DVOBOJ F-35 VS SU-57: Čiji radar će pre otrkriti protivnika

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

11. 06. 2023. u 21:33

STELT tehnologija je promenila igru u modernom vazdušnom ratu, a sa ruskim Su-57 i američkim stelt lovcima F-35 koji predvode grupu, mnogi se pitaju: može li radar Su-57 zaista otkriti F-35?

ДВОБОЈ Ф-35 VS СУ-57: Чији радар ће пре отркрити противника

Foto: EPA

U ovom članku, analitičari BulgarianMilitary.com su zaronili duboko u svet radarske tehnologije, istražujući principe rada radara Su-57 i F-35 i da li je presretanje moguće između ovih najsavremenijih mlaznjaka. Štaviše, analizirali su udaljenost na kojoj njihovi radari mogu da otkriju stelt lovce.

„Ako poznajete neprijatelja i poznajete sebe, ne morate se plašiti rezultata stotinu bitaka“ – Sun Cu, Umetnost ratovanja.


N036 RADAR BELKA

Radar Su-57 je poznat kao radarski sistem N036 Belka. To je aktivni elektronski skenirani niz (AESA) radar koji radi u frekventnom opsegu X-opsega. AESA radari su poznati po svojoj sposobnosti da obezbede slike visoke rezolucije i prate više ciljeva istovremeno. Radarski sistem N036 Belka je sposoban da detektuje i prati ciljeve na velikim udaljenostima, uključujući i stelt avione.

Radarski sistem Su-57 koristi kombinaciju elektronskog skeniranja i formiranja zraka za otkrivanje i praćenje ciljeva. Elektronsko skeniranje omogućava radaru da brzo skenira široku oblast i prati više ciljeva istovremeno. Oblikovanje zraka omogućava radaru da fokusira svoju energiju na određeni cilj, što poboljšava njegovu sposobnost da otkrije i prati taj cilj.

Radarski sistem N036 Belka takođe uključuje napredne tehnike obrade signala, koje pomažu u smanjenju šuma i poboljšavaju sposobnost radara da otkrije i prati nisko uočljive ciljeve, kao što je F-35 stelt lovac.

Foto printskrin youtube military update


AN/APG-81 RADAR

Radarski sistem F-35 je poznat kao AN/APG-81. To je aktivni elektronski skenirani niz (AESA) radarski sistem koji radi u frekventnom opsegu X-opsega. AESA radari koriste veliki broj malih modula za prenos/prijem da elektronski upravljaju radarskim snopom, obezbeđujući brže i preciznije skeniranje od tradicionalnih mehanički skeniranih radarskih sistema.

Radar AN/APG-81 ima domet od preko 120 milja i može istovremeno pratiti više ciljeva. Takođe je sposoban da otkrije i prati male, nisko uočljive mete kao što su stelt avioni.

Pored svojih radarskih mogućnosti, F-35 takođe ima skup drugih senzora i sistema koji mu omogućavaju da otkrije i prati neprijateljske avione, uključujući infracrveni sistem za pretragu i praćenje (IRST) i paket za elektronsko ratovanje (EW).


MOŽE LI F-35 DA OTKRIJE LOVAC SU-57?

Radar F-35, AN/APG-81, je veoma napredan AESA radarski sistem koji je dizajniran za otkrivanje i praćenje širokog spektra ciljeva, uključujući i druge avione. Međutim, efikasnost radara protiv stelt aviona kao što je Su-57 je ograničena zbog niskog radarskog poprečnog preseka ovog poslednjeg (RCS) i naprednih stelt karakteristika.

Uprkos tome, radar AN/APG-81 je sposoban da detektuje i prati Su-57 na određenim dometima, posebno kada Su-57 ne koristi sopstvene stelt karakteristike. Pored toga, radar F-35 je takođe sposoban da detektuje druge neskrivene ciljeve u blizini Su-57, što bi moglo da obezbedi dragocenu situacionu svest za pilota.

Međutim, važno je napomenuti da je primarno sredstvo F-35 za otkrivanje i angažovanje neprijateljskih aviona preko njegovog naprednog paketa senzora, koji uključuje radar AN/APG-81, kao i druge senzore kao što je elektro-optički sistem ciljanja (EOTS) i sistem distribuiranog otvora blende (DAS). Ovi senzori rade zajedno kako bi pilotu pružili sveobuhvatan pogled na bojno polje, omogućavajući im da otkriju i napadnu neprijateljske avione čak i ako nisu vidljivi na radaru.

Ukratko, dok je radar F-35 sposoban da otkrije i prati Su-57 na određenim dometima, njegova efikasnost protiv stelt aviona je ograničena. Napredni paket senzora F-35, koji uključuje radar AN/APG-81, je dizajniran da pruži pilotu sveobuhvatan pogled na bojno polje, omogućavajući im da otkriju i napadnu neprijateljske avione čak i ako nisu vidljivi na radaru.


UDALjENOST PRESRETANjA

Udaljenost na kojoj radar Su-57 ili F-35 može presresti stelt lovac zavisi od nekoliko faktora. Jedan od najvažnijih faktora je radarski poprečni presek (RCS) stelt lovca. RCS je mera koliko radarske energije se reflektuje nazad do radara od cilja. Što je niži RCS, radaru je teže da otkrije cilj. Stoga je udaljenost na kojoj radar može presresti stelt lovac direktno proporcionalna RCS cilja.

Drugi važan faktor je frekvencija radara. Što je frekvencija veća, to je radar bolji u otkrivanju malih ciljeva kao što su stelt lovci. Međutim, radari više frekvencije imaju manji domet od radara niže frekvencije. Stoga je domet na kome radar može presresti stelt lovac obrnuto proporcionalan frekvenciji radara.

Foto: Free Images Pixabay


N036 BELKA PROTIV AN/APG-81

Su-57 je opremljen snažnim radarom N036 Belka, koji ima domet do 400 km. Radar je sposoban da detektuje mete sa RCS od 0,1 kvadratnih metara na dometu do 90 km. Međutim, domet radara je značajno smanjen kada se koristi u okruženju sa velikim šumom, kao što je iznad grada ili na planinskom terenu.

F-35 je, s druge strane, opremljen radarom AN/APG-81, koji ima domet do 200 km. Radar je sposoban da detektuje mete sa RCS od 1 kvadratni metar na dometu do 110 km. Međutim, domet radara je takođe značajno smanjen kada se koristi u okruženju sa velikim šumom.

U zaključku, udaljenost na kojoj radari oba lovca mogu presresti stelt lovce zavisi od nekoliko faktora, uključujući RCS cilja, frekvenciju radara i okruženje u kojem se radar koristi. Dok radar Su-57 ima veći domet od radara F-35, oba radara su u stanju da otkriju stelt lovce na značajnoj udaljenosti, pod uslovom da su uslovi povoljni.

BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

SKANDAL U SRBIJI: Potukli se roditelji fudbalera iz Crne Gore i Rusije, povređena i deca (VIDEO)