Stručnjaci o noćnoj mori koja čeka vozače: Nemamo para za “evro 5”, ali to bi uskoro moglo da se promeni

B. Caranović - S. Bulatović

petak, 08. 11. 2019. u 11:02

Стручњаци о ноћној мори која чека возаче: Немамо пара за “евро 5”, али то би ускоро могло да се промени

Foto Anđela Stevanović

Polovnjaci stariji od deset godina su najprodavaniji na auto-placevima i čine 60 odsto voznog parka, novije teško možemo da priuštimo

VOZAČI koji se premišljaju oko kupovine starijeg polovnjaka - bolje da požure. Sve je izvesnije da će i u Srbiji pasti rampa na uvoz četvorotočkaša sa "evro 3" standardom, kojih je na našim putevima trenutno oko 60 odsto. Struka pozdravlja zabranu uvoza "trovača". Pošto neke zemlje nameravaju da "proteraju" i "evro 5" - očekuju veću ponudu "mlađih" polovnih vozila na našem tržištu. Uvoznici korišćenih automobila, s druge strane, uvereni su da je ovaj scenario preskup za naš standard.

Pročitajte još: Najava zabrane starih automobila: Spisak modela koje možda više nećemo smeti da vozimo

Automobili sa "evro 3" u Bosnu i Hercegovinu se ne uvoze još od 2016. godine, a od ove godine ni "evro 4". Crna Gora od lane ne prima vožene "trojke", a za nove su digli standard na - "evro 6". Sve je izvesnije da ni Srbija neće žmuriti na veliko zagađenje za koje su odgovorni stariji modeli. Ma koliko bi radi zdravlja rado vozili kvalitetnije i mlađe modele, prosečnim kupcima u Srbiji su oni i dalje nedostupni, jer za "ljubimca" mogu da izdvoje - oko 2.000 evra.

Pročitajte još: Više od milion automobila ne ispunjava eko-standarde evro 3 i 4: Prestaje uvoz polovnjaka u Srbiji?

- Trenutno imamo 100 automobila i od njih svega deset ima "evro 5" motor - kažu na jednom placu u Čačku. - Sve ostalo je "evro 3" i "evro 4". To je realnost kupaca u našem okruženju. Oni mogu da kupe automobile do 3.000 evra. Radnik u fabrici, koji prima minimalac, ne može da odvoji 10.000 evra za kola. Na našim putevima su i vozila koja su daleko ispod "evro 3" standarda, a od "evro 5" smo još daleko. To je sve lepa ideja, ali sa ovakvim platama teško dostižna. Dodatan problem je što u inostranstvu ne može više lako da se kupi ni "evro 4". Ranije su na Zapadu vozili auto tri godine, ali i kod njih se trend menja, pa ih koriste i po deset godina.

Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, Milan Vujanić, potvrđuje da je platežna moć građana mala, ali, ipak, očekuje drugačiji rasplet.

- Nemačka će vrlo brzo zabraniti korišćenje "evro 5" automobila i preći na "evro 6" - smatra Vujanić. - To znači da će porasti ponuda polovnjaka mlađih od 14 godina. Nemci neće imati kome drugom da prodaju te automobile. To je način da podmladimo vozni park. Nažalost, standard diktira kvalitet života, pa mi sebi ne možemo da priuštimo čistiji vazduh.

Rampa na uvoz ne bi trebalo da se odnosi na korišćenje već dopremljenih automobila. Ključnu ulogu u motivisanju kupaca da u budućnosti biraju ekološki prihvatljivija vozila, morala bi da ima država.

- Mogla bi da stimuliše ljude da voze automobile sa "evro 5" ili "evro 6" motorom tako što će smanjiti carinu na njihov uvoz i omogućiti jeftiniju registraciju - kaže Vujanić. - I sada je prihvaljtivije da vozila troše plin, pa bi bilo očekivano da to država pospeši poreskim olakšicama, a u praksi je suprotno. Država naplaćuje svoju taksu. Sličan je odnos i prema bezbednosti. Znamo da treba da se vežemo u kolima. Ali, uređaj koji bi vozača opominjao da neko nije vezan, u Srbiji se oporezuje.

REŠENjE U SUBVENCIJAMA

VELIKO zagađenje ne samo u Beogradu, već i u ostatku Srbije, u momentu kada ne rade toplane i individualne kotlarnice, bez sumnje ukazuje na to da ono većim delom potiče od saobraćaja - kaže Goran Trivan, ministar za zaštitu životne sredine. - Godišnje uvozimo između 100.000 i 150.000 polovih vozila sumnjivog kvalitet. Deo sredstava iz budžeta mogao bi da se odvoji za subvencije za kupovinu električnih ili hibridnih vozila. Hrvatska u ovakve subvencije ulaže dva miliona evra, a Slovenija dvostruko više.

Komentari (22)

Petra

08.11.2019. 14:23

Narod je birao pa neka trpi.!??Malo smo "bogatiji rece čovek, 2% je pre bogato a bogati pa mogu da kupe euro 10 a ostali teško da kupe i euro 3.!

Слободан

08.11.2019. 22:32

@Petra - Погледај ауто огласе и видећеш да има Еуро 5 аутомобила већ од 2.000 Евра. Еуро 5 је матори стандард, скоро 11 година стар!

pc

10.11.2019. 18:04

@Petra - EURO 5 je npr. Stilo MultiJet. Svaki drugi dimi na sve strane i sta je onda poenta ove zabrane kada ljudi ne odrzavaju automobile vec voze dok traje.

Sale

08.11.2019. 14:31

Smanjuj ogromne namete, takse, poreze, uverenja, akcije , carine (na npr japanska) vozila, sjasi sa grbače narodu da ima za mnogo bolja vozila i da ostane za bolje održavanje.

Rodjeni mostarac

08.11.2019. 15:03

......nemamo para za euro 5 ,, pa Prof. Milan Milanovic kaze:"Njemacka ce brzo zabraniti koristenje Euro 5 automobila .......... sto NIJE ISTINA JER JA VOZIM AUTO KOJE U O P S T E NEMA KAT ; ali zato placam veci porez MOJ KOLEGA JOS VOZI GOLF 1 , Postovani profesor je " zaboravio" napomenuti da taj zakon vazi samo za STROGE CENTRE VELIKIH GRADOVA ; NI U JENOM VELIKOM GRADU N E M A TOTALNE ZABRANE ZA VOZILA BEZ KATALIZATORA KAO NI ZABRANE ZA KAT. 1-2-3 ili 4 . Pozdrav redakciji

Боба

08.11.2019. 16:11

Требало је инвестирати у Заставу да се производе малолитражна еколошка кола доступна свима уместо давања субвенција Фијату за кола која не може да купи 99% становништва. Субвенције електричних аутомобила за богаташе су исто тако глупост јер њих не може да приушти ни један промил становништва. Зато је најбоље субвенционисати еколошки оријентисан јавни превоз.

dijaspora

08.11.2019. 18:38

Profesor Vujanic nije dobro informisan kao i mnogi u Srbiji jer se cesto "mesaju" babe i zabe ! Zabrana vozila Euro5 u Nemackoj se odnosi na dizelase a nikako na benzince, moj auto iz 2012 benzinac kubikaza 1400 kosta 42 Eura godisnje porez sto je smesno mala cena naspram nekih auta sa par stotina Eura, dakle ovaj auto ce se sigurno voziti jos desetak godina a inace u Nemackoj se bez problema jos u

Zabrinuti

23.11.2019. 20:49

@dijaspora - Profesor vujanic vec duze vreme zsstupa teze kojoh nigde nema, sem u srbiji. I, sto ja najgore, sve prolazi Kao sto je da folija na staklima menja tehnicke karakteristike auta! Mozda, ali na BOLJE, pa to nije razlog za tokike namete

Електро-возач

09.11.2019. 14:15

@Боба: Слажем се да је требало улагати у Заставу али су ти остали ставови погрешни. Електрична кола нису само за богаташе, напротив! Субвенције нису потребне али се мора наплатити загађивање. Возити електрична кола је далеко јефтиније а могу и да се направе и нађу по прихватљивим ценама. Возила на фосилна горива треба заборавити чим пре а не улагати у њих

Bora

14.12.2019. 07:57

@Електро-возач - Sve je to ok. Ali od čega se kod nas proizvodi struja za el. Automobile?

Vladimir

09.11.2019. 20:41

Čista glupost i zamlaćivanje. U Srbiji ima uvezenih automobila sa euro 3 motorom,koji če se voziti još bar deset godina. Treba kontrolisati ispravnost motora,a ne uvoditi standarde. Svako bi vozio nov auto,i menjao ga svake dve godine da ima mogućnosti. A što se vladajućih ljudi tiče,oni i ne haju za čistiji vazduh. Narod vozio na tng ,oni uveli akcizu. Svaka reč o brizi vlasti za čistiji vazduh je suvišna.

POSMATRAC IZ MOG UGLA

10.11.2019. 18:12

Jedan duzi period unazad, mi srednja klasa, male plate a samim tim i mali priliv u penzioni fond tako da mi je i penzija mala. Mnogima zbog godina i zdravlja auto vise treba. Ima li resenja ili da se vratimo cezama i fijakerima?

toma

27.11.2019. 10:52

Notorna laz!Sa euro 5 motorom ima da se kupe automobili za mnogo manje pare,Chevrolet aveo na primer,punto,hyndai i10 i i20.....Znaci smak sveta je samo u vasim malim mozgovima a inace je sve normalno.

vidoje

01.12.2019. 14:28

Prof. Vujanic, Okanovic, Bozovic, agencije i komiteti za saobracaj su PRIVATNE firme koje vrlo lagodno zive na racun vozaca u Srbiji. U Srbiji dubina sare na zimskim gumama min 4mm, u Skandinaviji 3mm! Zar mi nismo 2.500 km juznije od njih? Ako je zagadjenje problem, zasto gospoda ne predloze beneficije za vozila na LPG? Drzava cak uvela dodatne namete. I jos nesto, NIKO vam ne moze zabraniti da vozite auto star 30 godina ako je ispravan, bez obzira koji EUR bio!

Stevan

04.12.2019. 16:08

A u koji euro spada nas kvalitet goriva .Vec godinama ce biti objavljeno testiranje kvaliteta gorviva Ali ga ja nigde me procitah.

Zile

07.12.2019. 16:18

A sto ne dozvole uvoz polovnih automobila sa euro5 standardom bez carine kad Srbija nema vise proizvodnju automobila!!

boki

08.12.2019. 21:37

Komentare pišu vlasnici auto placeva.Oni nisu zadovoljni da se zabrani uvoz otpada u srbiji jer na tom otpadu zarađivaju ogromne pare.Po evropi šverceri skupljaju aute sa 300000 km i smanje na 140000km i naravno da je taj krš opasan po okolinu kako u saobraćaju tako i ekološki.

hm

09.12.2019. 14:10

Kad izbace euro 3 i euro 4 logično da će cene euro 5 da padnu na podnošljivu cifru. Tako da trebalo je to ranije da se desi.

Max

19.12.2019. 00:58

Okanovic i ostala kompanija su bas veliki stručnjaci i zove na nadoknadu grbavi, sramota. A sto nas ova nasa nekontrolisana industrija truje to niko ne spominje. Truju reke vazduh i sve ostalo. Obidjite Vranovo, Rafinacije i okolinu oko zelezare.