PREMINUO LEGENDARNI RUSKI VOJNI PILOT: Izvršio najtežu operaciju u Černobilju, leteo iznad otvorenog reaktora!

Novosti online

08. 12. 2021. u 12:06

LEGENDARNI ruski test pilot i Heroj Sovjetskog Saveza Gurgen Karapetijan preminuo je juče u 85. godini u Moskvi, piše TASS.

ПРЕМИНУО ЛЕГЕНДАРНИ РУСКИ ВОЈНИ ПИЛОТ: Извршио најтежу операцију у Чернобиљу, летео изнад отвореног реактора!

Foto: Profimedia/Ilustracija/Holding "Vertoletы Rossii"

Kompanija "Ruski helikopteri", u kojoj je Karapetijan radio, izrazila je saučešće porodici i prijateljima čuvenog pilota.

Prema rečima generalnog direktora "Ruskih helikoptera" Nikolaja Kolesova, čiji je savetnik bio preminuli pilot, Gurgen Rubenovič Karapetijan je ceo svoj život posvetio služenju otadžbini i avijaciji.

- Zahvaljujući njemu mnogi tipovi helikoptera su poleteli, a neki od njih su postavili rekorde koji su zauvek proslavili naše letelice. Njegova hrabrost, herojstvo i posvećenost poslu uvek će služiti na primer svima nama. Zauvek će ostati u našim srcima - rekao je Kolesov.

Foto: Holding "Vertoletы Rossii"

Karapetijan je vršio probne letove na čak 39 tipova helikoptera, jedrilica i aviona, a ako uzmemo u obzir sve modifikacije - više od 100 tipova letelica! Proveo je više od 5,5 hiljada sati u vazduhu i leteo na svim tipovima helikoptera Mi. 

- Vinuo se u nebo i testirao helikoptere Mi-26 i Mi-28, učestvovao u ispitivanjima letelica tipa Mi-2, Mi-6, Mi-10, Mi-14, Mi-24 i njihovih modifikacija. U periodu od 1962. godine do 1982. postavio je 10 svetskih rekorda u brzini i nosivosti na helikopterima Mi-6, Mi-10K, Mi-24 i Mi-26 - nabrojali su iz "Ruskih helikoptera" njegove zasluge.

Ipak, taj čuveni pilot će ostati upamćen kao deo tima koji je u maju 1986. godine izvršio najvažniju etapu u operaciji otklanjanja posledica nesreće u nuklearnoj elektrani Černobilj.

On je kao deo posade helikoptera Mi-26 izvršio najteži zadatak - zatvorio je reaktor kupolom teškom 15 tona i tako zaustavio radioaktivno zračenje.

Gurgen Karapetijan je rođen 9. decembra 1936. godine u Sverdlovsku (danas Jekaterinburg). Diplomirao je na Moskovskom vazduhoplovnom institutu 1961. Uporedo sa studijama bavio se jedriličarstvom i helikopterskim sportom u avio-klubu MAI.

Početkom šezdesetih godina se zaposlio u Konstruktorskom birou Mil, gde je brzo napredovao. Dobar deo njegove karijere bio je posvećen razvoju i testiranju jurišnih helikoptera tipa Mi-28N "Noćni lovac".

Mnogi događaji u Karapetjanovom životu bili su povezani sa jurišnim helikopterom Mi-28N "Noćni lovac". Prvi put ga je podigao u nebo, a potom i prikazao na čuvenom mitingu u Le Buržeu 1989. godine. Bio je jedan od glavnih pristalica stvaranja jurišnog helikoptera sa dva člana posade, i u mnogo čemu je doprineo stvaranju izgleda savremenih helikoptera.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (2)