RUSKI NAUČNICI OTKRILI: Magnetne bure uništavaju ozonski omotač naše planete

09. 04. 2023. u 19:20

FIZIČARI sa Državnog univerziteta u Sankt Peterburgu i drugih ruskih univerziteta su sa kolegama iz Fizičko-meteroološke opservatorije u Davosu dokazali da za 24 sata geomagnetene bure mogu da unište oko četvrtine ozonskog omotača Zemlje, rekli su Sputnjiku u Ministarstvu za nauku i visoko obrazovanje Rusije.

РУСКИ НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ: Магнетне буре уништавају озонски омотач наше планете

Foto NASA

Navodi se da su naučnici u celom svetu posvetili veliku pažnju istraživanju ozonskog omotača i klimatskih uslova na Zemlji. Oni proučavaju prirodne i antropogene faktore koji su aktivni u atmosferi, od površine planete do kosmičkog prostranstva oko nje.

Uništavanje ozonskog omotača je povezano sa lučenjem visoke energije protona, elektrona i alfa-čestica koje ulaze u atmosferu iz magnetosfere – područje oko Zemlje čija se fizička svojstva određuju magnetnim poljem i njegovom interakcijom sa tokovima naelektrisanih čestica. Kao rezultat toga se formiraju slobodni radikali koji uništavaju ozon.

„Otkrili smo da se tokom geomagnetnih bura u polarnoj atmosferi povećava koncentracija radikala. To dovodi do uništavanja ozona na visini mezosfere, omotača zemljine atmosfere, tokom 24 sata. Otkrili smo 14-25 odsto uništenog ozona na visini oko 75 kilometara. Odnosno, magnetne bure mogu da unište oko četvrtine ozona na toj površini“, rekao je rukovodilac odeljenja u Sankt Peterburgu za „Magnetosferu i uticaj energetskih čestica na atmosferu“ laboratorije za proučavanje ozonskog sloja Irina Mironova.

Naučnici su podatke dobili pomoću aerostatnih merenja rengenskog zračenja koje je povezano sa izlučivanjem takozvanih energetskih čestica u atmosferu. Istraživanje je bilo iznad Apatita u Murmanskoj oblasti. Kako bi se procenilo koliko je uništen ozonski omotač, korišćeni su specijalni matematički modeli koji su ispitivali različite procese u atmosferi.

Osim toga, naučnici iz Sankt Peterburga su napravili model koji može da izračuna temperature i koncentracije neutralnih gasova, slobodnih elektrona i jona koji učestvuju u više od 300 različitih reakcija. Između ostalogm to uključuje azotne i vodonične katalitičke cikluse uništavanja ozona.

Rezultati ruskih naučnika se mogu koristiti za precizniju prognozu kako će u budućnosti izgledati ozonski omotač i klima na Zemlji, kao i za analizu širenja radio talasa.

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00