КАДРОВИ ЈЕЗЕ И ВРАЋАЊЕ НАДЕ: Сликар Немања Николић о некативним утопијама, Хладном рату и Југославији, новим и старим "Зонама сумрака"

М.Краљ

17. 07. 2023. у 21:14

ПЛАШИМ се да већ живимо негативну утопију, сматра Немања Николић (1987), сликар и доцент на Факултету ликовне уметности, чије чак две актуелне поставке у Београду, свака на свој начин, то и - потврђују.

КАДРОВИ ЈЕЗЕ И ВРАЋАЊЕ НАДЕ: Сликар Немања Николић о некативним утопијама, Хладном рату и Југославији, новим и старим Зонама сумрака

Фото приватна архива

И док неку врсту паничне реакције на ту чињеницу, како каже, представља изложба "Психополитике" у галерији "Рима", на којој је укрстио кадрове из "Зоне сумрака" са новинским извештајима о нашој стварности, "Будућност, из почетка", у Ликовној галерији КЦБ, која се бави Хладним ратом, носи извесну меланхолију.

- Ово су историјски непријатна, незгодна времена, али која немају нужно склоност ка потенцијалном крају човечанства, па чак и евентуални крај може да буде нека врста новог почетка. Оставио бих ту могућност за неку светлију будућност - каже Николић у разговору за наш лист, одговарајући на питање да ли нове хладноратовске претње могу да доведу човечанство до апокалипсе.

За анимирани филм The Plot, који заузима централно место у галерији КЦБ, фејм по фрејм, уметник је ручно урадио око - 5.000 цртежа! Није користио никакав софтвер, сви су рађени тушем на белом папиру и белом кредом на црном папиру. На њима су представљени кадрови из холивудских и британских филмова из педесетих, посвећених Хладном рату, док су му као подлога служиле књиге, објављене у истом периоду у Југославији, чија су тема били самоуправљање и социјалистичка идеологија.

Спајањем наизглед неспојивих елемената ("равнице Индијане по којима трчи Кери Грант бежећи од авиона претварају се у картографске приказе социјалистичке Југославије док возови тутње по страницама биографије југословенског доживотног председника Тита"), према мишљењу историчарке уметности Светлане Јевтовић Монтуа, уметник "ствара сопствени кино свет на страницама старих књига, простор и време где су Маркс и Холивуд могући".

Фото М. Јанковић

Поставка у Ликовној галерији КЦБ

А Николић, објашњава:Цитирао је и америчке пропагандне филмове који директно приказују мржњу према комунистима, али и оне софистицираније у којима се ванземаљци користе као аналогијa за страх од Совјета. На почетку и крају анимације су ликови из њему драгих филмова педесетих (играју их Џејмс Стјуарт, Хемфри Богарт...), и они заправо пролазе кроз ту ноћну мору филмова о Хладном рату.

Ефекат зачудности

ИСКРЕНО уверење саговорника је да се свако уметничко дело, укључујући и она са историјским темама, увек суштински бави данашњим тренутком, што важи и за његове радове инспирисане Хладним ратом. А када је у питању надахнуће филмом, каже:

- Увек ми је била занимљива та појава у дадаизму, да уметници неким другим средствима, које нису камера и филмска трака, произведу искуство посматрања филма. У својим сликама које су геометријска апстракција и цртежима и анимацијама, који су врло фигуративни и наративни, покушавам да на дводимензионалној површини, са врло традиционалним техникама, акрил на платну, или туш на папиру, произведем утисак посматрања филма. Тај ефекат зачудности.

- Занимљиво и важно у спајању ове две ствари, било ми то што је Југославија у том раздобљу била уникатана: владала је социјалистичка идеологија, али је држава била врло отворена за оно што бисмо условно назвали "амеркиканизацијом", пре свега за популарну културу - филмове, џез, рокенрол... И као што Радина Вучетић каже у књизи "Кока кола социјализам", југословенски човек могао је да сања амерички сан, али у потпуно неамеричким условима - истиче аутор, додајући да не наступа са позиција ни југоносталгичара, нити неојугоносталгичар. - Идеологија која је ту земљу држала на окупу се показала као утопија, а неке поуке се, и те како у једном новом контексту, могу извући, као што су идеје солидарности, несврстаности....

 

Фото приватна архива

State security service

 

Поставку у КЦБ чине и велики цртежи, који се стилски и тематски надовезују на The Plot:

- На њима је комбинован текст, попут страница оригиналних књига које сам користио у анимацији, али је свако слово и садржај тих књига - нацртан тушем - додаје Николић. - Преко тога сам цртао слојеве који цитирају различите филмске секвенце, па се тако преклапају различите референце и умножава се слика у слици.

А зашто себи није олакшао рад, коришћењем рачунара, уметник објашњава:

У пустињи после социјализма

МОЈА генерација је читав живот провела у периоду транзиције. Образовање које смо деведесетих стицали и даље је вукло корене из социјализма, а имали смо контрадикторну ситуацију да смо искључиво слушали рокенрол, који је долазио из исте те Америке, коју смо престали да волимо и да је гледамо као узор. Тај парадокс је остао и карактеристичан и данас - каже Николић, који страхове од транзицијске несталности своје генерације описује насловим књиге Игора Штикса и Срећка Хорвата - "Добродошли у пустињу после социјализма".

- Радити руком је по мери човека. Без обзира на велике формате, када се приближите овим радовима, постоји нешто што у времену високе технологије прија, враћају вас на тактилност. И тај осећај мешања боја, тражења одређеног слоја, добијања текстуре, што звучи као чиста сликарска, техничка ствар, заправо је врло поетичан - закључује Немања Николић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
УЧИНИЋЕМО СВЕ ДА СЕ КАО ЗЕМЉА УЗДИГНЕМО ПОСЛЕ ОВОГ УЖАСА Вучић положио цвеће у школи Владислав Рибникар (ФОТО)

"УЧИНИЋЕМО СВЕ ДА СЕ КАО ЗЕМЉА УЗДИГНЕМО ПОСЛЕ ОВОГ УЖАСА" Вучић положио цвеће у школи "Владислав Рибникар" (ФОТО)

ПРЕДСЕДНИК Републике Србије Александар Вучић положио је цвеће у школи "Владислав Рибникар" на годишњицу убиства девет ученика и радника обезбеђења ове школе.

03. 05. 2024. у 07:26

Коментари (0)

ШЕШЕЉ НИЈЕ ЗНАО О ЧЕМУ СЕ РАДИ: Круна у програму уживо устала и дошла до лидера радикала (ВИДЕО)