ПОГЛЕД ИСКОСА - Ars Sacra Ђорђа Љ. Савића

Дејан Ђорић

12. 04. 2022. у 16:34

МЛАДИ сликар Ђорђе Љ. Савић има изложбу у Галерији Луцида током априла. Учинио је немогуће, невиђено у нашој уметности.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Ars Sacra Ђорђа Љ. Савића

Ђорђе Савић, "Без назива 5"

Није као Томашевић, Возаревић, Самуровић и касније Гребенаровић увео византијску естетику у апстракцију, што је донекле на други начин чинио и Милић од Мачве, спојивши велике касноготске Фламанце са иконописом. Сликајући црквене ансамбле Савићу се отворио пут, вероватно као још једно призвање и потврда његовог талента али на ирационалним а не само православним основама. Не изневеравајући свете ликове и орнат, успео је немогуће - да слика изворно "византијску фантастику", како Биљана Јотић дефинише Медиалу.

Спојио је неспојиво, зачудно и машту коју црквени оци ниподаштавају као прелест са христоликим ликовима. Није ли уосталом цела хришћанска повест, од житија, слика и скулптура до саме готске архитектуре на известан начин фантастична? Анђели и демони обичном човеку делују надреално, али су заправо само део друге, оностране стварности.

Унео је православним језиком речено личносни моменат у савремену фантастику, топло сунце Југа у тренутку када тој врсти сликарства прети отуђење и замирање у хиперреализму, илустративности и поткултури. Многи су станови у Божјој кући, па тако овај сликар налази своје место. Његово дело одмах је препознато од упућених, па је прошле године добио једну од откупних награда на Бијеналу фантастике. Овај млади лав фантастичног сликарства доживео је битну измену, преумљење, отворила му се слика онеобиченог типа, у коју је он дуго сумњао, мислећи да нешто погрешно ствара, али га је јавно прихватање разуверило. И њега је, како каже, "ујела Медиалина буба", али је одолео, да скоро усамљено у својој генерацији не буде под тим утицајем.

Пронашао је свој пут ка слици друге визије, према другачијем инкарнату, насликаној коси (рељефно), шареном колориту и деформацијама које источноправославну слику уводе у фантастично, више на нивоу атмосфере. То што је он урадио никада се није догодило у историји наше уметности, први је а и вероватно и последњи који је спојио црквену уметност са фантастиком.

Пошто му у том смислу нема равна на домаћој, погледајмо како ствари стоје са светском сценом. Тамо има таквих досега. Рус који живи у Бечу Харалампи Орошаков спојио је источнохришћанску иконографију са авангардном уметношћу а о деловању руских сликара који стварају измаштано на основу иконописа постоји монографија. Један од њих је и Сергеј Апарин, међутим, Руси то изводе под утицајем своје школе симболизма. Дубоко су зашли у икону грчки сликари Василис Катоподис и међународно познати Стелиос Фаитакис, али свету слику користе за постмодерне, апокалиптичке и актуелне теме. Савић је и у односу на те велике уметнике оригиналан, не личи ни на кога, пронашао је само свој пут ка слици.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ЗБОГ ОВОГА ЈЕ ЂОКОВИЋ ОТПУСТИО ИВАНИШЕВИЋА? Да ли је ово кап која је прелила чашу... (ВИДЕО)