TAJNI IZVEŠTAJ AMERIČKOG VAZDUHOPLOVSTVA: Dugo skrivani test A-10 vs F-35 konačno ugledao svetlost dana (VIDEO)

P. Z. S. /defenseone.com

06. 11. 2023. u 17:30

NEDAVNO objavljen izveštaj nudi nekoliko novih detalja o testu koji je uporedio jurišni avion A-10 Thunderbolt 2 i udarni lovac F-35, ali postavlja više pitanja o sposobnosti mlaznjaka 5. generacije da ispuni blizinu A-10. misija podrške.

ТАЈНИ ИЗВЕШТАЈ АМЕРИЧКОГ ВАЗДУХОПЛОВСТВА: Дуго скривани тест А-10 vs Ф-35 коначно угледао светлост дана (ВИДЕО)

Foto Master Sgt. Blake R. Borsic


Tajni izveštaj, koji je u februaru 2022. dovršila Kancelarija za testiranje i evaluaciju Ministarstva odbrane, nedavno je objavljen uz teške redakcije Projekta o vladinom nadzoru, koji je tužio Pentagon federalnom sudu nakon što je odbijen njegov zahtev FOIA za izveštaj.

Izveštaj opisuje rezultate letenja bliske vazdušne podrške između F-35A i A-10C (Warthog), koji je naložio Kongres u Zakonu o nacionalnoj odbrani iz 2017. i koji je sproveden 2019. godine.

Test je sproveden u „okruženjima niske i srednje pretnje“, a ne u neprijateljskom ili visokoopasnom okruženju, jer se „F-35A, zajedno sa F-35B i F-35C, temeljno procenjuje tokom F-35 IOT&E u scenarijima visoke pretnje u odnosu na moderne, guste [rakete zemlja-vazduh] i borbene avione, misije za koje A-10C nije dizajniran“, navodi se u izveštaju.

Nijedna kopnena vojska nije učestvovala u preletu, što ne „poništava zaključke ovog izveštaja“, napisao je  DOT&E u izveštaju. „Međutim, može biti potrebno dinamičnije i reprezentativnije okruženje za operativno testiranje ovih misija da bi se procenila poboljšanja performansi u ovim ili bilo kojim drugim sistemima koji se testiraju.

Mnogi detalji su zatamnjeni u verziji objavljenoj za POGO. Na primer, kaže se da je A-10 „omogućio više napada nego tipično opterećenje F-35A“, ali ne otkriva koliko je ciljeva svaki avion pogodio na testu.

Foto USAF/Vojska SAD

Zbog redakcija (u izbeštaju)je teško razaznati kontekst nekih izjava. Ali postoje nagoveštaji da je bilo potrebno više letova F-35 nego A-10 da bi se ostvarile neke misije. Na primer, posle ove polurečenice („naleti od naleta A-10C bi bili neophodni za napad na isti broj ciljeva“) prati ovaj tekst: „Broj naleta neophodnih da bi se ispunili isti ciljevi misije u spornim okruženjima zavisiće od planovi za suzbijanje PVO“.

To može delimično proizaći iz sposobnosti A-10 da nosi više municije. Avion za napad je dizajniran oko masivnog topa GAU-8 kalibra 30 milimetara koji ima 1.350 zrna municije, dok 25-milimetarski top GAU-22 F-35 može nositi samo oko 181 zrno.

Na drugom mestu, izveštaj je naveo sposobnost A-10 da leti bliže ciljevima od F-35:

-Tim za testiranje nije snimio nagnuti domet do cilja sa generisanim koordinatama, tako da se njegov efekat ne može direktno proceniti. Čak i tako, taktika je obično uzrokovala da piloti A-10C lete bliže meti nego piloti F-35A, što bi moglo objasniti neke od razlika u izmerenim greškama lokacije. Greška lokacije cilja utiče samo na upotrebu oružja uz pomoć GPS-a. U svakom slučaju, greška lokacije je dovoljna da ukaže na cilj drugog aviona [bliske vazdušne podrške].

U izveštaju se takođe navodi da noviji top nije uvek uspevao da puca pravo. DOT&E je rekao Pentagonu da „popravi top na F-35A, poboljša digitalnu komunikaciju, sposobnost video veze za prenos podataka i interoperabilnost sa avionima 4. generacije i razvije programe obuke za dalje poboljšanje efikasnosti F-35A u ovim misijama“.

Russ Goemaere, portparol Kancelarije zajedničkog programa F-35, rekao je za Defence One da je program „poboljšao“ interoperabilnost pištolja i mlaznjaka sa lovcima 4. generacije i rekao da su „efikasni“.

U svojoj sopstvenoj analizi, Dan Grazier iz POGO-a napisao je: „Uprkos teškim redakcijama u objavljenom izveštaju, jasno je da su rezultati ovih pogrešnih testova razočarali nadležne. Da je F-35 izašao kao pobednik, nema sumnje da bi se jasna, deklarativno izjašnjavanje o toj činjenici jasno pojavila u uvodnom paragrafu izveštaja.

Vazduhoplovstvo nije htelo da komentariše izveštaj, niti kaže da li su vođe službi pokušali da spreče objavljivanje izveštaja. Portparol je rekao da je bliska vazdušna podrška misija, a ne određena platforma.

-Buduće snage će inherentno biti sposobne za blisku vazdušnu podršku, sa višenamenskim sposobnostima da osiguraju preživljavanje u svim scenarijima. Iako je uspešan u permisivnim okruženjima, A-10 se ne može preživeti u veoma osporavanoj budućoj borbi, rekla je portparol službe En Štefanek.

Američka vojska je poslednjih decenija intenzivno koristila A-10, raspoređujući ga u Irak za višestruke sukobe i u Avganistan protiv talibana. Nedavno su SAD poslale bradavičaste svinje na Bliski istok da odvrate agresiju i spreče širenje rata između Izraela i Hamasa.

Foto: Printskrin, Vikipedija

Zvaničnici vazduhoplovstva su dugo pokušavali da povuku A-10, koji je predstavljen 1977. kao sovjetski razbijač tenkova. Ali njihovi argumenti - da bi novac bilo bolje uložiti u modernije avione, da su bombe sa satelitskim i laserskim navođenjem bile dovoljne za misije bliske vazdušne podrške — naišao na žestok otpor zakonodavaca u čijim su okruzima živeli A-10 ili kopnene trupe koje su štitili. Ipak, čini se da poslednje godine privode kraju uslugu aviona.

Na pitanje o izveštaju, jedan od istaknutih članova Komiteta za oružane snage Predstavničkog doma rekao je da je spreman da se oprosti od A-10 - ali ne i njegovih sposobnosti. Zastupnik Rob Vitman, predsednik HASC-ovog podkomiteta za taktičke vazdušne i kopnene snage, kaže da je uveren da vazduhoplovstvo može pronaći način da zadrži CAS sposobnosti dok prelazi na F-35.

BONUS VIDEO - UZNEMIRUJUĆI SNIMCI IZ POJASA GAZE: Pripadnici Hamasa hvataju taoce na granici sa Izraelom

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

ŠEŠELJ NIJE ZNAO O ČEMU SE RADI: Kruna u programu uživo ustala i došla do lidera radikala (VIDEO)