Automatske kočnice bi trebalo da budu standard i u Srbiji

Tanjug

13. 02. 2019. u 17:41

Svi novi automobili u zemljama EU od sledeće godine moraće da budu opremljeni uređajima za automatsko usporavanje i kočenje, a Srbija bi, obzirom da pristupa Uniji, trebalo da prati standarde koje prihvataju zemlje članice

Аутоматске кочнице би требало да буду стандард и у Србији

Foto Tanjug / AP

Svi novi automobili u zemljama EU od sledeće godine moraće da budu opremljeni uređajima za automatsko usporavanje i kočenje, a Srbija bi, obzirom da pristupa Uniji, trebalo da prati standarde koje prihvataju zemlje članice, smatra Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Cilj uvođenja ove mere je da senzori u novim kolima prepoznaju pešaka ili zaustavljeno vozilo, što bi kao krajnji rezultat trebalo da ima smanjenje broja poginulih na putevima u EU.

Ova obaveza obuhvatiće i vozila srpskog "Fijata", smatra Okanović i kaže da ako vozilo mora da ispunjava uslove da se prodaje u Italiji, takvi isti uslovi bi trebalo da budu ispunjeni i u Srbiji.

Iz Komiteta za saobraćaj poručuju da je važno da se propisi naše zemlje po ovom pitanju usklade sa evropskim.

"Apsolutno sam za to da mi pratimo sva obavezujuća tehnička rešenja i da ne dozvolimo da se u Srbiji proizvode i uvoze vozila 'druge kategorije' kvaliteta", kaže Okanović.

Četrdeset država sveta, predvođene Japanom i EU, postigle su juče dogovor o nacrtu regulative Ujedinjenih nacija o obaveznoj ugradnji sistema za automatsko kočenje u slučaju opasnosti (AEBS) u sve nove automobile i laka komercijalna vozila od 2020. godine, saopštile su UN.

U skladu sa novom regulativom, koja će biti obavezna za države koje je prihvate na sastanku u junu, sva vozila koja se prodaju moraće da imaju ugrađenu tehnologiju koja će, uz pomoć senzora, pratiti koliko je blizu pešak ili objekat.

Taj sistem, koji će se primenjivati na vozilima pri manjim brzinama, do 60 kilometara na sat ili manje, automatski će aktivirati kočnice ako se sudar smatra neizbežnim i ako vozač na vreme ne bude reagovao.

Procenjuje se da će ova odluka svake godine obuhvatiti četiri miliona novih vozila u Japanu i 15 miliona u Evropi.

Kao zemlja kandidat za EU, Srbija ima obavezu da usklađuje propise sa unijom, pa i propise u oblasti motornih vozila, podseća Okanović.

Pored zemalja EU, u grupi od 40 zemalja koje će od 2020. godine opremati nove automobile "automatskim kočnicama" nisu SAD, Kina i Indija.

Okanović podseća da je takođe potrebno da se u Srbiji prihvati kao obavezan standard "antiblok sistem" (ABS) za sva vozila, koji je već obaveza kod nas za autobuse i kamione.

Ovaj standard, kaže, uvodi se za opremanje samo novih vozila.

Na tržistu u Srbiji uglavnom se trguje polovnim automobilima pa "automatske kočnice" neće biti direktan dodatni trošak vlasnicima automobila, rekao je Okanović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

srba

13.02.2019. 17:55

Ne znam jel vam komentari ne stizu ili me automatski cenzor brise! Srbija je zemlja cuda, daj Boze al odmah,sta treba i sta ne,vazno je da se uvode koje kakve gluposti koje necete da vidite,npr. sta ce Srbima plasticne zdravstvene, npr. u GB se 10-tek godina raspravlja da se brzina na auto putu digne sa 112km na 128-km? Jos nije!Srpska mistarka to resava preko noci a toga ima na pretek..

analizator

13.02.2019. 18:19

@srba - Kaže se: "skida gaće iako ga niko neće". A Srbija u EU: sve više i više neslana šala.

DarkoR

13.02.2019. 18:11

Okanovic, profesor V...., aman bre uvodite u vasim kucama sta hocete ostavite nas na miru vise. Od kada ste vi i akademija NAVAK i komitet, mi nismo imali vise problema. Pa kod nas se jos voze lade i jugici a vi bi da uvedete senzore i automatsko kocenje.. pa jel se vi vise salite ili...

Ica

13.02.2019. 18:14

Standard u Srbiji je taj da će za 30 godina svaka druga kuća, vikendica biti prazna, što zbog negativnog priraštaja što zbog ovakvih ludačkih propisa koji će ovaj sluđeni narod oterati na sve krajeve sveta. Oni koji ostanu će u slobodno vreme da obijaju pragove tehničkih pregleda, automehaničara, osiguravajućih kuća, lekara, opštinara...

somborac

13.02.2019. 18:16

Imam auto koji ima tu funkciju. Nagradno pitanje, zašto mora svaki auto to da ima kad odeš u meni i isključiš tu funkciju (ko baš bude hteo). Zašto ljudi da isključe? Pa u slučaju da dođe do takvog sudara, hauba se "odbacuje" od auta. Samim tim je tom vozaču potrebna nova hauba koju plaća iz svog džepa. A sigurnost da će pešak preživeti ne postoji. Bolje da nikad ne dođe do toga, i za vozača i posebno za pešaka.

Gendegen

13.02.2019. 22:09

Okanović je veliki stručnjak.Kakve gluposti smo od njega sve čuli da te Bog sačuva..

Miki

14.02.2019. 14:19

@somboracako dodje do ceonog sudara hauba je svejedno ostecena. i pirotehnicka sarka je samo podigne da bi se ublazio udar. i to nema veze sa aktivnim sistemom kocenja u sl.opasnosti. ama bas nikakve. a ako si idario pesaka veruj mi da ce ti pare za haubu biti najmanji problem u zivotu.