KAFIĆ I VENČANICE TERAJU REFLEKSIJE: Oštar protest umetnika, kustosa i članova UO, zbog uklanjanja delova izložbe na Ušću

M. KRALj

31. 10. 2020. u 09:38

КАФИЋ И ВЕНЧАНИЦЕ ТЕРАЈУ РЕФЛЕКСИЈЕ: Оштар протест уметника, кустоса и чланова УО, због уклањања делова изложбе на Ушћу

SKLONjENO: "Toplina" Zorana Todorovića u MSU / Foto Fejsbuk / Zoran Todorović

INSTALACIJA koju čini 1.200 kvadradnih metara filca napravljenog od ljudske kose (za šta je bilo potrebno ošišati oko 240.000 ljudi), uz video-dokumentaciju koja je integralni deo postavke "Toplina", kojom nas je Zoran Todorović predstavljao na 53. Bijenalu u Venciji, sklonjena je sa izložbe "Refleksije našeg vremena" u zgradi MSU na Ušću.

Ovo delo čiji je cilj da stvori neprijatnu aluziju na logorske pogone iz vremena Drugog svetskog rata, proterano je iz prizemlja da bi ustupilo mesto - kafiću! To su u petak u odvojenim reakcijama na "Fejsbuku" obznanili sam autor "Topline", ali i član UO ove institucije Vladislav Šćepanović. Kako se moglo pročitati u obe izjave, reč je o "inokosnoj" odluci

v. d. direktora Viktora Kiša.

- Mesto je dobro za kafanu, a kafanizacija kulture je zadati opšti pravac, pa u tom smislu predstoji i skidanje čitavog petog sprata, jer čovek planira postavljanje izložbe venčanica - ironično je prokomentarisao Todorović, aludirajući na pripremu izložbe francuskog modnog kratora Žan-Pola Gotjea.

Za Šćepanovića je nedopustivo "skidanje" Todorovićevog rada, ali i radova koji će napraviti mesta za Gotjeove venčanice. Naglašava da direktor o svojim planovima nije prethodno obavestio kustose postavke "Refleksije", kako bi izložbu shodno tome koncipirali, pa sada sklanjanjem pojedinih dela ona gubi svoj puni smisao.

- Ne slažem se da Muzej savremene umetnosti izlaže Gotjeove venčanice, zato što se kao institucija, koja je dugo bila u rekonstrukciji, svojim programom još nije dovoljno profilisala da bi sebi dopustila ovakve izlete u visoku modu, kakve rade svetski muzeji - ističe, za "Novosti", Šćepanović. - Za tako nešto mnogo je prikladniji Muzej primenjene umetnosti.

Prema rečima našeg sagovornika, ova izložba nije deo godišnjeg programa o kome se izjašnjavao Upravni odbor, već vanredni događaj za čije organizovanje v.d. direktora ne mora da dobije odobrenje UO.

- Bez obzira na to, svoje neslaganje sa izložnom Gotjeovih venčanica iznosio sam na sastancima - izričit je Šćepanović.

Na Upravom odboru, nastavlja sagovornik, kao zvanična tačka dnevnog reda nije bilo ni otvaranje kafića u prizemlju zdanja koje je i samo kulturno dobro. Reč je, zapravo, kako nam otkriva, o nekoj vrsti "ad hok" kafeterije.

- Planirano je da se uz muzej podigne paviljon, u kome bi bio smešten kafić, što je sasvim primereno, ali za to trenutno nema novca - zaključuje Šćepanović, koji ne krije nezadovoljstvo radom v. d. direktora. - Možda se na sledećem konkursu izabere direktor koji zna da radi taj posao, a dotle bi trebalo podržati kustose koji su sada jedini koji se kako-tako nose sa situacijom u kojoj se ustanova nalazi.

Oštar protest u petak su uputili i kustosi Muzeja:

- Smatramo da je nedopustivo da izložbeni prostor samovoljom v. d. direktora dobije drugačiju namenu, i to bez saglasnosti kustosa MSU, autora projekta rekonstrukcije enterijera Muzeja, kao i Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda - piše između ostalog u izjavi koju je potpisalo devet muzejskih savetnika i kustosa. - Takva odluka bi odmah trebalo da se preinači.

Kustosi nisu saglasni ni sa tim da je u izlagački program uvrštena izložba Love is Love Žan-Pola Gotjea, jer misle da eksponati - venčanice, nisu primereni programskoj politici MSU:

- Zbog pripreme te izložbe dekroširana je postavka na petom nivou Muzeja, čime je takođe narušena prvobitna koncepcija izložbe "Refleksije našeg vremena". Konačno, u vreme kada se muzeji globalno suočavaju sa problemom zatvaranja ili smanjenog broja posetilaca usled širenja pandemije, ideja investiranja u izuzetno skupu putujuću "blokbaster" izložbu, od koje se očekuje da donese profit velikom posetom, odraz je krajnje nestručnog, nekompetentnog i društveno neodgovornog vođenja instititucije - zaključuje se u saopštenju.

KIŠ: KRAJ POSTAVKE, SEGMENTI OSTAJU

NA pitanje našeg lista kako komentariše proteste umetnika zbog uklanjanja dela postavke "Refleksije našeg vremena" u prizemlju, odnosno na petom spratu, kako bi se ustupilo mesto kafiću, odnosno Gotjeovoj izložbi, v. d. direktora MSU Vikor Kiš, rekao nam je da je originalno ova postavka planirana da traje od marta do juna, ali da je sve pomereno zbog pandemije: - U skladu sa originalnom namerom kustoskog tima o trajanju izložbe, koja je i usvojena programom, četiri meseca nakon otvaranja, 27. oktobra 2020, izložba je faktički završena te su preduzeti koraci za realizaciju novih programa i planova MSU. Međutim, s obzirom na situaciju sa epidemijom i činjenicu da izložbu verovatno nisu videli svi posetioci koji su to i nameravali, segmenti okončane izložbe "Refleksije našeg vremena" neće biti uklonjeni, te će posetioci i dalje biti u mogućnosti da uživaju u delima koja je MSU otkupio u periodu između 1993. do 2019. - smatra Kiš.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

ponovo pokušavam

01.11.2020. 07:46

INSTALACIJA koju čini 1.200 kvadradnih metara filca napravljenog od ljudske kose nije ni smela da se napravi, a kamoli da ide na Bijenale, a kamoli da bude bilo gde izložena. Tolika poremećenost uma je za posmatranje. Podsećam da nas je na Bijenalu pre nekoliko godina takođe predstavljala ćebad od ljudske kose i sapuni od ljudskog sala, što je izazvalo veliki revolt u Veneciji i proteste, podsećajući da su tako nacisti radili u konc logorima tokom II svetskog rata. I opet se isto ponavlja. Ljudi, ima li tome kraja? U ime proklamovane demokratije nadam se da ćete ovo objaviti.