Nude poklon - daju prevaru

D. MARINKOVIĆ

18. 03. 2015. u 18:15

Građane svakodnevno trgovci uznemiravaju telefonskim pozivima i raznim reklamama. Besplatnom večerom, mame "mušteriju", pa je pritiskaju da kupi bespotrebnu robu

Нуде поклон - дају превару

Karikatura Tošo Borković

SVE agresivniji prodavci sa svojim "neverovatnim" ponudama, građanima kidaju živce! Ne prođe dan, a da neko ne pozove kupca na "besplatnu" večeru, ponudi mu putovanje za dvoje, čestita mu jer je "upravo on dobitnik vredne nagrade". Nedostaje samo sitnica, da plati PDV ili transport, a taj trošak je često i veći od vrednosti proizvoda. Uz sve to, na gratis druženju, potrošač je pod takvim pritiskom da reklamiranu robu mora da kupi. Ovakvi pozivi broje se milionima, ali u inspekciji kažu da je lane samo u tri navrata utvrđeno nedozvoljeno oglašavanje.

Poštanski sandučići prepuni su flajera i letaka sa ponudama povoljnih usluga i proizvoda, za koje u reklami novac nije ni potreban. Sve češća praksa pojedinih banaka, osiguravajućih kuća, internet provajdera, proizvođača tekstila i obuće su pozivi telefonom. Najčešće je to uveče, a potrošačima nude kredite, polise osiguranja, internet i pakete TV programa, ali i patike, prekrivače, losione...

- Da bi prodali svoju robu i trgovci i proizvođači služe se razim trikovima obećavajući niz pogodnosti počev od besplatne večere, besplatnog putovanja za dve osobe, dobijanja proizvoda, ali pod uslovom da se samo plati poštarina - kaže Vera Vida, predsednica Centra potrošača Srbije. - To i ne bi bio neki problem da potrošač, koji ode na prezentaciju uz "gratis" večeru nije bukvalno izložen pritisku da kupi neki proizvod. Imali smo slučaj da je potrošač rekao da ima novac kod sebe kupio bi proizvod, ali pošto ga nema, nije u mogućnosti. Trgovac ga je svojim kolima odvezao do stana da uzme novac. Kada se vratio sa prezentacije sa robom u ruci, shvatio je da je platio ono što mu ne treba i to veoma skupo.

Vida ističe da je mnogo veći problem kako pojedine firme dolaze do podataka potrošača. Nije problem broj telefona koji može da se dobije preko pošte, već određeni podaci o vama kao što su na primer "danas vam je rođendan i mi imamo samo za vas određene pogodnosti"...

S druge strane, Tržišna inspekcija je u prethodnoj godini utvrdila samo u tri navrata nedozvoljeno oglašavanje suprotno odredbama Zakona o zaštiti potrošača i podnela zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv tih trgovaca. Kako kažu u inspekciji i Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine, zabranjeno je oglašavanje i telefonom ili elektronskim porukama bez saglasnosti primaoca poruke. Svi koji dobijaju ovakve pozive, prvo treba da se saglase sa ovakvim načinom oglašavanja, a svako uznemiravanje i nasrtljivo ponašanje građani mogu da prijave tržišnoj inspekciji.

Helena Miličević, izvršna direktorka Asocijacije potrošača Srbije kaže da ako potrošač pristane na ovakav vid oglašavanja, trgovac je dužan da pre nego što izreklamira određenu robu ili uslugu, na jasan i nedvosmislen način, obavesti potrošača o komercijalnoj svrsi.

PRIJAVITI UZNEMIRAVANjE

UZNEMIRAVANjE građana putem telefona, raznih reklamnih poruka, flajera mogu da se svrstaju u nasrtljivu poslovnu praksu ili obmanjujuće poslovanje. Kao takvo je nedozvoljeno i podleže zakonskom suzbijanju, naglašava Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.

- Problem uznemiravanja treba prijaviti tržišnoj inspekciji telefonom ili neposredno u odeljenjima inspekcije za određena područja, ili Sektoru za zaštitu potrošača - kaže Bogosavljević.

U Ministarstvu trgovine kažu da se ovakva ponašanja i prekršajno sankcionišu. Zabranjeno je slanje robe potrošaču sa zahtevom za plaćanje robe koju nije naručio, a novčane kazne iznose od 300.000 do 2.000.000 dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

marko

18.03.2015. 18:29

Znaci minimum 3 puta dnevno zove neko,iako svaki put naglasimo da nema potrebe da zovu,uporno se javljaju isti.Nude od Bahama,posteljine,jastuka,cinije,vecere do neke gluposti sto razdvaja prste na nogama.Svakako ih treba zabraniti jer to je zaista uznemiravanje!

ekonomija

18.03.2015. 20:54

@marko - ti razgovori se snimaju zbog operatera,mene su tako zvali savkom kome sam rekao da cu da ih prijavim zbog uznemiravanja nisu me vise zvali

radojko

18.03.2015. 18:45

Ljudi uopste to nije bas neki problem,ali prestanite da se stidite to su Vase pare i Vi cete odluciti da li cete kupiti i ne.Ja sam isao na dve vecere na taj nacin saslusao prezentacije prvi put kupio nesto najjeftinije (moja zena),a drugi put sam vodio i roditelje i nista nismo kupili.A najeli smo se i jos smo dokupili flasu vina i ostali smo i posle njih.Vise nas ne zovu.

Zoran

18.03.2015. 19:22

" Трговац га је својим колима одвезао до стана да узме новац. Када се вратио са презентације са робом у руци, схватио је да је платио оно што му не треба и то веома скупо."I sta je tu prodavac kriv sto ti kupujes ono sto ti ne treba? :))To kao za banku: Banka kriva sto ti dala kredit, a ne ti sto ne mozres da vracas.:)))

Sanja

18.03.2015. 21:07

Ja im samo kažem da ostave broj telefona i da ću im se javiti pošto se konsultujem sa inspekcijom. Odmah spuste slušalicu. Provereno.

Горан

19.03.2015. 10:01

Увек се одазовем позиву, поједем то што дају за вечеру. У већини случаја гост сноси трошак за пиће а они плате вечеру, зато наручим 1л киселе да ми се не суше уста док трговац смара. Само ипак постоји проблем, све ређе ме зову.

Dragan

19.03.2015. 13:14

Oni koji nude večeru da bismo saslušali njihovu prezentaciju u suštini i nisu loši, jer večera bude dobra a niko vas ne može naterati da kupite nešto ako nećete i ako imate karakter da odbijete prodavca ako postane suviše dosadan i napadan tokom prezentacije. Veći su problem oni lažovi koji za tzv. "poklon" traže da platite im platite troškove PDV-a ili ogromne troškove prevoza od preko hiljadu dinara, oni su najobičniji prevaranti koje treba prijaviti policiji i nadležnoj inspekciji.

MickeyBoy

20.03.2015. 05:08

Svi ti nemili događaji i stradanja stali bi u jednu dvočinku ili strip.Ali ,vrhunac njihove ekonomske filozofije je bio ,posle jedno par desetina poziva i isto toliko zvonjenja telefona ;kada mi je ponuđena na poklon dijamantska ogrlica na poklon,s "tim da ja pazarim u njihovom preduzeću "džidžabidže ,bižu i ko zna kave artikle !" Da su tol"ko nukusni !

RRPANTELA

20.03.2015. 08:43

I ja sam nekada radio slican posao i zato mislim da treba biti strpljiv do nekih granica prema prodavcima. Oni samo pokusavaju da u ovoj ludnici dodju do zarade, sto je razumljivo.Niko nije obavezan da ista kupi.Samo treba da bude siguran u sebe.Odlazak na prezentaciju ima i dobru stranu price. Nauci se nesto novo. Vecere nisu bitne jer obicno vam serviraju ono sto oni hoce a ne normalnu veceru.Shvatite to kao jednu igru i uzivajte u njoj ako imate zivaca.

Zoran1

21.03.2015. 02:25

Za to se svi mozemo zahvaliti korporacijama (najgorem zlu koje je djavo ikada izumio).