SINDIKATI PROTIV PRAVDANJA PUTNIH TROŠKOVA: Neće mesečne karte već novac za prevoz

J. Ž. SKENDERIJA

31. 05. 2019. u 21:01

Sindikati se protive promenama oko naknada za dolazak i odlazak sa posla. Niko ne može da uslovljava zaposlene da pravdaju putne troškove

СИНДИКАТИ ПРОТИВ ПРАВДАЊА ПУТНИХ ТРОШКОВА: Неће месечне карте већ новац за превоз

Foto M. Labudović

PRETPLATNE karte za prevoz do posla i nazad će kao i do sada zaposleni sami kupovati ako žele. Firme su dužne da im novac mesečno uplaćuju u te svrhe, a oni mogu da ga upotrebe i za neki drugi alternativni prevoz.

Ministarstvo finansija, međutim, smatra da su naknade nedokumentovan rashod preduzeća koji se ne priznaje u poreske svrhe i da zaposleni nemaju, kao do sada, pravo na poresko oslobađanje ukoliko nemaju verodostojnu ispravu kao što je fiskalni račun da su zaista kupovali karte, a po poslednjem predlogu i spisak zaposlenih.

Na poslednjoj sednici Socijalno-ekonomskog saveta Ministarstvo finansija dalo je ovo mišljenje, koje su predstavnici sindikata odbili i tražili da se ova oblast reguliše na drugačiji način, odnosno kao i ranijih godina.

Duško Vuković iz Saveza samostalnih sindikata Srbije naglašava da niko ne može da uslovljava zaposlene čime će ići na posao niti oni treba da pravdaju troškove.

Na ovaj način se, kaže on, favorizuje monopol jednog prevoznika, a ipak, ne dešava se sve samo u Beogradu.

- Primera radi, u Kragujevcu javni prevoz radi do 20 časova, pa zaposleni koji rade drugu smenu ne mogu da ga koriste - kaže Vuković. - To znači da moraju da koriste alternativne prevoze. Predlog da se prilažu fiskalni računi o drugačijem prevozu je besmislen, to je ogromna papirologija, a zašto bi vas, recimo, neko i uslovljavao da sipate benzin odjednom za 3.200 dinara, koliko je cena mesečne markice u Beogradu.

Ovu praksu da radnici dobijaju samo pretplatne karte, a ne novac, uvela je krajem prošle godine gradska vlast u Beogradu. Tada je u zvaničnom dokumentu koji je dostavljen beogradskim opštinama, preporučeno da se zaposlenima isključivo daju "busplus" karte za prevoz i da će oni koji ne budu postupali po navedenoj preporuci biti sankcionisani, tj. neće moći da povlače sredstva iz budžeta kapitalnih investicija i neće se razmatrati njihovi predlozi za produženje linija javnog gradskog prevoza.

Član 118 Zakona o radu, međutim, propisuje da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, i to za dolazak i odlazak sa rada, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju ako poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz. Svako drugo odstupanje bi bilo moguće samo uz saglasnost zaposlenog.

To znači da posebni kolektivni ugovori ili drugi opšti akti ne bi trebalo da sadrže odredbe koje uskraćuju mogućnost izbora. Kada je to moguće, uvek je poželjno i najjednostavnije obezbediti prevoz za dolazak i odlazak sa rada kupovinom mesečne pretplatne karte u javnom saobraćaju ili isplatom u gotovom novcu u visini cene mesečne pretplatne karte.

SAMO TREĆINA PLAĆA PREVOZ

NADLEŽNI u Beogradu takođe tvrde da se 70 odsto građana prestonice švercuje ili drži pojedinačnu kartu dok ne naiđe kontrolor. Prošle godine u Beogradu je bilo oko 717.000 zaposlenih, a svega 114.000 prodatih pretplatnih karata, pa su dotacije iz budžeta gradskim prevoznicima ogromne. Međutim, takva situacija je gotovo nemoguća u gradovima širom Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (11)

Ja

31.05.2019. 22:05

Pa sad ja koji idem kolima uredno placam registraciju svoj benzin trebam jos da platim i kartu za one koji se svercuju ?! Ima li tu logike. ...

milovan

31.05.2019. 22:19

E Srbi samo bi varali i muckali. Sta je sporno,donesi kartu i dobijes pare.A onaj nebi sipao odmah za 3200 dinara gorivo.???Ako si dobio za gorivo,sto nebi sipao najedanput.??!1

Мирослав

01.06.2019. 00:38

@Горан - Пљачкање радника од стране државе.

Sara

31.05.2019. 23:11

Zaposlwni u prosveti su već gidinama žrtve ove samovolje, dobijaju samo dopunu za bus plus, bez ikakvog pravnog osnova nam je ukinuto pravo da bieamo način prevoza!!!

Bambi

31.05.2019. 23:11

Ja na posao idem peske pet stanica iako mogu busem.Kako sada da opravdam naknadu za prevoz?Kako da dobijem racun za benzin sem da molim nekog na pumpi.A na moju platu mi 3200 dobro dodje da platim neki od racuna.Nasa gradjanska elita ce nam sigurno drzavu i narod dovesti do propasti u to sam siguran a onda kom opanci a kom obojci.

Hm

01.06.2019. 00:14

Smanjite cene karata i uvedite tarife po dužini vožnje i broju stanica, kao i popust na grupnu kartu, pa će ljudi više plaćati. Karta od 90rsd je skupa i neracionalna i za 1-2 stanice i za vožnju od prve do zadnje..prva treba da kosta 20 a druga da ostane 90rsd.

Simon

02.06.2019. 00:02

Opet sindikalna petljanja moguca samo Srbiji.Ako se za troskove prevoza izdaje novac,onda korisnik to novca mora i dokazati da ga je za tu svrhu i utrosio.Zasto jedino mi u Srbiji necemo ciste racune i red.