Eva Klese: DŽez povezuje zemlje i kulture
27. 10. 2017. u 11:51
Bubnjarka Eva Klese pred sutrašnji nastup na "Beogradskom džez festivalu"
Foto Arne Reimer
NEMAČKI "Eva Klese kvartet" predstaviće se sutra publici 33. "Beogradskog džez festivala" na koncertu u Domu omladine Beograda, a bubnjarka Eva Klese pred prvu posetu Srbiji poručuje da je radoznala da sazna što više o našoj zemlji, kulturi i džez sceni. Tokom boravka u Njujorku imala je, veli, priliku da svira sa nekoliko sjajnih džezera iz Srbije, a posebno je impresioniraju prilično zahtevni ritmovi, karakteristični za naše podneblje.
Kako se festival održava pod sloganom "džez vizije", na pitanje kakve su njene vizije džeza za budućnost, Eva odgovara:
- Ne znam kako stoje stvari u Srbiji, ali u Nemačkoj je džez još uvek pravac sa prilično ograničenim auditorijumom. Nadam se da će u budućnosti mnogo više ljudi otkriti lepote ove muzike. Moja vizija džeza za budućnost je da može biti sredstvo povezivanja zemalja i različitih kultura, kao i da može pomoći građenju tolerancije i mira u svetu.
* Studije muzike ste, kao stipendista, završili u Njujorku?
- Vreme koje sam provela u Njujorku bilo je jako važno, kako na profesionalnom, tako i na ličnom planu. Studirala sam sa fenomenalnim umetnicima i prisustvovala nastupima nekih od najvažnijih džez muzičara. To me je inspirisalo i pomoglo mi da nađem sopstveni izraz i odnos prema muzici, sviranju i komponovanju. To se odrazilo i na moj rad sa kvartetom, u koji sam, kao i ostale kolege, unela sva dosadašnja iskustva. Kvartet je formiran u januaru 2013. objavili smo dva albuma, a treći izlazi 2018. Pre dve godine proglašeni smo za najperspektivniji nemački džez bend, a lane na festivalu "12 points" u San Sebastijanu za najupečatljiviji sastav u selekciji.
* U vašem radu zastupljeni su mnogi stilovi i pravci?
- Kombinacija poprilično različitih stilova se prirodno dogodila, s obzirom na to da svako od nas dolazi iz potpuno drugačijeg muzičkog miljea. Saksofonista Jevgenij je iz Rostova i nosi uticaje muzičkog nasleđa Rusije, ali je od ranog detinjstva ušao u svet džeza, pa su na njega uticali i velikani, poput Vejna Šortera. Kontrabasista Robert poreklom je iz Rumunije, roditelji i braća su mu profesionalni muzičari, a inspiraciju nalazi u improvizovanoj i elektronskoj muzici. Pijanista Filip je pre ulaska u svet džeza stekao klasično muzičko obrazovanje. I dalje voli klasiku, ali je veoma posvećen i proučavanju džez tradicije. Ja sam, takođe, odrasla uz dosta klasike, potom sam se okrenula pop i rok muzici, a u džez sam ušla prilično kasno. Svi ovi uticaji i spojevi zajedno čine muziku našeg kvarteta. Naravno, improvizacija ima velikog udela. Pojedine numere imaju samo zadati okvir, a na bini sve prepuštamo trenutku i improvizaciji, tako da svaki put sviramo drugačiju kompoziciju.