ОД ПЛАВОГ ЈАДРАНА ДО ВИСИНА ОРЈЕНА: Јубиларна 100. епизода серијала "Културиста", 20. маја, на каналу Балкан трип

Ј. БАЊАНИН

20. 05. 2022. у 10:38

ПРЕ две године, због пандемије и последица које је планетарно изазивао Ковид, редовни путници на Тајланд и друге егзотичне дестинације појавили су се крај водопада Старе планине и на обалама Дрине, а луксузне хотеле заменили су етно домаћинствима и брвнарама.

ОД ПЛАВОГ ЈАДРАНА ДО ВИСИНА ОРЈЕНА: Јубиларна 100. епизода серијала Културиста, 20. маја, на каналу Балкан трип

Фото Приватна арихва

У исто време на малим екранима појавио се путописни серијал "Културиста", који открива и представља најзанимљивије дестинације Србије, али и читавог Балкана, истражујући наше крајеве трагом културно-историјских прича, легенди и наслеђа. До сада је емитовано 99 епизода, а јубиларна 100. епизода серијала "Културиста" стиже у петак, 20. маја, у 14.30, на телевизији Балкан трип.

- За разлику од претходних, за ову епизоду сам добио позивницу од мог пријатеља Драгана из Ђеновића, да се његовим бродом "Александра" отиснемо на пучину, па да упознам место у ком никада нисам био, и за које нисам до тада ни чуо... У некакав Посејдонов град. Ни слутио нисам да ћу за такву прилику морати по први пут да обучем ронилачко одело и упознам плаве дубине Јадрана. Осим тога, Национална туристичка организација Црне Горе ми је приредила и лепу прославу на тераси Лазура у Мељинама. Претходно сам отишао на планину Орјен, која доминира над заливом, и истражио камено село Жлијеби, једино на том делу приморја. У суштини, чека нас веома интересантна прича коју прати свечани тон од почетка до краја. Стота епизода биће круна досадашњег серијала, али и полазна тачка за сва наредна путовања, јер "Културиста" је тек почео свој телевизијски живот - каже за "ТВ новости" аутор и водитељ серијала Бошко Козарски.

Помало неуобичајено за свет телвизије, екипу "Културисте" чине само двоје људи - рођена браћа Козарски. Док Бошко проналази теме, људе и локације, Сава све бележи камером, дроном и уређајима за подводна снимања. Прва епизода "Културисте" била је посвећена Храму Светог Саве, а наш саговорник истиче да је управо прича о "највећој културистичкој атракцији Београда" дефинисала концепт читавог серијала.

Фото Приватна арихва

- Мотив путовања нам је да истражимо културно наслеђе и предања места или краја у који идемо, уз јасне елементе поклоничког приступа светињама, и на крају да уживамо у чарима гастрономске понуде. Потрудили смо се да гледаоце подстакнемо да на путовања не крећу само ради потребе за пуким одмором, већ и да стекну нова знања и искуства, упознају своје наслеђе, али и културе и обичаје народа са којима делимо балканске просторе.

На питање шта би издвојио од досад испричаних прича, аутор "Културисте" каже да је свака епизода вредна помена.

- Од посебних сећања са досадашњих путовања издвајам посету манастирима чији су ктитори први Немањићи, али и упознавање са оријенталним културним наслеђем људи који живе у Новом Пазару и околини. Пажњу гледалаца је привукла и прича о подземном граду Карађорђевића у стенама крај Малог Зворника, месту које је до скора било државна тајна, а сада постаје туристичка атракција. Памти се и откриће села у околини Медвеђе које је буквално изграђено на драгом камењу, којим мештани зидају штале и бунаре. Од догађаја које смо забележили, можда је најинтересантнији један у ком су главни актери животиње. Погађате, у питању је Светско првенство у надметању гусана у Мокрину, заиста невероватан догађај, сада већ традиција северног Баната. Не могу а да се не сетим и силаска у Сењски рудник, 160 метара испод земље, приче која је свакако несвакидашња, јер се у јаму силази јединим парним лифтом у Европи. Ето, и таква авантура од скоро стоји у туристичкој понуди Ресаве. Нисмо се задржали само на Србији, па је посебна успомена и истраживање културно-историјског блага Цетиња, скривених места Луштице и невероватног манастира на малом острву у заливу Мириште.

НАЈВЕЋЕ БЛАГО СУ ЉУДИ

БОШКО Козарски често истиче да су људи најјачи утисак његових путовања.

- Увек упознамо "доброг духа" места у које смо дошли, посебно талентованог или бескрајно духовитог човека. Највеће благо Србије су управо људи, истински домаћини места, који надахнуто говоре у име свог завичаја и његови су симболи. Највећа привилегија путовања по Балкану је то што сам стекао пријатеље код којих сам увек добродошао као код најрођенијих. Сећања на места која сам обишао не би била толико снажна и важна да није било тих људи. Редовни гледаоци серијала "Културиста" већ имају фаворите, па неретко добијам поруке, а међу последњима је питање "Може ли и мене Драган да одвезе бродом до Плаве шпиље?"

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?