POZORIŠNA KRITIKA: Snago, ne pristaj da budeš dosadna

09. 10. 2023. u 07:00

PRVI pogled na filmsku scenografiju prve predstave na 57. Bitefu, koji se odvija pod sloganom "Snago, ne pristaj da budeš nečija", "De­ca sunca" Gorkog je toliko impresivan, da se u publici začuje uzdah oduševljenja.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Снаго, не пристај да будеш досадна

foto Privatna arhiva

Dnevna soba liksuzne vile i stepenice deluju kao dva prostora, koja će, očigledno, podeliti radnju u dva paralelna toka, gledalac se ponada, motivisana dobokom psihološkom analizom likova, kako Gorki piše.

Slovenačka rediteljka, Mateja Koležnik, u Šaušpilhausu, u Bo­humu, odlučila se za naturalizam, koji u delima ruskog klasika nikada ne funkcioniše dobro. Kada Nemci igraju Ruse, to je obično uzbudljivo, kako zbog sudara različitih svetova i menta­liteta, tako i zbog "nemačke škole" u teatru, vrhunske precizno­sti i sjaja, kojim blistaju prostudirane drame najvećih svetskih klasika. Koležnik je sa umetnicima iz Bohuma vrlo precizno, filigranski, u odličnom ritmu, postavila mizanscen, koji je razigrao prekrasan scenografski ambijent vile naučnika Prota­sova, koji, dok se svet oko njega ruši i porodica raslojava, sanja da spasi čovečanstvo i zasnuje klicu života u epruveti.

"Decom sunca" zove ljude sa vizijom, koji, nažalost, ne žive u stvarnom svetu i on im, logično, uzvraća katastrofom. No, na tome se i za­vršila dramatičnost radnje komada.

Iako su svi akteri drame Gorkog, žena, sestra, društveni milje u kome se priprema socijalna revolucija zbog pojave kolere korektno prikazali svoje likove, sama predstava po Gorkom, obično veoma uzbudljiva, bila je ispražnjena od živosti, na čudan način šematizovana i mehanička, tako da se kvalitet odlične produkcije ubrzo pretvorio u očekivanje stvarnog dramskog iskoraka iz sivila nerazumevanja i nesporazuma ra­zličitih životnih nezadovoljstava bogatog sveta, a i onih koji sa njima žive, kao niži socijalni sloj. Monotonija odnosa iz­među likova, a malo i mikrofoni, koje je nosio svaki od likova na sceni dotukli su uzbuđenje, sa kojim se očekuje rasplet ovako uzbudljive drame. Ovoga puta smeštena u šezdesete godine prošlog veka, drama "Deca sunca" Maksima Gorkog je, na počet­ku 57. Bitefa, bila lepa postavka dobrog dramskog teksta, ali nedovoljno atraktivna, da bi zainteresovala pu­bliku festivala, koji je ustanovljen i po­stoji zbog pomeranja granica u svakom, pozorišnom i društvenom, smislu.

Zaključak je da, kada dižemo glas protiv prečesto gledanih ire­levantnih scenskih projekata na našem festivalu, treba pažljivo da odmerimo šta želimo kao njihovu suprotnost.

Jer, možda nam se to i ostva­ri, kao u slučaju "Dece sunca" iz Bohuma, velika, kvalitetna predstava, ali kojoj duh savremenog teatra izmiče.

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00