ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ЈОШ ЈЕДНА АНТИГОНА У ЊУЈОРКУ - Софокле: "Антигона". Редитељ: Дијего де Бреа. БДП

03. 06. 2022. у 13:41

"Да није било Антигоне, сви бисте мирно живели", каже Софоклова јунакиња, пред добровољни одлазак у смрт, због грађанске непослушности.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ЈОШ ЈЕДНА АНТИГОНА У ЊУЈОРКУ - Софокле: Антигона. Редитељ: Дијего де Бреа. БДП

Иако Креонт (Павле Пекић), краљ Тебе и Антигонин (Јана Милосављевић и Дуња Стојановић) и Исменин (Мина Ненадовић) ујак, забрањује да се часно сахрани Полиник, који се сукобио са братом, Етеоклом, него да га, као издајника, пси растргну, сестра му Антигона прекрши заповед и зато је убију... Дијего де Бреа ову познату античку трагедију смешта у Њујорк (како се то данас често ради у филмовима по античким и другим класичним драмама, а Ј. Гловацки је написао истоимену драму) и премешта тежиште са љубави и мира на конфликт тупе, бездушне, нехумане власти и моралног закона, који је, за Антигону, изнад свега. "За љубав, а не за мржњу ја сам рођена", најпознатија је Антигонина реплика, која одзвања читавим 5. веком пре нове ере, као дефиниција античког драмског корпуса, заснованог на казни због изневеравања етичких принципа. И заиста, редитељева намера да покаже колико револуција "једе своју децу", постаје јасна по уводној реченици овог текста.

Видео, мобилни телефони, микрофони, савремени језик, интерполиран у класичан превод Милоша Ђурића, можда дају неки савремени вид овој вечној теми, али Софокловом тексту не помажу нимало. Он је срезан као камен, својом унутрашњом структуром повезује како породичну трагедију (отац Антигонин и Исменин је Едип), са Креонтовом борбом за голу власт, за шта ће бити кажњен смрћу синова, жене и остати потпуно сам пред судбином.

Нема овде, у представи Де Брее (драматург Ката Ђармати, костимограф Благој Мицевски) ни античког хора, ни слепог пророка Тиресије, уместо тога су актери Директор полиције и Свештеник (Владан Милић, Стефан Радоњић). У радњу, дописаним текстом, уводи се, на почетку, Еуридика (Ивана Николић), а из представе, крваве и трагичне, испратиће нас равнодушни, коментаторски off глас, као из паралелне стварности.

Антигону тумаче, дакле, две глумице, и тај редитељски поступак може да се тумачи као мултипликовање јунакињине личности, унутрашњи глас, њен интимни дијалог, али, како гледалац нема пуно времена да контемплира док траје напета представа, то може да га одведе и на погрешан траг, да се Антигона колеба и да има у себи лик, који је њен ламент и жеља за животом, што би била добра асоцијација на контроверзно ново доба. Обе глумице су Антигону добро представиле, изразито и уверљиво, а Креонт је био и јасна претња клерофашизма у савременој историји. Лука Грбић, као Креонтов млађи син, Хемон, одлично се уклопио у сурову иглу власти и етике, жртвујући свој живот за љубав, али и за истину. И остали поменути били су органска целина у представи, која је, увиђамо, после "Баала" истог редитеља на сцени БДП, манир, који треба очекивати и убудуће.

Па, ко воли, уживаће и у томе.

УЧИНИЋЕМО СВЕ ДА СЕ КАО ЗЕМЉА УЗДИГНЕМО ПОСЛЕ ОВОГ УЖАСА Вучић положио цвеће у школи Владислав Рибникар (ФОТО)

"УЧИНИЋЕМО СВЕ ДА СЕ КАО ЗЕМЉА УЗДИГНЕМО ПОСЛЕ ОВОГ УЖАСА" Вучић положио цвеће у школи "Владислав Рибникар" (ФОТО)