ПОЗОРИШНА КРИТИКА - Брехт, како бисмо га данас читали: "Бaал". Редитељ: Диего де Бреа. БДП

Драгана Бошковић

24. 04. 2021. у 14:12

БЕРТОЛД Брехт (1898-1956) је своју младалачку драму "Баал", о сиромашном песнику који сања слободно небо, а оставља крваве трагове, писао пет пута, неке верзије текста и режирајући...

ПОЗОРИШНА КРИТИКА - Брехт, како бисмо га данас читали: Бaал. Редитељ: Диего де Бреа. БДП

Новости

Баал разара све, његова освета за слободу, коју му је провиђење узело је свеобухватна, не заустављају је ни љубав, ни пријатељство... Свако време има право на свога Баала. Симбол уништења свега око себе, на путу самуништења, има много појавних облика. Данас, Милош Биковић, у договору са Де Бреом, показује обезљуђену машину, која још увек ствара стихове, а да је та племенита уметност не лечи од посттрауматског поремећаја, из светског рата с почетка двадесетог века, или ових последњих и незавршених...

Диего де Бреа режира Брехта у Београдском драмском позоришту, данас, без гласовитог "В ефекта", који не допушта да се глумац, а ни гледалац, уживе у позоришну илузију. Брехта смо тумачили по сонговима, отклонима, директном обраћању глумца публици са рампе, акција је била заједничка и борбена. У овом "Баалу", гледалац је у подређеној позицији. Може само, са грчем у стомаку, да присуствује насиљу над немоћнима, док полудели Баал још једном убија већ опустошени свет, на свом путовању ка Добром, Лепом...

Постављајући обожаваног песника Баала у грађанско окружење, извор свих (капиталистичких) зала (драматург Ката Ђармати), наши тумачи Брехта, каквог бисмо га данас читали, алудирају на самозапаљивост анархије, на њену дубоку депресију у присуству чистоте, која се развија у злочин и освету, и себи самој.

У савременом београдском "Баалу" нема више ни привида неке панк лепоте, неке естетике зла, која је огледало онога што уништава, што показује да супротност, ипак, постоји. У бескрајном насиљу, издаји, невином жртвовању, апокалипси на сцени, изгубљена је порука, боље рећи поука, због које млади Брехт пише "Баала", после антиратних "Бубњева у ноћи": из мрака настаје само мрак. Побуните се! И Милош Биковић доследно носи свог песника смрти у потрази за светлошћу, али не као брехтовског антијунака. Уживљава се у његову црну душу, не комуницира с публиком, указујући на ужас. Биковић је Баал који се мучи, док мучи друге (импресивни Вања Ненадић, Дуња Стојановић, Иван Заблаћански, Јана Милосављевић, Маја Рандић, Милош Петровић Тројпец, Милан Чучиловић, Милан Зарић, Миодраг Радоњић, Стефан Радоњић)...

Ова представа позива на страх, какав би тек могао "Баал" бити у времену које долази!

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

УКРАЈИНА ПОВЛАЧИ РАДИКАЛНИ ПОТЕЗ: Ово многи нису очекивали, чак су и Руси збуњени пред Олимпијске игре Париз 2024