ПРАВО НА ЗАМЕНУ УРЕЂАЈА ДВЕ ГОДИНЕ: Трговци одбијају рекламације и шаљу апарате на сервис иако је за то потребна сагласност купца

Е. Б. Т.

05. 01. 2023. у 10:00

ГРАЂАНИ се све више жале да не успевају да замене оштећени технички уређај и да им трговци одбијају рекламацију или их шаљу у сервис.

ПРАВО НА ЗАМЕНУ УРЕЂАЈА ДВЕ ГОДИНЕ: Трговци одбијају рекламације и шаљу апарате на сервис иако је за то потребна сагласност купца

Фото Shutterstock

Многи потрошачи и не знају да је поправљање производа, у року од две године од тренутка куповине, могуће једино ако се купац са тим сагласи. Осим тога, грађани често праве грешку и сами одлазе директно у сервис, јер нису информисани да своја права могу да остваре једино ако рекламацију поднесу трговцу и преко њега воде читав поступак. Читатељка "Новости", Јасмина Пејић из Београда, недавно се нашла у ситуацији да продавац одбија да јој замени машину за веш која се покварила.

- Месец дана након куповине, приметила сам да не загрева воду довољно - наводи Пејићева. - То је машина са предњим пуњењем и приметила сам да уопште не загрева воду до 90 степени када укључим тај програм. Можда ни 60 степени није достизала, јер кроз стакло на вратима може да се осети одређени ниво топлоте.

Машину је купила у једном познатом трговинском ланцу и хтела је да је замени, ако треба, и да доплати за скупљи производ. У питању је, како наводи, уређај који треба дуго да се користи, а већ након месец дана се покварио.

- Шта да очекујем касније ако се од почетка квари - каже наша саговорница. - То је био разлог што сам хтела замену. Вратила сам производ у радњу и написала сам рекламацију у којој сам то нагласила. Међутим, продавац је инсистирао да је пошаље на поправку у сервис и није хтео да пристане на замену за нови уређај.

У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) истичу да је трговац прекршио закон јер је Пејићева вратила производ у радњу и истакла рекламациони захтев у виду замене. Такође, како наводе, до квара машине је дошло месец дана од куповине, што значи да није истекао законски рок саобразности од две године. То је период у ком трговац треба да обезбеди исправност производа.

Фото Комеасријат за избеглице

 

- Купац у року од шест месеци од куповине има право на повраћај новца, замену за нови производ или поправку - објашњава Марко Драгић из НОПС-а. - У том периоду је терет доказивања на трговцу. А, након шест месеци од куповине, до две године, има право на поправку или замену. Трговац мора да уважи захтев уколико је основан. Ако то одбија да уради, онда потрошач треба да се обрати тржишној инспекцији.

Драгић указује да је уговор који трговци имају са произвођачима техничких уређаја један од разлога због ког одбијају рекламације потрошача.

- Када трговци набављају велике количине одређеног производа, на пример веш-машина, они уговором са произвођачем дефинишу међусобна права и обавезе, међу којима је и ко рефундира трошкове оштећења, квара - наводи Драгић. - Тај уговор иде више у корист произвођача него трговца, а све то на крају иде на штету потрошача. Један од разлога што продавци одбијају рекламације потрошача, не улазећи у то да ли је основана или неосноснована, јесте да би избегли да покривају трошкове новог производа. Зато они пребацују терет доказивања на потрошача.

Онда купац, ако хоће да оствари своја права, мора да ангажује независног вештака. Када вештак потврди да је рекламација основана, тада трговац не сноси трошкове за нови производ и пристаје да се обрати произвођачу. Тек онда потрошач успева да оствари своје право на замену. Како Драгић истиче, то је дуг и компликован процес, у који се готово нико не упушта.

Такође, купци треба да знају да је први корак да би уопште могли да остваре своја права да рекламацију поднесу трговцу и да преко њега воде читав поступак. Потрошачи често праве грешку и одлазе директно у сервис, углавном зато што их продавци посаветују усмено да тако ураде. Они мисле да ће на тај начин брже да реше проблем, али заправо само додатно компликују ситуацију. На тај начин добијају само поправку.

Сервис није везан никаквим роковима, а продавац је дужан да одговори на рекламацију у року од осам дана. Осим тога, сервис не може да нуди замену, већ само поправку уређаја. Када се комуникација у рекламационом поступку води преко продавца, онда он има обавезу да пошаље производ у сервис. Ако је апарат већи, онда трговац шаље сервисера на кућну адресу. Након тога, продавац је дужан да одговори потрошачу на основу информација које је добио од сервисера, а уколико одбије рекламацију, и да наведе разлог за то. То образложење је потребно купцу ако хоће да иде у даљу процедуру, да уради вештачење које ће побити тврдње продаваца. На основу тога и удружење потрошача пише опомену пред тужбу против трговца.

ОБАВЕЗА

ТРГОВЦИ су дужни да обавесте купце о њиховим правима. Већина њих то чини тако што, приликом куповине, дају потрошачу један папир где су им предочена права из закона. Проблем је што грађани то, обично, не читају. С друге стране, трговци су се на тај начин заштитили.

ОДГОВОР У РОКУ ОД ОСАМ ДАНА

ПРОДАВАЦ је дужан да без одлагања, а најкасније у року од осам дана од пријема рекламације, писаним или електронским путем одговори потрошачу на изјављену рекламацију. Одговор мора да садржи одлуку да ли прихвата рекламацију, изјашњење о захтеву потрошача и конкретан предлог и рок за решавање рекламације. Рок не може да буде дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај од дана подношења рекламације. Продавац је дужан да поступи у складу са одлуком, предлогом и роком за решавање рекламације, уколико је добио претходну сагласност потрошача.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (3)

ДАНАС ЈЕ ДОБАР ДАН ЗА СРБИЈУ: Вучић се огласио са важним вестима (ФОТО)