UPOZORENjE ZA GRAĐANE SRBIJE: Ako uzmete moratorijum plaćaćete veću ratu

B. Caranović

subota, 25. 07. 2020. u 09:15

УПОЗОРЕЊЕ ЗА ГРАЂАНЕ СРБИЈЕ: Ако узмете мораторијум плаћаћете већу рату

Foto VN

AKO i za novi moratorijum, koji bi tebalo da se primenjuje od 1. avgusta, budu važila ista pravila kao i kod prethodnog tokom vanrednog stanja, klijenti koji prihvate pauzu, neće morati da izmiruju nikakve obaveze prema banci i davaocima lizinga, tokom njegovog trajanja.

Ali će zato novi plan otplate kredita, bilo da je u pitanju gotovinski, stambeni ili neki drugi, nakon pauze podrazumevati produžetak otplate i veće rate do kraja otplate. Oni koji budu želeli da nastave sa otplatom, verovatno će i sada imati tu mogućnost.

Dok je prvi moratorijum odbilo tek oko pet odsto klijenata, sudeći po komentarima na društvenim mrežama i svakodnevnim pritužbama klijenata koji su se pokajali što su ga prihvatili, sada će se na zastoj odlučiti mnogo manji broj.
Otplata kredita se posle moratorijuma za one koji su ga prihvatili, produžava za broj meseci zastoja, a iako finansijske kuće nisu obračunavale zateznu kamatu na dospela, a neizmirena potraživanja i nisu pokretale postupak izvršenja, sve rate do kraja otplate su uvećane.

MINUS SE DUPLIRA

TOKOM moratorijuma banke nisu naplaćivale ni kamate na dozvoljene, pa čak i nedozvoljene minuse. Po isteku moratorijuma, ukupna redovna kamata koja je obračunata tokom pauze ravnomerno je raspoređena na broj meseci trajanja stanke i naplaćuje se uz redovne obračunate kamate, poslednjeg dana u mesecu. Pauzirane tri korona kamate za dovoljeno prekoračenje naplaćuju se od 30. juna. Tako su kamatama za jul, avgust i septembar, pridodate martosvka, avgustovska i septembarska.

Razlog je što banke obračunavaju redovnu kamatu tokom trajanja moratorijuma, a ukupan zbir kamata za ta tri meseca su prerasporedile na preostali broj rata, štoje dovelo do povećanja mesečne obaveze. To povećanje zavisi od preostale glavnice kredita, visine ugovorene redovne kamate i preostalog roka otplate. Kako bankari kažu, u rati na početku otplate kredita veći deo je kamata, a manji glavnica, a kako se kredit privodi kraju, kamata je sve manja, a glavnica čini veći deo mesečne rate. Jasno je onda da će najveće povećanje mesečnog troška osetiti upravo korisnici stambenih kredita, pogotovo oni koji su tek počeli sa njihovom otplatom.

Već posle donošenja Odluke, NBS je krajem marta na svom sajtu objavila primere otplate stambenog i keš kredita nakon pauze. Mediji su danima obaveštavali o tome, ali su svejedno veće rate koje su počele da se skidaju sa računa od 1. jula šokirale mnoge.
Prema reprezentativnom primeru za gotovinski kredit od 500.000 dinara sa rokom otplate od 84 meseca, koji je u trećoj godini otplate, nominalnom kamatnom stopom od 9,82 odsto, mesečna rata od 8.320,9 dinara, nakon primene zastoja porasla je za 310,95 dinara - na 8.631,85 dinara.

DESET DANA ZA ODBIJANjE

PRVI tromesečni moratorijum se primenjivao od 1. aprila prema odluci Narodne banke Srbije, kao mera pomoći građanima i privredi, tokom krize i vanrednog stanja zbog pandemije virusa korona. Zastoj je prestao da važi od jula, ali ne za svakog klijenta u isto vreme! To je zavisilo od datuma dospeća rate. Posle objavljivanja na sajtovima, 21. marta 2020, dužnici su imali deset dana da ponudu odbiju, a ko to nije učinio - smatra se da je ponuda prihvatio tog desetog dana. Da bi se odbila pauza potrebno je kontaktirati sa bankom!

Drugi primer je za recimo stambeni krediti u evrima koji je u jedanaestoj godini otplate, u iznosu od 50.000 evra, sa rokom otplate 240 meseci i mesečnom ratom od 284,02 evra.

- U varijanti sa primenom moratorijuma, dakle rok otplate 240 plus tri meseca, rata je bila 287,84 evra, odnosno veća je za 3,82 evra. Nominalna kamatna stopa je 3 odsto, promenljiva - 3M euribor + 3,43% - kažu u NBS.
U prvom talasu ekonomskih mera dužnici koji su imali više kredita imali su pravo na moratorijum u otplati rata za sve kredite. Mogli su da odaberu da nastave da izmiruju obaveze i tada su bili dužni da obaveste banku. Oni koji su nastavili da plaćaju rate, mogli su i tokom trajanja moratorijuma da se predomisle.
Posle prvog moratorijuma, bankarima su svakodnevno stizale žalbe i pritužbe na novi plan otplate. Zato bi sada, uz prethodno iskustvo, svi mogli da budu mnogo oprezniji i da dobro izvagaju da li im je moratorijum potreban, neophodan, ili im se više isplati da nastave sa otplatom kredita.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

Cst

25.07.2020. 10:01

Nije mi jasan članak. Pa jel mora u novinama da se objavi ovo kad su sve banke uz moratorijum davale novi plan otplate gde se ovo vidi? Nempjte uzimati kredit ako ga ne razumete.

dragan963

25.07.2020. 10:56

@Cst - Naš narod je vrlo nepismen a rekao bih i vrlo neobrazovan! Ugovore potpisuje i ne čita šta piše i šta to znači što je potpisao! Isti slučaj je i sa ovim moratorijumom. A i novinari kad pišu tekst upuštaju se u nepotrebna objašnjenje. Čak i u ovom tekstu se spominju kamate i slično. Srž problema je u tome da su u povoljnijem položaju oni koji su pri kraju otplate jer tada kamate predstavljaju 10% rate a oni koji su na početku kamate su 90% rate kredita!!!

Kiza

25.07.2020. 14:49

@dragan963 - Није проблем "вишак" информација, нит' је проблем неписменост народа, већ неодговорност државе према сопственим грађанима, а у корист зеленаша који себе називају банке!!! Очигледно је да банке нису корона-кризу третирање као виши силу, већ као неоправдано кашњење, с' том разликом што нису рачунали затезну, већ обичну (уговорену) камату! Где се крије превара?!? У томе што камата није урачуната само за период од три месеца "доцње", већ на ЦЕО преостали део кредита! Тако је уместо повећања рате отплате (на овом репрезентативном примеру од 500.000 хиљада) за око 150 динара месечно, рата увећана за око 300 динара и ето банкама екстра зараде! Народ као и увек преварен, џабе ти читање уговора! Само кажем...

Zeljka

25.07.2020. 19:33

@Cst - Meni je bilo logičnije da oni koji ne zele da se ista menja u otplati,ne moraju da se jave banci!Pogresila sam i rata je veca,a ja na početku otplate!Danas sam kontaktirala info servis banke u kojoj mi je racun i rekoše mi da banka nije jos uvek predstavila ponudu o nastavku moratorijuma,sto znaci da moze da se desi da mi,bez mog pristanka i zahteva,kredit produze i ratu uvećaju!!!

buki

10.08.2020. 09:06

@Zeljka - Да су се у банку јављали они који хоће мораторијум, обим пљачке народа би био десеткован. Јоргованка добро познаје менталитет нашег народа и зато су уз помоћ свих средстава јавног информисања која су за први мораторијум понављала како нас то одлагање неће ништа коштати, додала и обавезу да у банку идеш АКО НЕЋЕШ ОДЛАГАЊЕ. Тако је пљачка народа била општа, јер су ретки они који у Србији немају бар један кредит. Добро су прошли само они којима су те три рате биле последње у отплати, а они којима су биле прве би код зеленаша са 10% месечне камате прошли многоооо боље.

Gregs studios

25.07.2020. 12:55

U vreme najžešće epidemije trebalo je otići u poslovnicu banke i čekati napolju u redu i tako rizikovati zdravlje. Nisam hteo to da radim i nisam reagovao. Pogrešio sam jer mi se krajnji rok otplate produžuje još tri meseca uz kamatu koja je uvećala iznos rate, što sasvim remeti odredbe ugovora o kreditu. Zato treba omogućiti klijentima da mogu da ''on-line'', slanjem poruke svojoj banci, mogu da odbiju sledeći moratorijum ili pismom (shodno Zakonu o opštem upravnom postupku). Čekati u redovima ispred poslovnice banke na žestokoj letnjoj vrelini i sa maskom na licu uz stalnu bojazan od mogućeg zaražavanja....stvarno nije preporučljivo...

dragan963

25.07.2020. 14:30

@Gregs studios - Pa ne znam za ostale banke ali Adico banka je ponudila mogućnost odbijanja moratorijuma bez odlaska u banku. "Klijenti koji ne prihvataju Ponudu ili ne prihvataju Ponudu za sve kreditne proizvode ili žele raniju primenu moratorijuma, moraju o tome da obaveste Banku najkasnije u roku od 10 dana od datuma objavljivanja Ponude. Fizička lica i poljoprivrednici: Pozivanjem Kontakt centra Addiko banke na telefon: 0800 303 303; +381 11 222 60 00 ili Putem elektronske pošte dostavljanjem Izjave sa podacima (ime i prezime klijenta, JMBG, broj Ugovora o kreditu, zahtev klijenta) na e-mail adresu: info.rs@addiko.com" Zato kad nešto napiseš proveri!

Zorica

25.07.2020. 15:17

Ovde Banke igraju na kvarno. Krse osnovne principe poposlovanja. Nudim ti nesto ...ako ne odbijes , smatram da si prihvatio!? Pa.gde to ima?? Samo onaj ko ZELI da prihvati ponudu , treba da pozove banku . U suprotnom je ponuda bezpredmetna. Nije vazeca.

mirjana

29.07.2020. 12:54

Tokom prethodnog moratorijuma, Direktna banka je pridodala kamate za ta tri meseca glavnici i obracunavala kamatu na sve zajedno do kraja otplatnog perioda.