ЖИВИ СПОМЕНИК УМЕТНОСТИ: Студентски културни центар је деценијама вибрирао у фреквенцијама неких нових таласа

Миљана Краљ

20. 03. 2021. у 17:14

НА ЗГРАДУ Студентског културног центра, Брацо Димитријевић, данас светски признати стваралац потекао из југословенске концептуалне уметности, давно је поставио једну од својих чувених табли: "Ово може да буде место од историјског значаја".

ЖИВИ СПОМЕНИК УМЕТНОСТИ: Студентски културни центар је деценијама вибрирао у фреквенцијама неких нових таласа

Милован Дестил Марковић, Фрагменти слике, Споменик, СКЦ, 1983.

Педесет година после оснивања, о СКЦ-у се без устезања може говорити као о месту на коме су се за београдску, српску и југословенску сцену дешавале велике и значајне ствари у свим креативним доменима, све до деведесетих, ратова, санкција, инфлација и дефинитивног краја наше боље прошлости.

Прву декаду ликовног програма обележила је револуционарна појава концептуалне уметности и излазак у свет наших аутора, који су стасавали паралелно са својим колегама из западне Европе и САД, били део глобалних токова, у реалном времену њиховог настајања, не каскајући. Ништа мање није била узбудљива ни друга декада, иако је носила различити израз, дух промена које су стигле после Титове смрти. Као и читав Центар, и Ликовна галерија вибрирала је у фреквенцијама неких нових таласа.

ВЕЋ у првим годинама осамдесетих, групним изложбама се представила "Друга генерација", а чинили су је уметници и сарадници Галерије, од којих су многи припадали, тада већ бившој „групи 143“ - Мишко Шуваковић, Паја Станковић, Маја Савић, Владимир Николић, Ненад Петровић, Зоран Белић, Тахир Лушић, Нада Алавања, Мирко Дилберовић, Јелена Мишевић, Драгана Јовановић.

Али за другом, у фуриозном темпу навирања нових идеја, врло брзо наступила је и трећа генерација, у којој су се, на почетку, издвојиле групе "Алтер имаго" (изворно, сада већ покојни Тахир Лушић и Владимир Николић, са којима је била и Нада Алавања, а потом им се, још као студент сликарства прикључио нешто млађи Милета Продановић) и "Жестоки" (Милован Дестил Марковић и Властимир Волцано Микић).

ГАЛЕРИЈА И НА ТЕЛЕВИЗИЈИ

ОСАМДЕСЕТИХ је некадашња уредница Ликовне галерије и потом директорка СКЦ-а, Дуња Блажевић, прешла у ТВ Београд, где је радила ликовне прилоге у легендарној емисији из културе "Петком у 22" и покренула ауторски програм ТВ галерија. Многи уметници окупљени око СКЦ-а, били су укључени у ове програме, као сарадници, или гости. У сећању Де Стил Марковића, остало је како су он, Весна Викторија Булајић и Власта Милић за те емисије радили амбијенте и више видео-радова.

- У СКЦ су тада долазили и студенти из Диселдорфа и Минхена, дружимо се, одлазимо код њих у посету - говори уметник који је већ у 28. години добио награду "Октобарског салона", а затим и "Политикину" награду.

Уметничка група "Алтер имаго" основана је 1980. у Београду, као својеврсна реакција на, у СКЦ-у већ доминантну, концептуалну уметност и експерименте у Ликовној радионици. Остало је забележено да је њихова полазна тачка била традиција историје уметности. Супротно концептуалистима који су се залагали за напуштање слике, они су јој се вратили (отуда у називу групе - имаго). Али њихово схватање слике, ипак, било је ново, другачије (алтер).

- "Алтер имаго" ће "деловати" не само на београдској већ и на свеукупној југословенској уметничкој сцени - писало је, између осталог, у тексту, који је пре готово деценију, пратио изложбу посвећену улози и значају ове групе , организовану у Културном центру Беогрда, а са експонатима из колекције "Трајковић". - Њихова "нова слика" је концептуална - они нису "глупи као сликари"; њихово сликарство је "учено" : "Алтер имаго" зна историју уметности; њихов "нови призор" је и фрагмент (решетка) и тоталитет (просторна инсталација); они су и индивидуалци и чланови групе...

Група МЕЧ: Колонада испред СКЦ 1981. године

ПРИСЕЋАЈУЋИ се доласка његове генерације у галерију СКЦ, Милован Дестил Марковић, један од двојице оснивача "Жестоких", који готово три и по деценије каријеру гради у Берлину, истиче како су ту уметници могли да буду активни и актуелни, што је њему продубило потребу за нечим што је "више од сликања":

- Ту сам срео неке уметнике којима се то исто десило десет година раније: Нешу Париповића, Еру Миливојевића, Рашу Тодосијевића, Зорана Поповића ... И мојој генерацији било је тешко да пробија исти лед на тадашњој Ликовној академији. Касније су у СКЦ дошли Власта Волцано Микић, Весна Викторија Булајић, Мирољуб Мима Марјановић, Милета Продановић, Мрђан Бајић, Маја Танић, Смиља Кудић и други. Међутим, Власта и ја се нисмо много "академски" или "авангардистички" понашали. Дружили смо се с нашом генерацијом New Wаvе музичара и младих група. Била је то општа навала нових самосвесних момака и девојака. Термин самосвесни је био важан.

МЕЂУНАРОДНА СЦЕНА

МЕЂУ интернационалним догађајима, који су обележили осмадесете у СКЦ-у, издвајају се посета Клауса Ринкеа, професора Ликовне академије у Диселдорфу, који је у Београд довео целу своју класу, гостовање младих уметника из Минхена, промоција новог Музеја модерне уметности из Менхенгладбаха. Предавања о новим преплетима у уметности држао је чувени Акиле Бонито Олива, представљена је и нова италијанска графика. Изложбе слика имали су Алфред Килкан из Беча, Пјеро Пизи Канела из Рима, док су представљене изложбе цртежа Мартина Кипенберга из Келна, као и чувеног британског филмског редитеља Питера Гриневеја ("Стомак једног архитекте", "Кувар, лопов, његова жена и њен љубавник"...). Енглеску видео-продукцију представљао је Џереми Велш, америчку Питер д`Агостино, из Филаделфије. О њујоршкој сцени говорио је Доналд Куспит, који је имао и изложбу у Галерији....

Једном је Марковић, "подижући" испред "Београђанке" (прекопута СКЦ-а) "Споменик уметности", стајао шест сати на пиједесталу, док се око њега окупљало много људи, а потом су уследиле и акције у медијима:

- Писао сам за "Зум репортер" под псеудонимом Де Стил Марковић, јер су мог деду звали Дестилација, зато што је пекао ракију, а цео пи-ар радила је тада "измишљена" група "Жестоки". Инсценирао сам нека дешавања, па писао о њима као да постоје, а затим је група "Жестоки" то фото-документовала, као прилог "истинитости" ствари. У то време смо Власта Микић и ја почели интензивно да се дружимо. Власта је био градски момак и волео је зезање као и ја.

МАРКОВИЋ истиче да се не сме изгубити из вида да су паралелно у Београду деловали и "Дечаци" (касније "Идоли"), Драган Папић, "Дисциплина кичме", "Електрични оргазам", Беби Дол, бендови као што су били "Петар и зли вуци", "Безобразно зелено", сарадници часописа "Изглед"... И сви се међусобно дружили.

- У граду је постојало више од 50 малих бендова - тврди Марковић. - Ми смо се обрели на улици, испред "Папагаја", возили се у конвојима по журкама, правили у тадашњем жаргону "дешавања". Ништа није било неконтролисано. Сваки парти је био припреман као уметничко дело. Дешавања у Њујорку или Берлину нису била испред нас, вероватно зато што смо били самосвесни - нисмо копирали.

Тандем Марковић&Микић заљуљао је тако rок&rоll и у Ликовној галерији, о чему у монографији о Властимиру Микићу (који се после периода СКЦ-а, упутио на њујоршку ликовну сцену, одакле се вратио двехиљадитих), објављеној 2011, професорка Лидија Мереник, пише:

Уредница галерија Биљана Томић (прва с лева), Игор Степанчић (први с десна) и историчар уметности Данијела Пурешевић у белом џемперу

- "Жестоки" су били истински уметничко-сликарско-перформерски пандан новоталасним музичким, поп и рок групама тог доба. Микић и Марковић форсирају сирову и неконвенционалну слику склону тренутним импровизацијама. Међутим, они не стварају заједничка ауторска дела. Сродности између њихових радова готово да и нема, а око пројекта "Жестоки" везује их више заједнички став о деловању у проширеном пољу уметности, него јединствена програмско-стваралачка оријентација. Неакадемски заједнички став није само кохезиона идејна и идеолошка сила "Жестоких", већ и других уметничких и поп/рок феномена у Београду осамдесетих, очигледно са амбицијом дистанцирања од већине кадрова окоштале и монотоне мејнстрим уметничке сцене коју затичу: у програму Ликовне академије где се школују, у музејско-галеријском систему, у естетском и вредносном систему ликовне критике још од почетка седамдесетих веома нетрпељиве и агресивне спрам неоавангардне сцене окупљене око СКЦ-а.

ГАЛЕРИЈА СКЦ-а у то време је била прва степеница свим уметницима који су тежили да успоставе аутентичне поетике, али и да нађу своје место на, како се то звало "алтернативној сцени". То је готово аутоматски значило и да превазиђу локално, јер се СКЦ високо котирао на југословенској "алтернативној сцени". Не само да су ту излагали уметници из других делова земље, него су се и мимо званичних програма, по СКЦ-у редовно "мували" словеначки, хрватски, босански, македонски, црногорски поборници нових таласа и валова. Готово редовно, гости су били и инострани студенти, афирмисани ствараоци, кустоси, теоретичари, галеристи... Свет је у СКЦ-у био надохват руке.

КАКО ЈЕ НАСТАЛА "РУПА"

ЗА "Жестоке" и уметнике који су их следили, СКЦ је због инфраструктуре и институционалности, постао превише официјелан, па су алтернативу препознали у подруму ФЛУ: - Власта и ја смо сакупили представнике студената уметничких академија, купили смо гајбу пива и позвали их да гласају - открива Де Стил Марковић, како је настао легендарни клуб "Академија". - На том састанку смо морали да изаберемо председника студената, где сам ја предложио Власту, затим смо бирали председника клуба, који још није постојао, па је Власта предложио мене. Записничар је све забележио и клуб је постојао на папиру, а у реалности је био једна рупа. На самом почетку раскинули смо с омладинском организацијом Универзитета уметности и клуба, који смо својим рукама реновирали, остао је при Академији. Позивали смо другаре да пуштају музику и донесу тада скромну опрему. Онда смо уштекали све у струју и кренули. То је био стварни почетак Академије.

- На залету седамдесетих СКЦ се развио у озбиљну уметничку лабораторију, не само ликовних већ свих уметности: музике, театра, фотографије - прича, за "Новости", Игор Степанчић, који се после излагачког искуства у Ликовној галерији запутио на постдипломске студије у Единбург. - За већину нас галерија СКЦ-а је била значајно место, не само зато што смо као млади уметници добили шансу да излажемо него смо могли и да експериментишемо, размашемо се и изађемо из стереотипа галеријских формата. Такође то је било место сусрета уметника из целог света, место где сам могао да сретнем Еру Миливојевића и Марину Абрамовић, али и Јозефа Бојса, Далибора Мартиниса, Брацу Димитријевића, Клауса Ринкеа. Тада је то била велика ствар.

КАО МОЖДА најважнији елемент у деловању Галерије СКЦ-а, уметник истиче људе који су водили програме:

- Понашали су се као прави менаџери и продуценти водећи рачуна не само о својој репутацији и каријери, већ омогућујући уметницима да стварају, али и излажу широм света, чак и на најпрестижнијим изложбама попут Венецијанског бијенала. Свакако један велики део српске уметничке праксе једноставно не би постојао без СКЦ-а седамдесетих и осамдесетих, односно људи који су ту институцију водили. Ма шта им замерали данас, од партијске припадности до промовисања личних интереса, сасвим је сигурно да би уметничка сцена некадашње Југославије и данас Србије била сиромашнија за многа велика светска имена ликовних уметности - закључује Степанчић.

Зато би реченица легенде њујоршке алтернативне сцене, списатељице и новинарке Френ Либовиц: "Имате кафее и ресторане, имате уметнике - добијате историју уметности", могла да се преведе на београдске услове осмадесетих и као: "Имали смо СКЦ, имали смо уметнике - добили смо историју уметности." Свој траг ту су оставили готово сви аутори који су потом постали важни за крај 20. и почетак 21. века, а међу њима су, између осталих били и Миомир Грујић Флека, Мрђан Бајић, Душан Герзић, Здравко Јоксимовић, Срђан Марковић Ђиле, Александар Денић, Горан Димић, Владимир Перић Талент, Ненад Рацковић... И многи други о које смо се сигурно огрешили, не поменувши их. Сви заједно, били су деца СКЦ-а, и "последња младост у Југославији".

ИЗ ЖИВОТА ВЕВЕРИЦА

ТОКОМ осамдесетих у СКЦ-у је деловала и група "То Фризуре" из које су се, као ауторски двојац, издвојили Александар Денић (данас сценограф велике међународне репутације, недавно други пут номинован за "оперског Оскара") и Горан Димић (графичар који деценијама успешно ради у Будимпешти). Снимак са отварања њихове последње заједничке изложбе у СКЦ-у, почетком 1990. године, назване "Из живота веверица" (цртежи са записима снова које су имали у недељи уочи постваке), као нека врста "сентименталне видео повести" о почетку краја полета из осамдесетих, година већ кружи интернетом. На њему су ликовни, музички, филмски, драмски уметници, историчари уметности, новинари и други "својемислећи" људи који су се окупљали око СКЦ-а. Још су млади и ведри, али на неким лицима већ се види сенка будућих дана, које ће донети деведесете.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (2)

ЕТО, ЈАВЉА МИ СЕ! Како је Новак Ђоковић шокирао новинарку ЦНН-а