NISAM ROBOT, IMAM I JA DUŠU: Više od 50.000 potpisnika peticija da školska nedelja traje četiri dana

B. Borisavljević

09. 10. 2023. u 10:32

"NISAM robot, imam i ja dušu", jedan je od komentara na peticiju za smanjenje radne nedelje u školi na četiri dana, koju je do sada potpisalo više od 50.000 đaka, roditelja, građana. Đaci se već godinama žale da su preopterećeni, ali čini se da ih niko ne čuje. Znanje je sve manje, a ocene sve bolje, pa su skoro svi odlični, uz ponekog vrlodobrog učenika.

НИСАМ РОБОТ, ИМАМ И ЈА ДУШУ: Више од 50.000 потписника петиција да школска недеља траје четири дана

Foto D. Milovanović

Prema rečima Slavice Đukić Dejanović, ministarke prosvete, peticija jeste razlog da se ljudi zapitaju koliko čuju pre svega decu, šta kažu roditelji u vezi sa temom i šta prosveta može da uradi. Ona dodaje da je strategijom obrazovanja do 2030. godine predviđena reforma za fond časova, predmetne obaveze, vanškolske i vanpredmetne aktivnosti i na tome se mora raditi i radi se.

- Od sledeće godine ćemo već imati nekih promena - kaže ministarka. - Mora se videti šta drugih 45.000 ili 50.000 dece misli o tome i tražiti model rada kroz igru. Ključ je priprema nastave. Kako će jedan čas u školi izgledati, da li će on biti 45 minuta, činjenice koje dete mora da memoriše, a onda zadatak koji kod kuće to treba da produbi. Ili će to biti malo sa određenim pauzama koje relaksiraju dete, malo učenja kroz igru.

Slavica Đukić Dejanović kaže da deca ne treba da budu toliko usmeravana da imaju visok prosek i budu najbolja, već da budu najbolja u onome što ih zanima, a da u drugim stvarima postignu optimum i korektne rezultate.

PISA TESTOVI

POPOVIĆ ističe da je autora PISA testova pitao šta je problem u našem obrazovanju i zašto đaci postižu loše rezultate na ovom testiranju.

- Rekao mi je da naši učenici imaju previše predmeta i stiču nefunkcionalno znanje - kaže Popović. - Mora biti manje predmeta, veština, ambijentalne nastave...

- Moramo zaboraviti stav - nemaš baš mnogo dara za matematiku, ali dobij bar četvorku. Dete ima dara za ritam i ono će u ritmici, u baletu postići maksimum i deo vremena koji treba da usmeri na to nije tako veliki i neće ga mnogo opteretiti. Šta svi mi najbolje pamtimo? Pa najbolje pamtimo ono što nas interesuje. I kod dece je isto tako. Naši stručnjaci na tome rade i reforme koje slede od sledeće godine, u skladu su sa Strategijom obrazovanja i vaspitanja do 2030. godine, upravo uzimaju u obzir ove elemente.

Najbolji profesor na svetu Borko Petrović, koji predaje engleski jezik u Gimnaziji u Paraćinu, već godinama upozorava kako se hitno mora rasteretiti gradivo, jer su deca peopterećana, ali ga niko, izgleda, ne sluša. Iako ih podržava, smatra da bi onda trebalo skratiti i radnu nedelju na četiri dana, organizovati jednosmenski rad u školama, što je nemoguće.

- Ovu petciju više vidim kao vapaj za rasterećenje dece u školi, jer oni više ne znaju gde udaraju - ističe Petrović. - Ne može gimnazijalac imati 17-18 predmeta i 35 časova nedeljno, a profesor najviše 20. Nažalost, moje kolege nemaju puno razumevanja. Bombarduju ih brojnim činjenicama, kontrolnim, pismenim. Kada dođu kod mene na čas izgledaju kao zombiji, gledaju prazno, iznureni su. Niko ih ne tera na kritičko mišljenje. Moje kolege vole samo da slušaju svoj glas, ali ne i glas dece. Ubijaju im svaki entuzijazam. Ja želim da ih probudim, da ih uključim u čas, da diskutujemo. Razumem ih potpuno i podržavam.

KOMENTARI

POTPISNICI peticije su naveli različite razloge zbog kojih su podržali ovaj predlog, od kojih su neki upozoravajući. Tako jedan od potpisnika kaže da mu "škola daje suicidne misli i bira sa kog mosta da skoči", a drugi razmišlja "da li da se umije ujutru ili da ubije".

- "Nisam robot, imam i ja dušu", "Duže smo u školi nego kod kuće", "Zbog samo dva dana odmora ne mogu da se posvetim drugim obavezama osim škole i moram da učim i preko noći da bih sve postigla", "Prođe mi pola života u školi", "Previše nas umori i nemamo vremena ni za domaći, a kamoli za bilo šta drugo" - piše u komentarima. - "Škola je od vaspitno-obrazovne institucije postala urušena neodržavana zgrada u koju niko ne voli da ide zbog prisilnog učenja i lošeg kvaliteta nastave."

Petrović je, za razliku od većina profesora, zadovoljan svojom platom i kaže da ovaj posao radi iz ljubavi. Kaže da se od dece samo traže rezultati, ocene, bodovi i niko ih ništa ne pita. Sa druge strane, oni su u raskoraku između roditelja i nastavnika, trude se da zadovolje i dolazi do pucanja.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

ISPOVEST RODITELJA UBIJENE ANGELINE AĆIMOVIĆ: Godinu dana od masakra u Ribnikaru (VIDEO)