НАУЧНА СТУДИЈА УПОЗОРИЛА: Како кућна хемија утиче на развој мозга

Предраг Стојковић

02. 04. 2024. у 22:30

НАУЧНА студија која је недавно објављена испитала је могуће штетне ефекте одређених хемикалија ,које се обично налазе у производима за домаћинство, на развој ћелија које подржавају мозак.

НАУЧНА СТУДИЈА УПОЗОРИЛА: Како кућна хемија утиче на развој мозга

Фото Shutterstock

Студија, која је користила културе људских ћелија и мишеве, открила је да су хемикалије присутне у дезинфекционим средствима, лепковима и текстилу за намештај потенцијално штетне за олигодендроците, критичне ћелије у развоју мозга.

ШТА ЈЕ ИСТРАЖИВАЊЕ ОТКРИЛО?

Међу идентификованим једињењима била су кватернарна једињења и органофосфати који се обично користе у разним производима за домаћинство. Кватернарна једињења су присутна у дезинфекционим средствима, средствима за дезинфекцију руку и предметима за личну негу, док се органофосфати налазе у текстилу, лепковима и намештају.

Утврђено је да ове хемикалије утичу на сазревање и преживљавање олигодендроцита, који су критични за изоловање неурона и одржавање ефикасне неуронске сигнализације у мозгу.

Истраживање је са колегама спровела Ерин Кон, молекуларни биолог са Универзитета „Кејс Вестерн Ризрв“ у Охају, а објављено је у часопису „Нејчер неуросајенс“.

-Открили смо да су олигодендроцити - али не и друге мождане ћелије - били изненађујуће осетљиви на једињења кватернарног амонијума и органофосфатне успориваче пламена, истакла је Конова.

СТРУЧЊАЦИ ПОЗИВАЈУ НА ОПРЕЗ У ТУМАЧЕЊУ РЕЗУЛТАТА

Иако студија изазива забринутост због потенцијалних неуроразвојних ефеката, стручњаци позивају на опрез у тумачењу резултата, наводећи високе концентрације коришћене у експериментима у поређењу са нормалном изложеношћу људи хемикалијама.

-Питање није да ли је нешто токсично или није, већ да ли је токсично у условима којима ћемо вероватно бити изложени, наглашава Оливер Џонс, хемичар за животну средину са Универзитета РМИТ, који није био укључен у студију.

Међутим, одређене групе, као што су чистачи школа и болница, суочавају се са повећаном изложеношћу овим једињењима због честе употребе индустријских дезинфекционих средстава.

Истраживање утицаја ових хемикалија на здравље добило је замах, посебно током пандемије Ковида-19, са студијама које указују на повећан ниво кватернарних једињења у људском крвотоку.

Оваједињења и органофосфатни успоривачи пламена представљају изазов за научнике због своје структурне разноликости, а све је шири позив да се свеобухватно процене њихови ризици.

-Они би могли да привуку пажњу Стокхолмске конвенције када она оконча борбу против органофлуорина (ПФАС), сугерише Јан Рае, хемичар за животну средину и саветник Програма Уједињених нација за животну средину за хемикалије у животној средини.

ПРОНАЛАЗАК У ДЕЧЈЕМ УРИНУ

Студија такође наглашава присуство метаболита који успоравају пламен у узорцима урина деце, уз потенцијалну повезаност са негативним неуроразвојним исходима, иако узрочност остаје нејасна.

Упркос празнинама у разумевању, научници наглашавају потребу за континуираним истраживањем, посебно у вези са осетљивошћу деце на излагање хемикалијама током критичних периода развоја мозга, пренео је „Сајенс алерт“.

БОНУС ВИДЕО - ЗАЈЕДНИЧКА ВЕЖБА: Кина, Русија и Иран са заједничком будућношћу