РЕЗУЛТАТИ КОЈИ ОБЕЋАВАЈУ: Органи ће моћи сами да се поправљају?

В. Н.

23. 10. 2022. у 17:23

НАУЧНИЦИ са Медицинског факултета Универзитета у Северној Каролини направили су значајан напредак у обећавајућој области ћелијског репрограмирања и регенерације органа, а откриће би могло да има важну улогу у будућим лековима за лечење оштећеног срца.

РЕЗУЛТАТИ КОЈИ ОБЕЋАВАЈУ: Органи ће моћи сами да се поправљају?

Фото Shutterstock

У студији објављеној у часопису Целл Стем Целл, научници са Универзитета Северне Каролине у Чепел Хилу открили су модернији и ефикаснији метод за репрограмирање ћелија ожиљног ткива (фибробласта) да постану здраве ћелије срчаног мишића (кардиомиоцити). Фибробласти производе влакнасто, круто ткиво које доприноси срчаној инсуфицијенцији након срчаног удара или срчаних болести. Претварање фибробласта у кардиомиоците се истражује као потенцијална будућа стратегија за лечење или чак једног дана излечење овог смртоносног стања.

Изненађујуће, испоставило се да је кључ за нову технику стварања кардиомиоцита протеин који контролише активност гена назван Асцл1, за који се зна да је кључни протеин укључен у претварање фибробласта у неуроне. Истраживачи су мислили да је Асцл1 специфичан за неуроне.

- Репрограмирање фибробласта је дуго био један од важних циљева - рекла је виши аутор студије Ли Кијан, доктор наука, ванредни професор на Одсеку за патологију УНЦ и помоћник директора Института за срце Мекалистер на Медицинском факултету УНЦ. - Претерана активност фибробласта је у основи многих главних болести и стања, укључујући срчану инсуфицијенцију, хроничну опструктивну болест плућа, болест јетре, бубрежне болести и оштећење мозга налик ожиљцима које се јавља након можданог удара.

У новој студији тим је користио је три постојеће технике за репрограмирање фибробласта миша у кардиомиоците, ћелије јетре и неуроне. Неочекивано, истраживачи су открили да је репрограмирање фибробласта у неуроне активирало скуп гена кардиомиоцита. Убрзо су утврдили да је ова активација последица Асцл1, једног од протеина "фактора транскрипције" главног програмера који је коришћен за прављење неурона.

Фото Shutterstock

Пошто је Асцл1 активирао кардиомиоцитне гене, истраживачи су га додали коктелу са три фактора транскрипције који су користили за прављење кардиомиоцита, да виде шта ће се догодити. Били су запањени када су открили да је драматично повећао ефикасност репрограмирања - удео успешно репрограмираних ћелија - за више од десет пута. У ствари, открили су да сада могу да изоставе два од три фактора из свог оригиналног коктела, задржавајући само Асцл1 и други фактор транскрипције назван Меф2ц.

Научници су пронашли и доказе да Асцл1 сам по себи активира гене неурона и кардиомиоцита, али се удаљава од пронеуронске улоге када је праћен Меф2ц. У синергији са Меф2ц, Асцл1 укључује широк скуп кардиомиоцитних гена. Кијан каже да се она и њен тим надају да ће направити синтетички протеин, два у једном, који садржи ефикасне делове и Асцл1 и Меф2ц, и који би могао бити убризган у срце, у застоју, да би се оно поправило.

БОНУС ВИДЕО -  УБИЦА НЕГАТИВНЕ ЕНЕРГИЈЕ: Ћилибар има разна лековита својства, а овај је најквалитетнији...

УЖАС НА ДУНАВУ: Сударила се два брода, има мртвих, трага се за несталима

ДВЕ особе су погинуле, а пет се води као нестало када су се два брода сударила на Дунаву, код мађарског града Вероце, око 50 километара северно од Будимпеште, саопштила је данас полиција.

19. 05. 2024. у 12:04

УЖАС: Кошаркаш Звезде крвавог лица, ударио га играч Партизана?!