“ANTIČKA” VOZILA NISU ZA SVAKI DAN: Ministarstvo saobraćaja pripremilo novi pravilnik za vožnju oldtajmera

I. D. S.

29. 10. 2020. u 07:12

“АНТИЧКА” ВОЗИЛА НИСУ ЗА СВАКИ ДАН: Министарство саобраћаја припремило нови правилник за вожњу олдтајмера

Najvredniji oldtajmeri od 1905. do 1918. / Foto "Fejsbuk"

MINISTARSTVO saobraćaja pripremilo je Nacrt pravilnika kojim stara vozila - oldtajmeri neće moći da učestvuju u saobraćaju na javnom putu duže od 120 dana tokom jedne kalendarske godine. Kako su objasnili u tom resoru, novim pravilnikom žele da uvedu red, a o njemu će građani moći da se izjasne do 20. novembra.

Kako su kategorisali, oldtajmer je motorno vozilo proizvedeno pre 30 i više godina, koje je radi očuvanja istorijskog nasleđa i tehničke kulture sačuvano ili ponovo sastavljeno u izvornom obliku i koje se ne koristi u svakodnevnom saobraćaju. Prema kategorizaciji starosti, oldtajmer koji je proizveden do 31. decembra 1904. godine ima oznaku A odnosno spada u "Prva vozila", dok auta proizvedena nakon 1. januara 1971. godine, uz uslov da su starija od trideset godina, imaju naziv "vozila nakon 1970".

Među najvrednijim oldtajmerima su oni proizvedeni između 1905. i 1918. godine koji se nazivaju "veterani" i imaju oznaku B kao i oni proizvedeni između 1919. godine i 1930. godine koji se nazivaju "antika" i klasifikovani su u C kategoriju.

Prema očuvanosti, oldtajmer može imati oznaku - original, izvorno, obnovljeno i prerađeno, dok tehnička kategorija može biti - serijsko, modifikovano, replika i vozilo izuzetak.

- Podaci iz broja šasije, motora, dokaza o vlasništvu i drugog dokaza vezanog za vozilo, iz kojeg je moguće odrediti godinu proizvodnje predmetnog vozila mogu biti korišćeni pri određivanju godine proizvodnje oldtajmera - piše u Nacrtu pravilnika.

Dokumentom se predviđa i obaveza da osoba koja upravlja starodobnim vozilom, za vreme kretanja po javnom putu, ima knjigu upotrebe, popunjenu na propisan način i overenu od strane organa državne uprave nadležnog za poslove saobraćaja, a koja predstavlja evidenciju korišćenja.

Postupak vrednovanja i razvrstavanja oldtajmera sprovodi se na osnovu zahteva koji podnosi vlasnik odnosno korisnik oldtajmera ovlašćenom pravnom licu, a do sada je to bio Mašinski fakultet.

TRAŽIĆE JEFTINIJU REGISTRACIJU

CRNA Gora je u maju ove godine dobila Savez oldtajmera, koji je najavio da će se izboriti za jeftiniju registraciju, oslobađanje od taksa i niz drugih povoljnosti. Ranije je usvojeno pravilo da svako sertifikovano oldtajmer vozilo bude obeleženo posebnim braon registarskim tablicama, kako bi se na ulici odmah znalo o kakvom vozilu se radi, a ona će biti oslobođena svih taksa i putarina.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Pop

29.10.2020. 08:27

Ограничити коришћење олдтајмера је апсурд јер он се користи само у сврху да власник користи возило када су одређене мнифестације сајмови па и шетње у приватној режији. У Француској федереација за кола из епоке старих аутомобила даје цертификате да можете да добијете саобраћајну за возило које је старије од 30 година. Није им ограничена вожња али је забрањено да их користе за одлаак на посао. Скоро је објављено да у Француској ова федерација се изборила да олдајмерима буде дозвољено кретање и у зонама где вожња аутомобилима није дозвољена обзиром да не прелазе многи км годишње. Французи су узели у обзир да власници олдајмера поштују и свесни су тога да возила чувају и брину о њима више него власници који користе возила свакодневно.