U Srbiju stiže ukrajinski Folksvagen?!

Dušan STOJAKOVIĆ

utorak, 19. 03. 2019. u 00:30

У Србију стиже украјински Фолксваген?!

Foto Shutterstock

Najveći proizvođač automobila na svetu sve bliži odluci o investiranju u našu državu

DA je otvaranje fabrike "Folksvagena" u Srbiji sve realnije, potvrdio je u nedelju, u intervjuu za televiziju Pink, i predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Dodatnu potvrdu da je Srbija na listi želja giganta iz Volfsburga, dao je "Novostima" i dugogodišnji zastupnik "Škode" u Srbiji, vlasnik kompanije "Auto Čačak" Milenko Kostić. On nam je u ponedeljak rekao da postoji verovatnoća da se u Srbiju preseli "Folksvagenova" fabrika iz Ukrajine, koja nije postigla očekivane rezultate u produkciji reznih modela "Škode", jednog od 12 brendova najvećeg proizvođača automobila u svetu.

Kostić nam je potvrdio da su važni ljudi iz "Folksvagenovog" i "Škodinog" menadžmenta s njim ostvarili kontakt pre dva dana, kako bi im dao ocene poslovnog ambijenta u Srbiji.

- Pitali su me za prosek plata, obučenost radne snage, generalno, za sve u vezi sa uslovima poslovanja - kaže naš sagovornik. - Narodski rečeno, dima ima, a hoće li biti vatre, znaćemo uskoro. Činjenica je da smo "u igri", ali nam konkurišu Bugarska, Turska Rumunija... U toj trci presudna će biti ponuda države. Nemci će otići u onu zemlju koja im da više.

Kostića brinu zahtevi "Folksvagena". Osim u okolini Niša i u Vojvodini, teško da postoji 300-400 slobodnih hektara za izgradnju fabrike. Zato ne odbacuje mogućnost da se nova fabrika useli u postrojenja kragujevačkog "Fijata", za koji se još ne zna da li definitivno ostaje u Srbiji.

PROČITAJTE I:"Folksvagen" pravi fabriku u Šumadiji

- To bi bilo idealno, jer već postoje fabrika i hiljade obučenih radnika, ali me plaši kapacitet, jer su sadašnje "Fijatove" hale u mogućnosti da godišnje izbacuju 200.000 vozila, dok Nemci žele da kapacitet bude veći od 300.000.

OPTIMISTA Milenko Kostić, Foto Privatna arhiva

Ipak, Kostić kaže da će se više detalja znati već posle Beogradskog sajma automobila, na koji dolaze važni ljudi iz "Folksvagena".

- Žao mi je što smo pre 15 godina propustili šansu da dovedemo ovaj brend u Srbiju. Ja sam 2002. i 2003. godine bio blizu toga da u čačansku fabriku "Cer" dovedem montažu nekih modela, ali tadašnje državno rukovodstvo nije prepoznalo priliku, insistirajući na tome da se taj posao prebaci u Kragujevac.

Kao indikator dolaska Nemaca, može da se tumači i dolazak kompanije "Forverk", koja upravo dovršava veliku fabriku površine 50.000 kvadratnih metara, a koja se prostire na 10-15 hektara. Prema Kostićevim rečima, oni najviše proizvode delove upravo za "Folksvagen".

Naš sagovornik se još jednom vraća na ukrajinsku fabriku, koja bi mogla da završi u Srbiji.

- Zbog situacije u toj zemlji, tamo nikada nisu postignuti očekivani rezultati. Bilo bi fantastično za našu zemlju i privredu da se ostvari dolazak "Folksvagena". Ipak, odluka je samo u glavama čelnika u Volfsburgu.

Inače, "Novosti" su 3. marta objavile informaciju da je "Folksvagen" odabrao Srbiju za izgradnju svoje nove fabrike. Reč je o postrojenju vrednom 1,4 milijarde evra, i u njemu bi trebalo godišnje da se proizvodi 300.000 vozila. Posao bi dobilo 5.000 ljudi. U prvi mah su se pojavile informacije da bi kod nas trebalo da se proizvode SUV vozila, i to "škoda karok" i "seat ateka", koja se trenutno izrađuju u Češkoj. Ipak, Kostićeve tvrdnje da bi u Srbiju mogla da se preseli produkcija iz Ukrajine daju novo svetlo ovoj priči. U svakom slučaju, više će se znati do leta. Sam predsednik Vučić je najavio da će uskoro pregovarati sa čelnicima "narodnog auta". Konačnu odluku doneće uprava "Folksvagena" u aprilu.

Foto Depositphotos

IMAJU 12 BRENDOVA

"FOLKSVAGEN", kao najveći proizvođač automobila u svom programu, ima ukupno 12 brendova, kako automobilskih, tako i onih koji proizvode kamione i autobuse. Osim istoimene linije, oni gazduju "Škodom", "Seatom", "Audijem", "Poršeom", "Lamborginijem", "Bugatijem", "Dukatijem", MAN-om, "Skanijom", "Neoplanom" i "Bentlijem".


MIZERNA PRODUKCIJA

Ukrajinska "Škoda" u svojim prostrojenjima "Euro kar" u Solomonovu ima godišnji kapacitet od 80.000 vozila. Prošle godine su imali minimalnu proizvodnju od 7.500 vozila. Najviše (1.500) su izbacili "kodijaka", a kod njih mogu da se sklapaju i "škoda oktavija", "superb"...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (40)

Нек нам је Бог у помоћи

19.03.2019. 00:52

Како да не стигну у окупирану и поробљену Србију, кад су својим деловањем задњих 28 година створили такав "пословни амбијент", у коме раднике у својим шарафцихгер концлогорима овде плаћају, колико својима дају путне трошкове или у рангу месечног џепарца својој деци за школу, и то још исцеде из нашег буџета кроз субвенције.Прави евроталибанкси "рај" на Земљи, нема шта....

dragan

19.03.2019. 04:35

@Нек нам је Бог у помоћи - Дали сте свесни шта пишете у коментару У оваквој кризи отворити фабрику која би запошљавала 5000 радника била би премија па макар радили за 500 евра Обезбедити егзистенцију за 5000 породица је седмица на лотоу Док год има оваквих коментара који туђенапоре нецене бићемо у невољи

Miki-Zg

19.03.2019. 06:53

@Нек нам је Бог у помоћи - Da mi je znati čime se Vi bavite u životu ,osim umnim teorijama ?

Aleksandar

19.03.2019. 07:52

@Нек нам је Бог у помоћи - Tacno, nama treba Yugo i nista vise! Kazi radnicima zaposlenim u fabrici kako nije dobro da dodje strana firma u njihov kraj i reci ce ti sve. Druga opcija tim radnicima je rad kod nasih privatnika (ako imaju vezu) ili socijalna pomoc (od penzionera iz familije). Pa ti vidi...

posmatrac iz daleka

19.03.2019. 08:25

@Нек нам је Бог у помоћи - Po tvome je ono nase staro bolje: Bolje je neraditi nista nego raditi za sicu (uz placene dazbine(socijalna davanja penzijsko i zdravstveno osiguranje, porezi drzavi za par hiljada ljudi)). Blago nama sa takvim razmisljanjem. I sama cinjenica da imas u svojoj zemlji fabriku VW- tebi ne znaci nista. Samo napred na proteste. Ne zaboravi zutu pistaljku. Ako ne smes vise el- testeru da nosis.

Нема издаје,нема предаје!

19.03.2019. 13:59

@Нек нам је Бог у помоћи - kratkovidi posmatrac@ прегледај главу ботино, под хитно! Коме је било где у истом том врлом неолибералном капитализму одакле долазе окупатори мотив живота "...raditi za sicu (uz placene dazbine(socijalna davanja penzijsko i zdravstveno osiguranje, porezi drzavi ???) илити дословно пуко егзистирање, и то у 85% случајева "на одложено до првог наредног месеца"??? Мене као и сваког са барем 2 грама мозга, не интеесује "хоће ли доћи VW или NASA", него ДА БУДЕМ РЕАЛНО ПЛАЋЕН за свој рад, а не бајке!

Нек нам је Бог у помоћи

19.03.2019. 14:13

@Нек нам је Бог у помоћи - Miki-Zg@ Бавим се свакодневним "високоумним" напредним списатењством из фотеље, за сендвич и црвену.Док у исто време домаћи квислинзи за које "типлкам", плаћају отетим народним парама из државног буџета ,од милоште званим "субвенције" окупаторе ,да им наши људи рмбаче за срамотне и бедне минималце у њиховим шарафцигер концлогорима, и чекају евроталибански рај на земљи, који "само што није"....

Zola

19.03.2019. 02:30

Ako ne dodju kod nas ne valja. Ako dodju kod nas opet ne valja jer ce biti male plate u odnosu na one u Nemackoj. Kako okrenes Srbinu nista ne valja.

o

19.03.2019. 11:43

@Zola - Не ваља јер треба да се ради, нема изговора, а ми руку на срце и нисмо богзна нешто претерано вредни. Људи мисле да је ѕивот ријалити, Кија Коцкар,Ѕељко јоксимовић и остале "успешне" главе. Мада дрѕава је крива за ту пропаганду. У Канади бити електричар је господски посао, у друштву си поштован, цењен, а у Србији си бандераш,ѕицар....зато смо и ту де јесмо.

ivan

19.03.2019. 05:50

Posto je Fijat pokupio kajmak iz budzeta,sada ce i Nemci da se omrse isto toliko,ako ne i vise.Samo ako je ovaj narod pametan,za te "velike"pare nece raditi.Neka rade oni sto ih dovode.

Slavko Radivojevic

19.03.2019. 06:17

Pa kod nas moze doci i (Mercedes) ali kod nas ce da bude i dalje plata 40.000 a kod njih u Nemackoj na ovakvom radnom mestu je preko 3.000 eura. I neka im pola ode za rashode ostaje im takodje polovina. A sta kod nas ostaje? Pa nista! Zato i dolaze kod nas, kad se kod nas dzaba radi! E majke mi jadno je sve. Dajte nam platu 600 eura, pa niko ne bi otisao iz ove Srbije. Ovako Vucicu na dobrom si putu da nam sve mlade oteras, pa i mene samog! Zalosno.

Cacanin

19.03.2019. 06:28

Na kom li je jeziku Kostic picao sa celnicima Folksvagena!? Sumnjam da Nemci pricaju Dragacevsko-Tarzanski!

Stenli

19.03.2019. 06:51

Sve je istina da su oni i njihovi saveznici doveli do ovakvog stanja . Ali sad smo tu gde jesmo , za nas je bolje da dodju nego da ne dodju , niko neće na silu da radi za njih . Radiće ko bude hteo i/ili morao . Rade ljudi i u Leoni i Juri , i to hiljade ljudi , i tim platama su osnovali porodice i hrane dečicu . Još jednom ponavljam , situacija je takva da će mladi ljudi trčati u te fabrike , jer će im tam biti bolje nego na birou ili kod raznih sitnih privatnika (čast izuzecima )

Анти Антифа

19.03.2019. 07:00

Ни једна земља није постигла напредак због "страних имвестиција" нега искључивом развојем сопствених технологија и домаћим улагањима

Antifa

19.03.2019. 10:54

@Анти Антифа - Kina, Južna Koreja, Tajvan, Indonezija.... da pomenemo samo neke... uglavnom su najpre radili uz pomoć "stranih iMvesticija" za prilično niske plate, zatim koristili stečeno znanje da bi pravili sopstvene klonove tuđih proizvoda (isprva krajnje sumnjivog kvaliteta - Samsung je npr. na početku sa svojim televizorima bio ime za sprdnju), da bi onda napravili sopstvene brendove. Primeri su već pomenuti južnokorejski Samsung, onda tajvanski Foxconn, kineski Xiaomi, Huawei.... divovi...

hulu

19.03.2019. 11:16

@Анти Антифа - sumnjam da su poljska ceska i madjarska nesto previse stvorile svoje pa se razvile od 90ih..nije to sve bas tako.. naravno da je dobro imati svoje.. ali koja ti je razlika oce neki nemac vlasnik izvuci kapital ili ce to da izvuce neki domaci tajkun iz neke firme? jednako te pare ni ti ni ja necemo da vidimo... bitno je da sve firme placaju poreze na dobit i pdv i da stvaraju radna mesta... idealno bi bilo da takodje se takmice ko ce da ponudi vecu platu.. ali...

Dragan

19.03.2019. 07:05

U prolece 1992 gidine taj isti vw nudio je prebacivanje fabrike golfova iz Vogosce u vojno i politicki nestabilnoj Bosni i Hercegovini u Kragujevac. Epilog je opste ooznat.

Posmatrač iz Nemačke

19.03.2019. 07:10

Folksvagen najavljuje otpuštanja radnika u svojim fabrikama u Nemačkoj, piše se o najmanje 6-8.000 ljudi-zbog skandala o manipulaciji softvera za dizel vozila je opala prodaja. Jaki sindikati, pa i pokrajina kao suakcionar bi digli veliku frku ako se proizvodnja iz Nemačka prenese u SRB. Sa Ukrajinom bi to lakše išlo. Tim pre ako bi Vučić ponudio naše pare i druge olakšice kao npr. FIJATU koji je kako pišu Nemci, dobio od 1,5 do 2 milijarde € -znači BESPLATNU radnu snagu! To nema nigde u svetu!

Goldhand

19.03.2019. 07:11

Imamo kao primer FIJAT.Svo vreme bitisanja u Srbiji su muzli drzavu.I stalno pretili da ce da nas napuste.Dobili su sbvencije,nisu placali takse,poreze i ostale troskove po ekpnomskim cenama itd.Mozda oni i ostanu,jer ovakve uslove nece dobiti nigde u Evropi.

Deda Panta

19.03.2019. 07:12

Lepo što bi došli. Da li bi tada radnici imali bar 3/4 platu kao radnici u Nemačkoj? Sigurno ne bi. Imali bi kao i sada ovde naravno. Ako bi imali 1500- 2000E (bar) izbila bi ovde revolucija jer su naše plate 300- 500E. Nije Nemac lud. Pitam šta dobija Srbija u tom slučaju? Ništa, sem i dalje da ostane naj jeftinija radna snaga u Evropi. Bolje da te državne subvencije za VW uložimo u sebe , u poljoprivredu, zdravu hranu, stočarstvo i sl. Vozićemo taj VW a neko drugi neka im radi za 300E.

Gliga

19.03.2019. 09:39

Sad znamo zašto se pravi auto-put do Sarajeva. Da se povežu VW fabrika u Vogošći i buduća fabrika u Srbiji. Ukrajina nema, niti će imati bescarinski izvoz u zemlje Evroazijske unije. Da ne govorim o komponentašima koje je Fijat privukao a koji proizvode i za VW.

Горан NS

19.03.2019. 10:26

@Gliga - A pogotovu zbog jeftine radne snage. To znači da je radna snaga u Srbiji jeftinija, nego u Ukrajini gde se vodi rat.

mare

19.03.2019. 11:12

@Dzo - i sta recimo da dodju, sta ces onda da kazem.. ako budes dosledan onda ces da pojedes ono sto se ne jede

Ivan Zgrozeni

19.03.2019. 10:17

Svi prelaze na automobile na elektricni pogon. Folksvagen takodje ali u Nemackoj. Nama, zastarela, prljava tehnologija. Inace, imamo sirovine za pravljenje baterija za elektricne automobile i ti automobili su jednostavniji jer im nije potreban menjac itd. Njihovom upotrebom bismo smanjili kolicinu ugljendioksida koju izbacujemo u atmosferu sto je znacajno zbog kvota koje se uvode. Treba da napravimo korak napred i sa Kinezima pocnemo proizvodnu elektricnih automobila jer su lideri u tome.

SRB

19.03.2019. 11:39

Ne vredi pisati iskrene komentare jer to ce boze moj pogoditi ovu vlast a pogotovo predsednika koji je na pocetku svog mandata jasno rece da MORAMO uci u EU jer ce nam deca gladovati.Elem, ovde ima mnogo iskrenih komentara koji tvrde da nam to i ako dodje VW nece mnogo pomoci, naravno plate ce biti male a ja dodajem da je mog poslodavaca u Nemackoj najveca musterija odavno otvorio fabriku u Rumuniji cak su mu Rumuni i ulicu po imenu dali, epilog je taj, narod jos bedniji i sve vise bezi na Zapad

Vlade

19.03.2019. 12:04

AKO MENE PITATE U VRANJE DA GA NE BI ŠIPTARI PRETVORILI U POLJA KONOPLJE A I STAĆE ISELJAVANJE AKO UOPŠTE RAČUNAMO DA JE TO NAŠA TERITORIJA.

TADIJA ZEMUN

19.03.2019. 12:15

stizu novi ROBOVLASNICI,nasa (nazovi)drzava po ko zna koji put prodace narod, da rade,za male pare,naravno dace bar 10000evra po glavi

Vatro Marx

19.03.2019. 14:09

Taj prokleti kapitalizam ( robovlasnicko drustvo) hoce zemljiste gratis.i radnicku klasu sa mizernim, zaradama i vosokim kvalitetom. Dalí je vlada Srbije stvarno zaniteresovana, da pod ovakvim uslovima da dodje Volkswagen u Srbiju. Funkcioneri nece u fabriku nabivati zuljeve vec radnici .

Niko

19.03.2019. 15:10

neka drzava postavi uslove...moze postavljanje fabrika po trzisnim cenama...znaci hektar lupam 1 e... onda sve radove moraju da rade nase firme izgradnja ...voda...struja..kanalizacija..itd.i na kraju satnica od min 5e.kada sve to ispune onda poslovanje moze da pocne...a cena kola mora da bude prilagodjena standardu ljudi...tako je npr.u nemackoj...vozis novi opel a rata 300e...značí 1/6 bruto plate

dijaspora

19.03.2019. 15:23

a ko ce posle da im kupuje te automobile kad znaju da su radnici u toj fabrici radili za 300-400 evra ?! Ja sam ovde vise puta citao da su u Fijatu u KG zbog niskih primanja neki pravili namerno ogrebotine na kolima samo da bi poslodavcu naneli stetu, dakle, od radnika koji nije zadovoljan svojim primanjima i nema veliku motivaciju ne mozes ocekivati kvalitet a ne zaboravimo da su VW automobili dosta skupi, pa vi sad vidite...

DW

19.03.2019. 17:00

Zanimao ih prosek plata? Država treba pod hitno da podigne minimalac na 500 evra ako hoćemo da opstanemo kao narod. Jasno da ni na Zapadu radnik ne živi dobro, ali bar sa tom platom može da pokrije stanarinu, komunalije i troškove prehrane. U Srbiji sa 250 evra to ne može.

Svrbisa

21.03.2019. 10:03

Sa obizirom na neocekivano veliki broj citalaca koji komentarisu prosecan clanak na novostima mirise da je projekat vise politicki nego ekonomski. Ako im damo subvencije na poreze i doprinose (to radimo tako sto ne ulazemo u zdravstvo itd) i dozvolimo da placaju prosecnu Srpsku platu (koja iskljucuje sivu zonu od oko 30%) onda ce sigurno doci jer je zarada zagarantovana. U svim ostalim opcijama dolazak je upitan. Svakako bi ovo bio ogrom skok za nas ali je pitanje u kom pravcu i/ili smeru.