POZORIŠNA KRITIKA: Čudo kao životni princip

05. 04. 2022. u 17:32

ČEMU bismo se nadali, ako ne verujemo u čuda, poentira Stavra, više kafanski inventar, nego gost (dobar Miloš Samolov), u "Čudu u Šarganu", pesnika Ljubomira Simovića. Iako je napisao možda najbolje dramsko štivo u našem jeziku, Simović je pesnik u antičkom smislu, jer njegove drame, a naročito "Šargan" spadaju u dramsko pesništvo.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Чудо као животни принцип

Lako, prirodno, organski, Simović tka dramsku priču kao urbanu legendu, u kojoj je sve mogućno, dok je čovek živ, a i posle toga. Dvojica mrtvih vojnika, Manojlo (karakterističan Ljubomir Bandović) i njegov posilni, Tanasko (atraktivan Aleksej Bjelogrlić) drže čvrsto tu magijsku liniju radnje, i dalje u davno završenom ratu, nemoćni da se smire u smrti. Prosjak (potresan Nenad Jezdić), primivši na sebe boli paćenika, učinio im je "medveđu" uslugu, jer se čovek, izgleda, samo patnjom definiše, dokazuje i pravda pred sudbinom. U kafani "Šargan", pod večitom kišom, gazdarica Ikonija (već mitska u toj ulozi Anita Mančić), sa svojom kelnericom Cmiljom iz Kremana (izvrsna, buduća diva JDP Sanja Marković), Stavrom, koji više i ne odlazi iz "Šargana", gde rezonira o duši i politici, Anđelkom, sitnim krimosom, kome je jatak pri retkim izjascima iz zatvora (očekivan Miodrag Dragičević), sa gostima, Jagodom (tragikomična Jovana Belović), Skitnicom, koji i sam nosi greh predaka kao motiv (sjajan Boris Isaković), kao i sa Gospavom, prostitutkom, koja, kao sve ženetu, osim Ikonije, sanja o prostom porodičnom životu, udaji i spasenju (neočekivana, divna Tamara Dragičević), gaca po apokaliptičnom mulju, ne učestvujući u politici, ali i ne braneći se od nje. Mile, večiti agitator i politikant (prostudiran, pravi pozorišni događaj Marko Janketić), kao i Vilotijević, aparatčik, koji "zglajzne", pa se povrati, a ima oko jedini za mrtvu vojsku i Gospavine krvave ruke, samo dok je gubitnik i paćenik (upečatljiv Nebojša Dugalić), zamišljeni kao ovozemaljska protivteža Nebu (dobrota, patnja i samilost), u predstavi Jagoša Markovića su se pomalo utopili u izvesnu prizemnost pozorišne metafore, koja se povremeno kosila sa poetskim Simovićevim realizmom.

Suviše kiše, vode, sve vreme, po kojoj se gaca, kojom se peru ruke, umiva, peru čaše i pljuska u begu i radosti (uz, za ovog reditelja nezaobilazni dert uz narodnjake), preterivanje (opet očekivano) u gestu i komici (Ikonija kao u kaubojskom salunu, nedovoljno uvežbano), poeziju, koja neminovno nosi ovaj komad velikog dramskog pesnika, prečesto svodi ili na geg, ili na dociranje i suvišno objašnjavanje (kao na predugom kraju predstave, kada Prosjak lamentira nad svojom samilošću i žrtvom), a onda, kada je pravi trenutak da se nađe na sceni (kada Vilotijević "razgovara" sa mrtvim vojnicima za stolom), nema ga.

Iako jedinstven po svojoj mediternskoj, raskošnoj maštovitosti i strasnom senzibilitetu, Marković redovno svoje predstave opterećuje sa previše efekata, koji bi bili ubojitiji, da su ređi i probraniji. Već provereni tumač Simovićevog dela ("Hasanaginica", "Šopalovići"), Jagoš Marković je, legitimno, oformio manir, paradoks na koji čita Simovićev poetski, kao psihološki realizam, uvek u grotesknom ključu, sa previše detalja, jarkim bojama, bez valera, egzaltirano, preterano blizu današnjici (događaji u Ukrajini). Kostim Lane Cvijanović je dobro odslikavao Simovićevu poetiku...

Veliki događaj za JDP i naš teatar.

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00