PERONI SU PROHUJALI S VREMENOM: Izgradnja brze pruge "oterala" putnike sa stanice u Vrbasu, stare skoro 140 godina

Z. Rajić

14. 03. 2022. u 09:11

POSLE skoro 140 godina postojanja, Železnička stanica u Vrbasu izgubila je svoj dosadašnji značaj, jer će je zaobići brza pruga od Beograda do Budimpešte.

ПЕРОНИ СУ ПРОХУЈАЛИ С ВРЕМЕНОМ: Изградња брзе пруге отерала путнике са станице у Врбасу, старе скоро 140 година

Kroz stanicu će prolaziti samo teretni vozovi, Foto Chaba Molnar

Na tom pravcu je krajem prošle godine počela izgradnja deonice Novi Sad - Subotica, na kojoj je sadašnja - sad već zvana stara - Železnička stanica u Vrbasu bila važno čvorište. Na njenim peronima još ima putnika, ali malobrojnih, koji putuju vozovima malih brzina samo do Sombora, a saobraćaj je obustavljen preko Lovćenca i Bačke Topole do Subotice i preko Zmajeva do Novog Sada.

Kad 2025. godine, kako je planirano, bude završena brza pruga koja će povezati prestonice Srbije i Mađarske, putnički vozovi će prolaziti kroz novu železničku stanicu u Vrbasu, a kolosecima stare kretaće se samo teretnjaci. Iako će je vreme pregaziti, zgrada dosadašnje železničke stanice neće biti porušena, nego će kao vredna kulturno-istorijska baština biti zaštićena i rekonstruisana.

- Prvi, probni voz prošao je kroz Vrbas 27. februara 1883. na tada izgrađenoj pruzi Budimpešta-Zemun. Prema jednoj legendi, nije bilo predviđeno da Vrbas bude na toj železničkoj trasi, ali je "ubačen" na intervenciju jednog od poslanika u ugarskom parlamentu, koji je živeo u Novom Vrbasu. Njemu je to omogućilo da lagodnije odlazi na sednice u Budimpeštu - izneo je istoričar Pavle Orbović, kustos Gradskog muzeja u Vrbasu.

Železnička stanica u Vrbasu, Foto Chaba Molnar

On navodi da je zgrada Železničke stanice završena 1884. i bila je posle Velikog bačkog kanala, puštenog u upotrebu 1802. godine, drugi bitan infrastrukturni objekat za Vrbas.

- Kanal je doprineo privrednom razvoju olakšavajući transport robe, a dolaskom železnice napredak je bio duplo brži. Železnička stanica je ondašnjem građanskom društvu približila velike centre, najpre Peštu, a zatim Beč i Pariz - istakao je Orbović.

Časopis "Telečka" iz susedne Kule izvestio je kako su Vrbašani oduševljeno pozdravili dolazak prvog voza u njihov grad, kojim su do Novog Sada putovali 50 minuta, ne mnogo sporije nego donedavno, a brzom prugom stizaće za 15 minuta.

Objekat koji je doneo veliki napredak gradu, Foto Vrbaski vremeplov

NOVI OBJEKAT JUŽNIJE

PREDSEDNIK opštine Vrbas Predrag Rojević rekao je da će nova železnička stanica u ovom gradu biti podignuta dva kilometra južnije od sadašnje, u smeru Zmajeva, odnosno Novog Sada. Brza pruga će Vrbasu doneti i vijadukt dužine 1,6 kilometara, koji će biti izgrađen prema Kuli.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri