MOST GVOZDENA VEZA IZMEĐU SRBA I RUSA: Obeleženo 75 godina od obnove "Pančevca" posle Drugog svetskog rata

S. B. M.

30. 11. 2021. u 06:47

PANČEVAČKI most juče je proslavio 75. rođendan!

МОСТ ГВОЗДЕНА ВЕЗА ИЗМЕЂУ СРБА И РУСА: Обележено 75 година од обнове Панчевца после Другог светског рата

Pančevački most, Foto A. S. Živković

Svečanošću na levoj obali Dunava, koju je uveličao i defile plovila Rečne policije, obeleženo je 75 godina kako je uz rusku pomoć taj most izgrađen posle Drugog svetskog rata. Nažalost, dok mu se slavi jubilej, ovaj "vremešni gospodin" poslednjih godina ubrzano propada.

Most koji se do Drugog svetskog rata zvao po kralju Petru Drugom Karađorđeviću, srušila je prvo kraljevska vojska u najezdi Trećeg rajha, a zatim 1944. godini i Nemci pred oslobođenje Beograda. U njegovoj obnovi posle rata učestvovali su inženjeri Crvene armije.

Direktor Ruskog doma u Beogradu Jevgenij Baranov kazao je juče na svečanosti da je Pančevački most gvozdena i neraskidiva veza među Srbima i Rusima.

- Zamislite 1945. i 1946. godinu kad je pola Rusije bilo u ruševinama. Srušeni su putevi i mostovi, a Sovjetsko državno rukovodstvo je odlučilo da u tako teškoj situaciji pošalje svoje inženjerske jedinice da grade ovaj most koji su Nemci srušili - podsetio je Baranov.

Foto P. Milošević

Posao je završen 7. novembra 1946. na dan Oktobarske revolucije, a Tito ga je svečano otvorio 29. novembra na Dan Republike Jugoslavije. Dobio je ime Most Crvene armije, a kasnije mu je ime promenjeno u Pančevački most.

Godine izgradnje i broj vozila koji ovuda svakodnevno prolaze, iznudili su poslednji potez nadležnih - zabranu kretanja teretnjaka težih od 12 tona. Zabrinjava činjenica da se na njemu neće ništa raditi sve dok ne bude sagrađen most preko Ade Huje. A gradnja tog mosta preko Dunava u planu je tek pošto se sagradi Novi savski most.

Sugrađani i deo stručnjaka godinama pozivaju nadležne da reaguju, da se što pre krene sa detaljnom obnovom mosta. Odgovor onih koji su zaduženi za njegovo održavanje, konkretno JP "Putevi Srbije" i "Infrastrukture železnice Srbije" je da je i dalje dovoljno bezbedan i da svakako neće biti rekonstrukcije dok se ne izgradi novi most preko Ade Huje. Od zabrane su izuzeta vozila gradskog i međugradskog prevoza.

Direktor JP "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak nedavno je rekao da je bolje da se most poruši i da se umesto njega sagradi novi. Građevinci pak tvrde da nema razloga da se ruši, već da treba da se ojača, rekonstruiše i proširi. Glavni gradski urbanista Marko Stojčić kazao je da se rade studije o eventualnom proširivanju ove saobraćajnice, pa i o njegovom osposobljavanju za tramvajski saobraćaj.

I NA POŠTANSKOJ MARKI

POVODOM jubileja od gradnje "Pančevca", "Pošta Srbije" izdala je i prigodnu seriju maraka, koju je na svečanosti predstavio direktor "Srbijamarke Pošte Srbije" Adam Sofronijević.

- Srećni smo bili što smo ove godine bili u prilici da obeležimo 75 godina obnove ovog mosta i velike uloge koju je bratski ruski narod imao u tom važnom događaju za Srbiju - kazao je i naglasio da je poštanska marka simbol državnosti i ostaje kao trag u budućnosti onoga što je važno.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)