ДВЕ ПРОМЕНЕ УКАЗУЈУ НА КАРЦИНОМ: На помолу терапија против брзог ширења рака дебелог црева

И. К.

25. 09. 2023. у 10:00

ИСТРАЖИВАЧИ са University of Florida College of Medicine открили су да су уобичајене промене у крвном систему у директној вези са бржим растом и ширењем карцинома дебелог црева.

Институт за онкологију и радиологију / Фото З. Јовановић

Научници су уствари открили да мутације у матичним ћелијама крви могу да погоршају рак дебелог црева. Ово откриће могло би да допринесе терапеутски циљаном смањењу раста тумора и побољшању преживљавања пацијената.

Како старимо, хематопоетске матичне ћелије, које се налазе у коштаној сржи и стварају све различите крвне ћелије у телу, постепено добијају мутације у својој ДНК. Већина ових мутација нема ефекта, али неке могу да побољшају способност одређене матичне ћелије да преживи и множи се, што резултира великим бројем крвних ћелија које носе исту мутацију.

Овај феномен, познат као клонска хематопоеза, примећује се код 10 до 20 одсто старијих људи и доводи се у везу са повећаним ризиком од развоја рака крви. Али, клонска хематопоеза се још чешће виђа код пацијената са многим другим врстама рака изван крвног система и има везе са бржом прогресијом тумора и краћим временом преживљавања.

Професорка Олга Гурјанова, са Университy оф Флорида Цоллеге оф Медицине и њене колеге одлучили су да истраже улогу клонске хематопоезе у карциному дебелог црева, која се доводи у везу са колитисом. Инфламаторна болест црева, укључујући улцерозни колитис и Кронову болест, добро је познати фактор ризика за рак дебелог црева, а клонска хематопоеза преовлађује и код оболелих од инфламаторне болести црева и пацијената са раком дебелог црева.

Блокада крвних судова

Тим истраживача са Университy оф Флорида Цоллеге оф Медицине утврдио је да је један од начина на који клонска хематопоеза подстиче развој колитиса повећање броја крвних судова који снабдевају цревне туморе хранљивим материјама и кисеоником потребним за раст. Блокирање формирања ових додатних крвних судова "акситинибом", леком који је одобрила Управа за храну и лекове за лечење узнапредовалог рака бубрега, спречио је раст тумора дебелог црева код мишева са клонском хематопоезом. Насупрот томе, "акситиниб" је имао мали утицај на раст карцинома код мишева без клонске хематопоезе.

Истраживачи су испитивали мишеве са клонском хематопоезом тако што су им пресађивали крвне матичне ћелије којима недостаје једна копија Днмт3а, најчешће мутираног гена код пацијената са клонском хематопоезом. Мишеви су затим третирани лековима који индукују развој колитиса. Тим научника открио је да се колитис јавља чешће и брже развија код мишева са клонском хематопоезом, што доводи до већих тумора са лошијом хистопатологијом.

ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.

04. 05. 2024. у 20:06