TRAKE OMČA OKO VRATA: Da li su javne finansije države ugrožene izgradnjom auto-puta kroz Crnu Goru

Veliša Kadić

utorak, 04. 08. 2020. u 06:22

ТРАКЕ ОМЧА ОКО ВРАТА: Да ли су јавне финансије државе угрожене изградњом ауто-пута кроз Црну Гору

Foto investitor.me

MOŽE li izgradnja auto-puta Bar - Boljare, deonica od Smokovca do Mateševa duga 42 kilometra, da ugrozi javne finansije Crne Gore čija je izgradnja povećala spoljni dug na više od 70 odsto BDP-a i time dovesti u pitanje normalan život građana?

 Vlada Crne Gore ušla je u ovaj projekat uprkos upozorenjima Brisela i Vašingtona, a o ekonomskoj isplativosti ovog projekta još će se pričati. U ugovoru o zajmu, koji je zvanična Podgorica sklopila sa Pekingom "daleko od očiju javnosti", navodi se da će Crna Gora kineskoj strani ustupiti čak i svoju teritoriju u slučaju da ne bude mogla da vraća kredit! Na to ukazuje Centar za istraživačko novinarsko čiji tim je imao na uvid misteriozni ugovor, u kom su od "zaplene imovine" pošteđena jedino diplomatsko-konzularna predstavništva.

Zaduživanje Vlade Crne Gore od Kine za finansiranje troškova auto-puta, koje je procenjeno na 1,3 milijardi evra, povećalo je značajno dug zemlje. Saobraćajnicu gradi kineska korporacija za puteve i mostove, a 85 odsto zajma finansira kineska Eksim banka. Prva faza projekta od 41 kilometar je sa 20 mostova i 16 tunela kroz grubi planinski teren, koštala je 20 miliona evra po kilometru! O ovoj "crnogorskoj muci" pisao je i Financial Times navodeći da Podgorica strahuje da će ovaj projekat biti na "putu propasti". List navodi da bi ovaj posao mogao da bude opasan ukoliko se ima u vidu kredit kojim je finansiran i mogućnosti Crne Gore da ispoštuje sve stavke ugovora prema kineskoj banci.
Izvršna direktorka Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) Vanja Ćalović Marković izjavila je da se Crna Gora, kao država nije zaštitila, iako su za to postojali mehanizmi.
- I ne samo to, nego smo napravili neverovatan ustupak Kinezima kada je u pitanju vraćanje ovog kredita. U ugovoru sa Kinezima je navedeno da se Crna Gora odriče svih prava na svoju imovinu osim diplomatsko-konzularnih predstavništava u slučaju arbitraže, koja bi se vodila u kineskim sudovima i po kineskim zakonima - upozorila je Ćalović Marković. - Ako Crna Gora ne bude mogla da vrati ovaj kredit, oni odlučuju koju to imovinu Crna Gora u zamenu za taj kredit treba da da kompaniji CCCC. Kina je i u drugim državama imala sličan koncept, gde je na ovaj način plasirala svoj novac. Vrlo jeftin novac, ali po skupim uslovima.

Veliša Kadić


Međunarodni monetarni fond potvrdio je lani da su troškovi za gradnju prioritetne deonice auto-puta Bar - Boljare, od Smokovca do Mateševa, porasli 25 odsto, što znači da su premašili milijardu evra. Navode da je trošak za 41 kilometar, kao najteži deo puta prvobitno bio procenjen na 809 miliona na osnovu čega se Vlada zadužila kod kineske Eksim banke, ali da prekoračenja troškova mogu povećati ukupan trošak oko sedam odsto.

JAVNI DUG

OD obnove nezavisnosti 2006. godine javni dug Crne Gore uvećao se sedam puta. Prema poslednjim podacima, on iznosi čak 3,7 milijardi evra ili 77 odsto bruto domaćeg proizvoda!

ZLONAMERNE PRIČE

IZ Vlade Crne Gore povremeno se plasiraju pozitivne informacije u vezi sa ovim kapitalnim projektom. Uz to njeni zvaničnici su više puta odbacili bilo kakvu moguću negativnu posledicu po državu zbog kreditnog aranžmana.
- Nema priče o dužničkom ropstvu Crne Gore. Priča da ćemo finansijski doći u zavisnost od kineskog novca je samo priča zlonamernih - poručio je premijer Duško Marković.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

neko iz mase

04.08.2020. 08:36

Значи, требали су да ангажују Американце, по дупло вишој цени и са тајним уговором?!

Raso

04.08.2020. 08:44

Не волим Мила али... Да се овај пут гради према Албанији и да је кредит од западноевропски банака све би били за похвалу, овако ...