SRPSKI PUKOVNIK O PADU AVIONA KOD MALOG ZVORNIKA: Mig - 21 sigurno nije poleteo neispravan, osam osoba proverava pregled
26. 09. 2020. u 10:59

Foto: Printskrin
PUKOVNIK u penziji Zoran Biserčić izjavio je danas, povodom pada vojnog aviona MiG 21 juče kod Malog Zvornika, u kojem su poginula dva pilota, da uzroci te nesreće mogu biti različiti, ali da sigurno ne može biti da je avion poleteo neispravan.
"Uzroci pada se utvrđuju, to rade vrlo stručne komisije. Uvek se formiraju dve ili više komisija. Koji su mogući uzorci - mogu biti kvar aviona, može biti neki postupak, kao i kod saobraćajnih nesreća. Sigurno ne može biti da je avion poleteo neisparavan", rekao je Biserčić za TV Prva na pitanje da li se iz njegovog iskustva može reći sta bi mogao da bude uzrok tragedije, a šta nikako nije moglo da bude razlog.
On je naveo da je naš stategijski pristup održavanje aviona koje ima nekoliko nivoa.
Istakao je da se avion održava tokom cele godine, a nakon 50 sati leta se rastavlja i mora biti izvršen pregled, a oko 20 ljudi mora da potpiše pregled da bi taj avion za upotrebu.
"Nama je prevencija otkaza težište. Nije moguće planirati avion na kom nije izvršen pregled posle upotrebe. Taj pregled je mnogo složeniji posle, nego pre upotrebe. Vrše se složeni radovi, a samo avion na kom je utvrđeno ispravno stanje posle upotrebe, može da se koristi i planira. Osam lica mora da potpiše pregled", rekao je Biserčić.
Istakao je da avion nije star, ali i da avion može biti "ispravan ili neispravan".
"Što se tiče ovog aviona, on je zadnji u seriji. Kad se radi remont i produženje vremensko, radi se o konstrukciji, gleda se da li ima korozije... Taj vremenski resurs je kategorija koja nije toliko bitna na Zapadu", dodao je Biserčić.
On je ocenio i da ne postoji ljudska greška.
"Jednostavno - splet okolnosti, desi se. Toliko je rizičan posao da postoji hiljadu faktora. Pilot u sletanju preko 3.000 pogleda očima mora napraviti. Jako je ružno reći greška i ljudski faktor. Ne može svako da leti na vojnom avionu", rekao je Biserčić.
(Prva)
Da je bio ispravan ne bi poginula dva pilota. Strašno
@Amerikanac - Isključuješ puno faktora koji mogu dovesti do udesa - mogući otkaz u letu, greška u tehnici pilotiranja, pogrešna procena pilota, pojava i udar ptica..
@Amerikanac - Sigurno je poleteo kao ispravan avion, sistem sistem tehnicke kontrole i odrzavanja to garantuje. A na dalje u vazduhu postoji veliki broj rizika koji se prihvataju unapred zbog prirode vojne letilice - masina napravljena za ratovanje i ima unapred definisan i prihvacen procenat “otkaza” na npr 1.000 sati leta da bi se dobile sto bolje borbene karakteristike vazduhoplova. Npr mig 21 ima samo jedan motor i verovatnoca njegovog otkaza, iako mala, je mnogo veca nego istovremeni otkaz oba motora kod dvomotornog mig 29. A neke druge rizike je pomenuo moj imenjak - udar ptice itd. Letenje vojnim avionom je rizican posao, piloti to znaju i prihvataju rizik, a svi ostali u podrsci se trude i rade na tome da ti rizici budu sto je moguce manji.
Pukovnik je u pravu..kompleksan i odgovoran je posao tehničara, inženjera i pilota..bezbednost i ispravnost je temeljno načelo ne samo u avijaciji, ali potkradu se ponekad trenuci kad popusti koncentracija, splet loših okolnosti, nagle promene situacije u vazduhu, ponekad malo i nediscipline (pozitivne i negativne) u letenju..spoj čoveka i mašine uvek je bio veliki izazov..bitno je da komisije kvalitetno odrade svoj deo posla i da se izvuku zaključci i potrebne mere da se loše situacije svedu na minimum..
I Amerika koristi avione jos mnogo starije . B-52 , bombarder je poslednji napravljen 1962 . godine ! I jos lete , imaju ih aktivnih i u rezervi oko 80 komada . Niko ne pita sto avion ima 60 godina upotrebe !
Komentari (11)