Trećina građana račune plaća preko interneta

D. I. Krasić

02. 07. 2017. u 10:00

Broj korisnika elektronskog bankarstva u Srbiji povećava se velikom brzinom, a posebno veliki rast beleži se kod onih koji za ovu vrstu transakcija koriste svoje mobilne telefone

Трећина грађана рачуне плаћа преко интернета

PLAĆANjE računa na šalterima prošlost je za bar trećinu građana koji imaju tekuće račune. Za samo godinu dana udeo internet plaćanja povećan je sa 16,9 na 18,7 odsto, a još brži rast beleži se kod onih koji za transakcije koriste mobilne telefone - sa šest na 10 odsto. Broj korisnika internet bankarstva će, do 2019. godine, porasti za 50 odsto u poređenju sa 2015. godinom. Ovaj podatak iz studije “Unikredita” o bankarskom sektoru za centralnu i istočnu Evropu za 2017. godinu pokazuje kolikom brzinom građani i privreda unapređuju svoje potrebe u skladu sa promenom poslovnog okruženja.

I Srbija prati ovaj trend, pa pojedine banke, za samo godinu dana, beleže višestruko veći broj klijenata koji su sa “papira” prešli na “onlajn” plaćanja raznih računa putem interneta. Razlog za to je, osim uštede vremena koje bi proveli u redu pred šalterom i - neuporedivo niža cena provizija za plaćanja preko mobilnih telefona i kompjutera.

Zamenik predsednika izvršnog odbora Rajfajzen banke, Petar Jovanović, potvrđuje da banke sve više usmeravaju svoje klijente na elektronsko i mobilno bankarstvo.

- Očekujemo da se takav trend nastavi jer su i korisnici i banke prepoznali brojne prednosti mobilnog i internet bankarstva, a pre svega to su veća dostupnost i jednostavnost - ističe Jovanović. - Korisnici mogu da obave plaćanja i van radnog vremena, na svom mobilnom telefonu ili računaru, bez čekanja u redu. U samo par jednostavnih koraka postoji mogućnost pregleda stanja po računima, pregled poslednjih promena i različite vrste svakodnevnih transakcija.

Jovanović ističe da je samo tokom prošle godine, broj korisnika mobilnog bankarstva Rajfajzen banke uvećan za više od pet puta.

- U istom periodu broj transakcija izvršenih kroz internet i mobilno bankarstvo je povećan za 25 odsto - navodi on.

U Telenor banci, jedinoj isključivo onlajn banci u regionu, navode da je od početka njihovog poslovanja u Srbiji, pre nepune tri godine, bankarsko tržište prošlo kroz velike promene.

POLOVINA IMA PAMETAN TELEFON - AKO uzmemo u obzir činjenicu da više od 67 odsto stanovništva u Srbiji već ima račun u nekoj banci, kao i da više od polovine populacije koristi pametni telefon, sa porastom od 15 procenata iz godine u godinu, jasno je da će se trend digitalizacije u bankarstvu nastaviti. Svakako u godinama koje dolaze, značajan doprinos može dati jedino sistemski pristup na državnom nivou - ističu u Telenor banci, dodajući da je neophodno da se na infrastrukturnom nivou i nivou države omogući masovnost korišćenja elektronskih i mobilnih kanala plaćanja.

- U trenutku otvaranja Telenor banke, u Srbiji je mobilno bankarstvo koristilo svega šest odsto korisnika, dok je skoro 80 odsto transakcija obavljano gotovinskim plaćanjima - ističu u Telenor banci. - Danas, jasno je vidljiv trend da se građani Srbije sve više okreću onlajn bankarstvu. Prema podacima regulatornog tela, još 2015. je prvi put broj onlajn transakcija nadmašio broj izvršenih transakcija u filijalama banaka. Ta razlika je samo u 2016. godini dostigla devet miliona transakcija u korist onlajna.

U ovoj banci navode da je u pomenutom periodu broj korisnika mobilnog bankarstva porastao skoro četiri puta.

- Samo za poslednjih godinu dana zabeležen je porast od 20 odsto u korišćenju onlajn bankarstva. Predviđa se da će ubrzani razvoj mobilnog bankarstva, sa udvostručenim brojem korisnika samo tokom 2016. godine, ubrzo prestići broj onlajn korisnika - ističu u ovoj banci. - O tome koliko se brzo menjaju navike korisnika govori i vest koja je objavljena pre nekoliko dana: prvi put više ljudi na svetu pristupa internetu putem mobilnih uređaja nego preko računara, i to u odnosu 51,2 prema 48,7 odsto korisnika.

U Zberbanci ističu da je digitalno bankarstvo dobitna, “win-win” situacija, i za banke i za klijente, tehnologija koja svima donosi značajne prednosti i uštede.

Na pitanje da li su banke prepoznale značaj elektronskog i mobilnog bankarstva, u Zberbanci odgovaraju da se u svetu sveopšte digitalne transformacije koja u bankama traje već godinama, ovo više ne postavlja kao pitanje.

- Digitalizacija više nije trend već realnost - ističu u ovoj banci. - Tako i u Zberbanci broj korisnika digitalnih kanala distribucije beleži stalni rast, koji je na kraju 2016. veći za 20 odsto u odnosu na isti period 2015. godine, uz rast aktivnosti korisnika od čak 65 odsto.

Kada je reč o preprekama koje treba ukloniti kako bi više građana koristilo onlajn bankarstvo, u Unikredit banci ukazuju da su u Srbiji i dalje najpopularnije keš transakcije.

- Ali, ohrabruje činjenica da broj elektronskih transakcija konstantno raste - kažu u ovoj banci koja je nedavno uvela besplatan vaj-faj internet u svim svojim ekspoziturama. - Kada govorimo o Unikredit banci, ključnu ulogu porastu onlajn transakcija svakako imaju zaposleni u ekspoziturama koji, ne samo da obučavaju klijente kako da koriste mobilno i elektronsko bankarstvo, već i ukazuju na sve njihove prednosti, poput uštede u vremenu i novcu.


PROVIZIJE

VEĆINA banaka ne naplaćuje ni dinar provizije za račune koji se plaćaju preko interneta, bilo da je reč o kompjuteru, bilo o mobilnom telefonu. Ali, u tom slučaju, banka zaračunava mesečni trošak na ime pružanja ove usluge, koji je svakako višestruko manji u odnosu na trošak koji donosi plaćanje računa “u papiru”.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (11)

ivana nikolic

02.07.2017. 11:48

@dejan - Moze bilo koja banka, bitno je imati nalog za elektronsko placanje. Ja to u Komercijalnoj banci radim preko mobilnog

Cinober

02.07.2017. 11:17

Tekst bi bio veoma koristan za citaoce da se novinar potrudio napisati koliki su to troskovi placanja racuna preko interneta.

ivana nikolic

02.07.2017. 11:36

@Cinober - Trebalo bi svuda da bude NULA DINARA, bez obzira na iznos. U Komercijalnoj banci jeste tako, godinama, sestra moja je tamo. Ja sam bila u Pireus, naplacivali su, onda su doneli odluku da 5 mesecno bude bez provizije. I meni se smuce i predjem u Komercijalnu, evo od sepetembra prosle godine. I nisam dala ni dinar za proviziju.

Milan D.

02.07.2017. 11:53

Ma nije moguce,zato je premijerko vlade najavljuje procvat u sirenje IT sektora.Nabavite opremu i mobilcice sam sjedite i placate ujedno gajite hemeroide.Sto ce onoliki salteri i zaposleni kad mozemo ta ista sredstva uloziti u stranu opremu.Sledeci korak je da vam ponude da oni sami skidaju sa racuna ako nezelite onda platite ekstra za fakturu.Kada vam se neko usunja u kompjuter i pokupi lovu e onda ste sami krivi.Nekida sam dobio savjet u banci da ne drzim novac na racunu jer mogu nestati-Svets

SajberKurajbe

02.07.2017. 13:08

U Erste banci naplaćuju proviziju od 15 din pa naviše po računu + pružanje usluge el.bankarstva 70 din mescno. Tako da napustam lopove.

Pametnjakovic

02.07.2017. 13:53

Zasto placam racune preko Interenta? Em sto ne cekam u redu, em sto nemam proviziju. Milinkovic!

uskoro nam ne trebaju ovi profili zaposlenih

02.07.2017. 14:18

Kad završimo digitalizaciju možemo ukinuti pošte, banke, pa i trgovce - merimo sami, provučemo ih preko kase i platimo plastikok, bog te veselio.