ПУТОКАЗИ КРОЗ МЛАДАЛАЧКО ДОБА: Изложба филмских плаката од 1945. до 1970. "Трагови једног времена" у галерији Дворане културног центра

Ана Попадић

30. 03. 2021. у 13:18

ПЛАКАТИ филмова који су настали четрдесетих, педесетих и шездесетих година и који су својевремено у биоскопима најављивали премијере чувених дела попут "Сакупљача перја", "Кад будем мртав и бео", "Марш на Дрину", "Валтер брани Сарајево"... биће од 1. априла изложени у Филмској галерији Дворане културног центра.

ПУТОКАЗИ  КРОЗ МЛАДАЛАЧКО ДОБА: Изложба филмских плаката од 1945. до 1970. Трагови једног времена у галерији Дворане културног центра

Фото Архива

Посетиоци ће на поставци "Трагови једног времена - Филмски плакат 1945-1970" моћи да виде око 50 плаката из архиве Филмског центра Србије, а неки од њих ће се пред публиком наћи премијерно.

- Верујем да ће ова изложба бити занимљива посетиоцима јер су међу експонатима и поједини плакати за које сматрамо да су једини преостали примерци, нема их чак ни Кинотека - објашњава, за "Новости", директор Филмског центра Гордан Матић.

По његовим речима, плакати нису бирани по томе је ли реч о најбољим филмовима, већ по реткости плаката и различитом дизајну.

Фото Архива

- Сви су они имали исту функцију у временима када су створени, да привуку публику и најаве филм, али су њихова графичка решења била најразличитија. Нису то биле само "главе које продају карте", већ је међу њима било ликовних, па чак и апстрактних решења. Неки су доносили новине у дизајну, били веома експресивни као онај за филм "Кад будем мртав и бео", други су се, попут "Валтера..." ослањали на познате глумце, трећи су прављени као ликовна дела, рецимо "Чудотворни мач" - каже Матић.

Гостовање по Србији

Након Културног центра Београда, где ће бити до 15. маја, изложба ће обићи 18 градова Србије и биће постављена у биоскопима и културним центрима чланица Мреже киноприказивача Србије. Поред тога, изложба ће бити и део фестивалског програма Мреже фестивала па ће тако гостовати током фестивала у Новом Саду, Лесковцу, Нишу, Врњачкој Бањи, Београду...

Теоретичар уметности и концептуални уметник Јован Чекић, аутор поговора каталога за изложбу, подсетио је да је први плакат, аутора Марселина Озола, одштампан за промоцију филма "Поливени прекривач" браће Лимијер из 1895. године.

Фото Архива

- Основна намена плаката јесте да најави нови филм који ће се појавити у биоскопима и информише публику о датуму премијере, називу и протагонистима. Визуелна решења настоје да сугеришу одређени жанр као и наратив који филм следи тако да гледаоци могу да одлуче да ли је то филм који би их могао занимати - примећује Чекић.

Већ са појавом првих филмских плаката дизајнери су се, по Чекићевом мишљењу, ухватили у коштац и са оним што се од седамдесетих година па све до савременог развоја различитих дигиталних платформи, назива "економијом пажње".

- Сажимајући неке од најважнијих момената филма у једној врсти колажа/монтаже, плакати су пре свега тежили да привуку пажњу потенцијалних гледалаца...

И Чекић указује на разноврсност приступа у изради филмских плаката.

- Плакати у којима доминира цртачка виртуозност или минималистички приступ, растерећени комерцијалног притиска тржишта, често постижу изванредне ефекте управо стога што у први план стављају графичка решења. Такви су плакати за филмове "Не чекај мај", "Невјера", "Јубилеј господина Икла", "Мали човек", "Ханка"...

Фото Архива

Овај теоретичар уметности бележи и да су многи плакати рађени у две верзије - у једној се примењује сведено графичко решење, а у другој доминира фотографија глумаца или неке од изабраних сцена. Тако су рађене дупле верзије најавних плаката за "Чудотворни мач", "Славицу", "Камене хоризонте"...

Чекић сматра да су за све који су одрастали уз филмове, плакати били нека врста путоказа кроз младалачко доба, дубоко урезаних у сећању. Зато, додаје, не треба да чуди што су колекционари спремни да одвоје озбиљне суме новца за неке од најатрактивнијих:

- Филмски плакати су део младости, незамењиви топоси кривудаве линије одрастања, који су формирали читаве генерације у нарастајућем медијском хаосу. Са појавом нових канала дистрибуције, најпре ВХС, ДВД-а, потом, мреже и различитих платформи попут "Нетфликса", чини се да филмски плакат није изгубио на својој важности, напротив, у дигиталном окружењу само је постао прилагодљивији.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)