukoliko bi neko to pokušao da uradi na kopnenom delu izložio bi se riziku da bude uhvaćen, a ne bi postigao željeni efekat - smatra Zdravković.

- U pitanju su cevi dužine od 30 do 50 metara koje se spajaju zavarivanjem, i ne bi mogle da se unište. Mogao bi da bude oštećen samo fragment neke deonice, a to se lako popravi.

Početkom oktobra pojedini zapadni mediji su preneli da je operator "Turskog toka" prinuđen da obustavi radove na održavanju i popravci tog gasovoda zbog sankcija EU. Direktor holandske firme South Stream Transport B.V., koja pripada "Gaspromu" i upravlja ovim cevovodom Oleg Aksitin obavestio je menadžere da im je povučena licenca. Zato se obustavlja izvršenje svih ugovora koji se tiču tehničke podrške cevovodu, što uključuje montažu, testiranje, popravku, održavanje. Zaposlenima je rečeno da se suspenduju sporazumi sa zapadnim dobavljačima robe i usluga koji se tiču održavanja gasovoda.

Zaključak je da niko neće moći da izvrši popravku, ako je cev oštećena, ukoliko curi gas ili ako se deo cevovoda raspadne usled zemljotresa.

Ministar spoljnih poslova Mađarske Peter Sijarto upozorio je 29. septembra da je neophodno da se posveti veća pažnja bezbednosti "Turskog toka", kako bi se izbegli incidenti poput onih na "Severnom toku" 1 i 2.

GODIŠNjE TROŠIMO DO TRI MILIJARDE

"TURSKI tok" je dug 930 kilometara sa kapacitetom od 31,5 milijardi kubnih metara gasa godišnje. Prvi krak prolazi kroz Tursku, dok druga cev ide kroz Bugarsku, Srbiju i Mađarsku. Kapacitet svakog kraka je 15,75 milijardi kubnih metara plavog goriva. U našu zemlju dnevno stiže šest miliona kubika, a na godišnjem nivou trošimo 2,2 milijarde do tri milijarde kubika.

HELIKOPTERI IDEALNI ZA IZVIĐANjE

HELIKOPTERI su idealni za izviđanje, mogu da prate konfiguraciju terena, imaju uređaje za osmatranje i detekciju promena, kao i mogućnost komunikacije sa nadležnima na terenu. Takođe su pogodni za lako prevoženje manje grupe ljudi, specijalaca ili stručnjaka. Ovo kaže Zlatomir Grujić, predsednik Udruženja vazduhoplovaca komentarišući najavu predsednika Aleksandra Vučića da će zatražiti da policijski helikopteri budu angažovani na zaštiti "Turskog toka" od diverzija.

Foto N. Ž.

- Uz ostale mere, gotovo svi helikopteri kojima raspolažu naša policija i vojska mogu da se koriste za tu namenu i to se radi svuda u svetu - ističe Grujić za "Novosti".

- Angažuju se za osmatranje dalekovoda, pruga, auto-puteva. Za izviđanje su pogodne "gazele" i HA 145M, jer su brzi i mali, a teži i veći, poput MI 8 i MI 17 za prevoženje manjih grupa ljudi. Koji helikopteri i kako će biti angažovani, to zavisi od procene nadležnih.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (8)

ŠEŠELJ NIJE ZNAO O ČEMU SE RADI: Kruna u programu uživo ustala i došla do lidera radikala (VIDEO)