ВУРМОВ ТАНКИ И ДЕБЕЛИ СВЕТ: Маја Гојковић отворила изложбу славног Аустријанца у Музеју савремене уметности

М. КРАЉ

07. 04. 2022. у 22:51

НА ЈЕДАН минут, а и дуже, док је у Музеју савремене уметности трајало отварање изложбе славног аустријског уметника Ервина Вурма, Београд је, као и шездесетих година, у време настанка и првог узлета ове културне институције, деловао - светски.

ВУРМОВ ТАНКИ И ДЕБЕЛИ СВЕТ: Маја Гојковић отворила изложбу славног Аустријанца у Музеју савремене уметности

Фото Министарство културе

Између чувеног "дебелог аутомобила" и камп-приколице изложене 2017. на Бијеналу у Венецији, тискали су се у приземљу здања на Ушћу угледни представници београдске ликовне сцене, јавног живота, дипломатског кора, али и многобројни љубитељи уметности, чекајући да се "подигне трака" и да на свих пет спратова виде поставку једног од најинтригантнијих вајара данашњице.

- Публика ће имати прилику да се у наредних пет месеци ближе упозна са радом Ервина Вурма, његовим јединственим уметничким погледом на свет и да се увери у његов раскошни таленат, који дуже од четири деценије снажно зрачи на светској сцени - истакла је Маја Гојковић, министарка културе и информисања отврајући поставку "Један минут заувек". - Пред нама су радови који приказују целокупан опус уметника, његову разноврсност и комплексност. А посебну вредност овој поставци даће скулптуре од глине, израђене специјално за изложбу, по моделима архитектонског наслеђа наше престонице из седамдесетих и осамдесетих година прошлог века.

Ово гостовање светски признатог ствараоца, сматра министарка Гојковић, подсећа и да је Београд био и остао културна престоница овог дела Европе и света. Она је додала и да је сигурна како ће изложени радови наићи на добар пријем наше публике:

- И то не само због тога што је господин Вурм, како је сам изјавио, "60 одсто Балканац на основу генетског теста", ако дозволимо мало шале - наставила је Гојковићева. - Живимо у временима која су свакако пуна неизвесности и изазова. Како бисмо их превазишли, морамо сачувати оптимизам, и у томе је уметност као што је Вурмова, незамењива. О томе најбоље говоре његове речи: "Хумор је моје оружје".

О значају културне сарадње двеју земаља, преко управо оваквих изложби, говорила је Карин Траунмилер, отправник послова амбасаде Аустрије у Србији. Представљајући опус свог тродеценијског сарадника, француски историчар уметности Жером Санс, који је уз Маријану Коларић, директорку МСУ, кустос једне од највећих Вурмових поставки до сада (а имао их је на стотине у свим деловима планете), истакао је као један од највећих квалитета Вурмовог стваралаштва, склоност ка сталном трансформисању, истовремено је и "танак" и "дебео".

- Ова изложба се зове "Један минут заувек", зато што од вас тражи да постанете њен активни део на један минут. А ту је и утисак вечности, који је за мене врло битан, поготово у ова времена. Преживели смо потпуно луде три године пандемије, тако да нам је тај минут важан. Јер, све се може променити у једној секунди. Све око нас је несигурно, а изложба је позивница да славимо сваки моменат. Ервин Вурм говори у славу живота, па бих за крај поручио, нека ово буде "један минут заједно" - закључио је Санс.

Подсећајући да су уз најславнија скулпторска дела овог аутора на поставци и фотографије, видео-радови, перформанси, цртежи, слике, Маријана Коларић је, између осталог, рекла:

- Уметник у средиште позива не свој рад, већ посматрача као актера, битно трансформише и музеј као институцију, који уместо да проучава дела као естетске, друштвене, или историјске објекте, сада фокус измешта на учешће и искуство публике, као и на односе и интеракције које настају са њима и кроз њих, и бива трансформисан у живи музеј - закључује директорка МСУ.

УЗБУДЉИВИ ПЕРФОРМАНС

НАЈУЗБУДЉИВИЈИ део отварања био је перформанс који је Ервин Вурм извео у сарадњи са овдашњим, младим сарадницима, и то управо на глиненим делима, које и зове перформативне скулптуре. На овој поставци то су биле "макете" београдских урбанистичких здања - Палате "Србија" (некадашњи СИВ), зграде БИГЗ-а, солитера "Тоблерона" (преко пута Богословије) и наравно - здања МСУБ. По овим скулптурама су се Вурм и његови перформери пењали, наслањали, на њима лежали, подупирали их рукама и ногама, стално им мењајући облик...

Иначе, посетиоци су у четвртак уживали и у осталим интерактивним радовима, међу којима су се фотографисали, и групно и појединачно.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

САМО НА 2 САТА АВИОНОМ ОД БЕОГРАДА: Одлична дестинација за летовање - сви детаљи резервације и аранжмана