I SUNCE JE U SRŽI CRNO: Pjer Sulaž francuski slikar koji je obeležio svetsku apstraktnu umetnost i enformel preminuo je u 102. godini

Goran Čvorović - Stalni dopisnik iz Pariza

30. 10. 2022. u 11:49

BIO je to umetnik koji je sneg slikao crnom bojom. Pjer Sulaž, preminuo protekle sedmice u Parizu u čak 102. godini života, ostavio je dubok trag u svetskom slikarstvu.

И СУНЦЕ ЈЕ У СРЖИ ЦРНО: Пјер Сулаж француски сликар који је обележио светску апстрактну уметност и енформел преминуо је у 102. години

Foto EPA

Bio je jedan od najvećih kontemporalnih stvaralaca, u rangu s najpoznatijim imenima u istoriji savremenog slikarstva. Ostavio je značajan trag u razvoju apstraktne umetnosti i enformela. I poživeo dugo, da bi mogao o tome da posvedoči. Bio je najbolja lična potvrda teoreme da miris terpentina produžava život.

Magiju crne boje otkrio je rano, a njene refleksije mnogo kasnije i, kao što to obično biva u genijalnim prosedeima, sasvim slučajno.

- Jedna od mojih tetaka je pričala da sam, kao mali, kada su me pitali šta to crtam crnim tušem, odgovorio: sneg. Svi oko stola slatko su se smejali - pričao je mnogo kasnije Sulaž.

Foto EPA

Imao je tada samo osam godina. Ali, bila je to "obična crna". A onda je došlo ono magično jutro 1979. godine, koje je predstavljalo prekretnicu u njegovom radu.

- Prethodnog dana sam radio na platnu koje nije uspelo. Ipak, nastavljao sam, uporno, bez objašnjenja zašto to radim. Otišao sam da spavam i sutradan sam shvatio. Nisam radio samo na crnoj boji, već i na svetlosti koja se na njoj presijavala. Odmah su to nazvali "crna svetlost". Lično, više sam voleo izraz "drugo crno". To drugo crno je predstavljalo mentalno polje - objasnio je.

Nikada do kraja nije otkrio zašto je odabrao baš crnu. Na pitanje "zašto?", kratko i zagonetno je odgovarao "zato!". Biće da je to ipak činio da bi do kraja sudario dve suprotnosti i dva ekstrema, crpeći svetlo iz crnila. I sunce je, uostalom, u svojoj utrobi crno.

Foto EPA

Još od malih nogu je prezirao "lepo obojene" akvarele i slikao je, crnim tušem, zimom ogoljena stabla drveća. U Parizu se, posle kraćih pokušaja, između ostalog i 1938. kada je nakratko studirao umetnost, nastanjuje 1947. godine. Apstrakcija je bila njegovo utočište. Ekskluzivno joj se posvetio od kraja četrdesetih godina prošlog veka. Crnu boju je nanosio na platna građevinskom četkom. Bio je jedan od najznačajnijih predstavnika pravca enformel.

Foto EPA

Sa francuskim predsednikom Širakom

- Za mene apstrakcija predstavlja slobodu - opisao je kratko i jasno.

Smatrao je da su u izrazu efikasnije oslikane forme prepuštene same sebi. Igrao se tim formama, istraživao, propuštao svelost kroz naslage u reljefu različitog nanosa. Ređao je slojeve sve dok se, najzad, na slici ne bi pojavio spasonosni odsjaj. Stvarao je, tako, nepresušne nijanse crne boje. To svetlo je nad crnom, kaže, odnosilo prevagu. Dodavao bi tek neke tragove plave, žute.

Bata Mihailović, veliki srpski slikar i pariski umetnik, umeo je da pominje kao referencu ovog svog savremenika. Rado su ga navodili i drugi naš slikarski velikani iz Grada svetlosti, poput Vladimira Veličkovića i Ljube Popovića. Mnogima je utirao stvaralački put.

Pre tridesetak godina, uradio je i jedinstvenih sto crnolinijskih vitraža u svom prepoznatljivom stilu u manastiru Sent Foa de Konk u Averonu. Dobio je i svoj muzej za života u Rodezu.

U Luvru, koji mu je odao počast postavkom za stogodišnjicu rođenja, našlo se čak 19 njegovih slika. Samo su Šagal i Pikaso, svaki za svoj devedeseti rođendan, imali pravo na sličnu retrospektivu.

Prošle godine, negde otprilike u ovo vreme, sredinom novembra, u čuvenoj aukcijskoj kući Sotbis u Njujorku, platno koje je Sulaž naslikao jednog avgustovskog dana 1961. godine, specijalnom tehnikom "struganja" koja omogućuje da se vide crvene nijanse ispod famozne crne boje, koje karakteriše gestikulacija i dinamičnost, i koje se trideset godina nalazilo u jednoj privatnoj kolekciji, prethodno procenjeno na 8 do 12 miliona dolara, prodato je za astronomskih 20,2 miliona. I to je potvrda da je Sulaž davno ušao među besmrtne.

OPČINjEN PATINOM

PJER Žan Luj Žermen Sulaž je rođen 1919. u Rodezu, na jugozapadu Francuske, nedaleko od Tuluza. Otac mu je bio graditelj konjskih kočija. Preminuo je kada je mali Pjer imao samo sedam godina. Podigle su ga "dve majke", kako je govorio, njegova prava majka Aglae i, daleko stroža, tetka Antoanet. Majka je kasnije držala prodavnicu pribora za lov i ribolov, dok je Pjer oblilazio okolne pejzaže gde mu se rađala inspiracija. Bio je opčinjen i starim kamenjem i patiniranim materijalima koje je nagrizalo vreme. Od 1934. godine slikao je svakodnevno. Stvarao je u Parizu, dok je duboku starost proveo u rodnom krajoliku.

BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!