ASFALT I PRUGA PRVA SPONA: Beograd i Priština već postavili temelje za obnavljanje saobraćajnih veza (MAPA)

S. BULATOVIĆ

04. 09. 2020. u 22:33

АСФАЛТ И ПРУГА ПРВА СПОНА: Београд и Приштина већ поставили темеље за обнављање саобраћајних веза (МАПА)

Foto: V. N.

BEOGRAD i Priština od početka ove godine intenzivnije dogovaraju uspostavljanje saobraćajnih i infrastrukturnih veza.

One će, kada se načelni dogovori pretoče u dela, omogućiti brži protok robe, ali i ljudi. Trasiranje budućeg auto-puta, koji će povezati Niš i Prištinu, traje duže. Za ovu saobraćajnicu već je dogovoren i finansijski okvir. Zacrtani su i rokovi početka gradnje.

U samo nedelju dana, početkom ove godine, dve strane su na inicijativu Ričarda Grenela, izaslanika za dijalog američkog predsedika, potpisale pisma o nameri čime su iskazale deklarativnu spremnost i da se obnove davno prekinute saobraćajne veze. Nazire se ponovno uspostavljanje avio-linije. Kad god da krene, vodiće je "Eurovings". Na najdaljem štapu deluje vraćanje vozova na stare koloseke. Sada stižu do Kosovske Mitrovice i Merdara, ali je puno posla pre nego što voz iz srpske prestonice stigne do Prištine.

SAOBRAĆAJNICA DUGA 77 KILOMETARA: GRADNjA AUTO-PUTA OD PROLEĆA

IZGRADNjA budućeg auto-puta Niš-Merdare, dugog 77 kilometara, počeće deonicom od Niša do Pločnika. Javni poziv za izvođača i nadzor nad radovima na ovom delu mogao bi da se raspiše već za koji mesec. Tako je nedavno najavljivala ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović. Ova dva mesta povezivaće saobraćajnica duga 33 kilometra, a sami radovi na njoj se očekuju najkasnije na proleće sledeće godine.

Srbija je već sklopila ugovor sa Evropskom unijom koja nam za ovaj projekat poklanja 40 miliona evra. Sklopljen je ugovor sa Evropskom investicionom bankom na 100 miliona evra, a sprema se i ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj vredan 100 miliona evra. Sav ovaj novac potreban je za prvi deo puta, do Pločnika, čija bi gradnja trebalo da traje dve i po godine.

Procenjena vrednost druge trase ovog auto-puta od Pločnika do Merdara na administrativnoj liniji sa Kosovom od 44 kilometra iznosi oko 570 miliona. Kosovska strana je svoju deonicu auto-puta od Prištine do Merdara uglavnom završila. Povezivanje Niša i Prištine Srbiji će približiti izlazak na albansku luku Drač.

Foto V.N.

ŽELEZNIČKA VEZE OMOGUĆIĆE BRŽI PROMET ROBE: DO PRIŠTINE 366 ILI 388 KILOMETARA

BEOGRAD i Priština su pismom o namerama, potpisanim u februaru, potvrdili su volju da se između dva grada uspostavi i železnički saobraćaj. Kada to jednog dana bude realizovano, kako su rekli naši zvaničnici, obnoviće se železničke pruge između Prištine, Podujeva i Merdara i dalje prema Nišu. Cilj je da roba iz centralne Srbije brže dolazi na Kosovo, kao i putnici.

Železnička veza je moguća preko dva pravca - Merdara ili Kraljeva. Prvi pravac bi mogao da bude pruga Beograd-Lapovo-Kragujevac-Kraljevo-Priština, koja je duga 366 kilometara, a drugi - pruga Beograd-Lapovo-Niš-Doljevac-Kuršumlija-Priština, u dužini od 388 kilometara.

Na prvom pravcu se železnički saobraćaj sada odvija do stanice Kosovska Mitrovica sever. Na drugom, vozovi idu do Merdara. Pruga od Merdara do administrativne linije je neprohodna, jer je tunel na samoj granici urušen 1999. godine u bombardovanju.

UVELIKO SE PLANIRA OBNOVA AVIO-SAOBRAĆAJA: NA LINIJAMA "LUFTHANZINI" AVIONI

Foto:AP

SA "Lufthanzom" je u januaru potpisano pismo o namerama koje bi trebalo da omogući obnovu avio-linije Beograd-Priština posle više od 20 godina. Na relaciji Beograd-Priština, kada obe strane otklone sve prepreke, leteće avioni prevoznika "Eurovings", koji je u sastavu "Lufthanze".

Zvanični Beograd tada je najavio da će o tome obavestiti i Unmik i Kfor koji su, po Rezoluciji 1244 Saveta bezbednosti UN i po Vojno-tehničkom sporazumu, zaduženi za kontrolu i koordinaciju u ime Srbije u vazdušnom prostoru Srbije na Kosovu.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić objasnio je tada da nije bilo moguće da liniju obnovi "Er Srbija", jer bi "morala da potpiše sva dokumenta sa državom Kosovo" i time bismo "priznali da donji vazdušni sloj više nije pod našom kontrolom".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)