FELJTON - SAVEZ KOMUNISTA I MEDIJI U SRBIJI: Razlike u pristupu kosovskom pitanju

Slobodan Selinić

05. 09. 2022. u 18:00

SRPSKO rukovodstvo je na sastanak 28. septembra 1981. odbilo sve napade političara iz Bosne i Hercegovine o delovanju intelektualaca u Beogradu.

ФЕЉТОН - САВЕЗ КОМУНИСТА И МЕДИЈИ У СРБИЈИ: Разлике у приступу косовском питању

Foto Dokumentacija "Novosti" i "Borbe"

Nisu prihvatali da se taj problem posmatra samo u kontekstu njihovog odnosa prema susednoj republici, naglašavajući da su oni bili politički problem generalno, i za vlast u Srbiji. U tom smislu treba shvatiti kritiku Tihomira Vlaškalića o  pisanja Vuka Draškovića, koji je „nama pravio stvari i usred Beograda". Povoljnijem tonu razgovora nije moglo da doprinese ni navođenje Špira Galovića  primere pozitivnog odnosa srpske javnosti prema BiH. Na njegovo pominjanje prostora koji je u štampi dobio mladi reditelj Emir Kusturica i dodeljivanje Nolitove nagrade Kasimu Prohiću, Nikola Stojanović je uzvratio kritikama zbog tolerisanja delovanja Vojislava Lubarde, koji je pisao o ratnim stradanjima srpskog naroda u Bosni.

Predstavnici BiH su očekivali razumevanje za nezadovoljstvo pisanjem beogradskih medija i radom nekih intelektualaca, a dobili su deklarativnu kritiku preterivanja u listovima uz podršku generalnom kursu štampe. Sa druge strane, predstavnici Srbije su očekivali razumevanje za zahteve da se utvrdi odgovornost pokrajinskih predstavnika za albanske demonstracije i stanje u pokrajini, a dobili su načelne izjave o osudi albanskog nacionalizma.

OTVORENA pitanja i stara neslaganja, ali i upućenost na saradnju, pre svega u ekonomiji, spojili su posle višemesečnih priprema predstavnike Srbije i BiH na novim međurepubličkim razgovorima 9. decembra 1982. Domaćin je bio Beograd. Srpsko rukovodstvo je platformu za razgovor usvojilo sedam dana ranije u Predsedništvu CK SKS. Uvažen je predlog Špire Galovića da se u takvim kontaktima izbegava međudržavni karakter, već da u prvi plan budu istaknuta pitanja koja su od značaja za jugoslovensku zajednicu. Srpskim političarima je bilo jasno da će BiH ponovo nametnuti pitanje pisanja „beogradske" štampe i izdavačke delatnosti i pojačane aktivnosti SPC u BiH. Zato je odlučeno da se u razgovorima ponovi da ovi napisi nisu bili instruisani iz političkih krugova Srbije i da se sagovornicima bliže predstave mere koje je CK SKS preduzimao u cilju obuzdavanja neželjenih pojava u štampi. Dušan Čkrebić je po tom pitanju bio jasan u stavu da se „nikakva kritika koja je locirana na neku organizaciju ili instituciju bilo u Srbiji bilo u Bosni (...) ili na neku ličnost ne može protumačiti kao napad jedne republike na drugu republiku".

Rukovodstvo Srbije je smatralo potrebnim da u predstojećim razgovorima naglasi da se „nijednom svojom političkom aktivnošću" nije ponašalo „paternalistički" prema zapadnom susedu niti je vodilo „brigu za Srbe u Bosni". Živorad Mišić je podsetio da političari iz BiH nisu odustali od optužbi o „detitoizaciji u Socijalističkoj Republici Srbiji". Jovan Deretić je konflikte u sferi informisanja i kulture pripisivao autarhičnim razvicima republika, između kojih nije bilo dovoljno integracija. Kazao je da, sve dok nije postavljeno pitanje pripadnosti, nije bilo bitno gde žive ili rade Ivo Andrić i Meša Selimović i da li su pisci poreklom iz BiH radili u Beogradu. Podsetio je da je nepoželjnih pojava u štampi i izdavaštvu bilo i u drugim sredinama, a ne samo u Beogradu, potencirajući knjigu Miroslava Jančića "Kako sam izdao nacionalnu stvar", objavljenu tada u Sarajevu („Puna je otrova i baš tog otrova koji razara međunacionalne odnose, razara koherentnost jugoslovenske zajednice i posebno odnose između dve republike").

U RAZGOVORIMA  9. decembra 1982. dve strane su se složile u oceni težine ekonomske situacije, ali je velikih razlika bilo u pristupu kosovskom pitanju, odnosima u Srbiji i idejnim pitanjima. Za rukovodstvo Srbije je kosovsko pitanje bilo prioritet, a položaj koji su mu davali političari BiH video se i iz rečenice Hamdije Pozderca: „I na kraju, nešto o Kosovu". Osim stanja na Kosovu, važna tema za srpsko rukovodstvo bili su odnosi u Srbiji. Čkrebić je upoznao rukovodstvo BiH sa tim da je Srbija bila jedina republika bez zakona o odbrani, društvenom planu, unutrašnjim poslovima.

U gledanju na delovanje pojedinaca i grupa u Srbiji koji su ocenjivani kao opozicioni, saglasnost je postignuta u oceni da su se protivnici sistema ujedinjavali, povezivali na jugoslovenskom prostoru i jačali veze sa inostranstvom. Nikola Ljubičić je govorio o raznim vidovima ideoloških otpora sistemu (rad „anarholiberala", nacionalista, umanjivanje značaja Titove ličnost, aktuelizovanje problema prošlosti poput Golog otoka). Tražeći zajednički rad protiv povezivanja liberalističkih snaga Beograda i Sarajeva, obećao je u ime SKS borbu protiv srpskog nacionalizma. Čkrebić je za glavne opozicione snage označio srpski nacionalizam, tvrdeći da se hrani događajima na Kosovu, „dogmatsko-unitarističke snage" koje su koristile teškoće u društvu da bi zagovarale politiku čvrste ruke, ali je za najorganizovanije i najagresivnije označio „anarho-liberalističke snage" sa osloncem na Univerzitetu i povezane sa inostranstvom.

ČKREBIĆ je izneo i zapažanje vlasti Srbije o povećanom angažovanju verskih zajednica u politici, jačanju reakcionarnih snaga u krilu SPC i pokušajima visokog crkvenog klera da se SPC pokaže kao legitimni zaštitnik srpstva i Srba na Kosovu. Hamdija Pozderac je dugo govorio o nacionalnim odnosima u BiH i opozicionim grupama. Osudio je oživljavanje stavova o etnogenezi naroda na osnovu etnocentrizma i o formiranju posebnih kulturnih i drugih institucija za pripadnike pojedinih naroda u okviru drugih višenacionalnih republika. Kritikovao je otvaranje pitanja položaja Srba u Hrvatskoj, jer je u tome video postavljanje pitanja posebnog nacionalnog organizovanja pripadnika naroda u republikama gde nisu većinski, što je, prema njegovom shvatanju, vodilo podrivanju ravnopravnosti i socijalističkog zajedništva. Nacionalnom državom Srba, Hrvata i Muslimana u BiH je označio BiH i jugoslovensku zajednicu, jer u suprotnom socijalističko samoupravljanje ne bi bilo okvir za rešavanje nacionalnog pitanja. Video je opasnost u tezi da je ova republika veštačka tvorevina, jer je takvo shvatanje zasnivano na osporavanju nacionalnog identiteta Muslimana i nacionalnog i državnog identiteta BiH. Istovremeno se suprotstavio i stavu muslimanskih nacionalista da su Muslimani jedini autohtoni Bosanci i da je BiH nacionalna država Muslimana. Pozvao se na podatak po kome je u Bosni i Hercegovini 19,4%  brakova bilo mešovito. Smatrao je da su levičari (Ljubomir Tadić, Mihailo Marković, Rudi Supek) samo davali teorijski okvir opozicionom delovanju, dok su u prvu liniju istureni „mladi jurišnici" poput Šešelja koji su „spremni da ti mater psuju samo da bi dospjeli u zatvor".

SUTRA: PRAVOSLAVNA CRKVA U "DRSKOJ OFANZIVI"

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

NOVAK ĐOKOVIĆ GLEDA I NE VERUJE! Evo šta je Rafael Nadal upravo rekao o Noletu u Madridu