Više od milion automobila ne ispunjava eko-standarde evro 3 i 4: Prestaje uvoz polovnjaka u Srbiji?

P. Živković

06. 11. 2019. u 16:56

Више од милион аутомобила не испуњава еко-стандарде евро 3 и 4: Престаје увоз половњака у Србији?

Ilustracija / Foto A. Stevanović

Vozni park u našoj zemlji u proseku je stariji od 17 godina. Ovi automobili čine oko 60 odsto svih registrovanih vozila
ZA manje od četiri godine Srbija je uvezla više od 500.000 polovnih vozila i platila ih najmanje milijardu evra. Vozni park u našoj zemlji u proseku je stariji od 17 godina. Zato i ne čudi što je izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će biti zabranjena vozila "evro 3" izazvala ogromno interesovanje u javnosti. Predsednik nije precizirao da li se razmatra zabrana uvoza za ova vozila ili rampa preti svim polovnjacima koji su stari između 15 i 20 godina.

Tipovi automobila sa ovim standardom motora počeli su da se proizvode 2000. godine i sa proizvodnih traka su silazili do 2005, kada je uveden "evro 4", koji je važio od 2006. do 2009. Ovi automobili čine oko 60 odsto svih registrovanih vozila.

- Mora da se zabrani uvoz krševa, ne samo sa "evro 3" već i sa "evro 4" motorom - kaže dr Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika novih vozila.

PROČITAJTE JOŠ - Vučić najavio zabranu starih automobila: Evo koje modele više nećemo smeti da vozimo

To u praksi znači da vozači u Srbiji ne bi imali nikakav problem da i ubuduće voze svoje automobile sa "evro 3" standardom motora, ali bi bio zabranjen uvoz tih polovnjaka u našu zemlju.

Shodno pravilniku o tehničkim pregledima vozila, koji je stupio na snagu 2018, vlasnicima je ostavljen rok od tri godine da svoje ljubimce dovedu u sklad sa eko-normama važećim u trenutku proizvodnje. Slovo zakona kaže da 2021. godine nijedno vozilo koje ima emisiju štetnih gasova veću od propisane za to vozilo neće moći da bude registrovano.

PROČITAJTE JOŠ - Dali smo 220 miliona evra za "polovnjake"

Prema nezvaničnim podacima, koje su "Novosti" dobile, čak 1,2 miliona vozila, od nešto više od dva miliona registrovana prošle godine, ne ispunjavaju ovaj propis i 2021. ne bio mogla da prođu tehnički pregled.

Teško da će većina vlasnika vozila uložiti dodatni novac u nove katalizatore, izduvne sisteme, pa zaista nije jasno šta će se desiti za tri godine.

- Država ima i načina i mehanizama da svojom poreskom politikom, raznim subvencijama, oslobađanjem od naplate parkinga na primer, stimuliše nabavku ekoloških vozila - kaže dr Petrović.

Da je stanje alarmantno, jasno je bilo protekle sedmice, kada je u većini gradova Srbije zabeleženo rekordno zagađenje vazduha.

- Za prvih devet meseci u Srbiji je uvezeno i registrovano 115.515 korišćenih vozila. Od tog broja sa "evro 3" motorom je bilo 51.203 automobila, a sa "evro 4" 38.945 - navodi Boban Nikolić, generalni sekretar Asocijacije uvoznika novih automobila.

Foto I.Marinković

- Primeri drugih zemalja pokazuju da su oni prvo zabranili uvoz krševa, a mi smo za nepune četiri godine uvezli više od pola miliona vozila koja niko neće u Evropi i postali smo otpad. Procenjuje se da bar polovina našeg voznog parka ima "evro 3" motore.

U Nemačkoj je država kroz program "staro za novo" i uz dodatnu novčanu stimulaciju ubedila svoje građane da nabave nova vozila. Ko to nije uradio, suočio se sa većim porezom, na osnovu emisije štetnih gasova. U nekim državama je ovakvim vozilima zabranjen ulazak u gradske centre i prirodne rezervate.REŠENjE SU EKO-TAKSE

ORGANIZATOR međunarodnog FIA "Tesla relija" ekoloških vozila Dragan Škrnjić smatra da bi jedno od rešenja ovog problema moglo biti uvođenje eko-taksa.

- Na taj način treba deestimulisati uvoz. Zabrana nikada nije pravo rešenje - kaže Škrnjić. - Trenutno u Srbiji eko-taksu od 12.000 dinara po toni uvezenog automobila plaćaju samo uvoznici novih, a ne i polovnih vozila. To je apsolutni nonsens. A od tih taksa bi država imala sasvim dovoljno srdstava za subvencije za hibride i električna vozila, tako da budžet ne bi trpeo.


Foto I.Marinković

"GOLF" NAJBROJNIJI

NAJBROJNIJA vozila u Srbiji sa "eko 3" motorom su "Folksvagenovi" automobili "golf" 4 i "golf 5". Za njima slede "pasati", "Opelova" gama, "korse", "astre", slede vozila "Renoa" proizvedena od 2000. do 2005. Slede "Pežoovi" modeli "206", "307", kao i mnogi "Fijatovi" modeli.

SRBIJA NA ZAČELjU

KOLIKI problem Srbija ima sa starim automobilima, možda najbolje ilustruju podaci o kupljenim novim vozilima u 2018.

U Srbiji je prodato 30.731 novo vozilo. U Sloveniji koja ima mnogo manje stanovnika i pet puta mlađi vozni park - 72.835! U Hrvatskoj je u 2018. prodato 60.041 vozilo, u Austriji 341.068, Mađarskoj 136.594, Češkoj 261.437, Rumuniji 131.919, Bugarskoj 34.442. Od zemalja regiona, manje novih kola nego u Srbiji kupuje se jedino u BiH, Makedoniji i Crnoj Gori.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (65)

Milan

07.11.2019. 17:56

@TonySoprano - Čoveče ti drugi stalno ponavljate jedno te isto. Pa te takse stoje za sve kubikaže, porez, harač "na luksuz je uveden kao taksa, namet, stavkaNA SVE KUBIKAŽE samo je u rasponu.... Kako su ovi opozicionari za vreme Milosevica nabijali na kolac šešelja koji je uveo ove takse, a kako će oni taj harač ukinuti. I!

Zolt

06.11.2019. 17:04

Prosečne plate u navedenim zemljama: Slovenija 1128 evra, Češka 991 evra, Mađarska 765 evra, Rumunija 660 evra, SRBIJA SVEGA 470 evra. Izvor: Salaries in Europe.

Vladimir

06.11.2019. 17:06

Šokantno!! U Sloveniji koja ima bar 3 puta viši standard od nas proda se više novih vozila! Prosto neverovatno....

Relista

06.11.2019. 17:07

Poštovani predsesniče, Kažite mi samo kako ja da kupim automobil koji minimum kosta 8000 eura, a pri tom plata mi 400e, zivim kao podstanar jer u rodnom kraju su fabrike zatvorene ili je plata 200e?!

Rodoljub

06.11.2019. 17:10

Како је вама који крадете народ да возите новија возила. Од чега да купим боље, од ваших обећања?

Svasta

06.11.2019. 17:12

Poslednji pasus otkriva stvarno zlatno doba Srbije! A i tu ima mali dodatak - polovinu je kupila drzava, a ostatak oni koji rade u inostranstvu pa ovde ostave auto roditeljima! Mozda je ukupno 1000 kom kupljeno od plate zaradjene u Srbiji (kriminal nije zarada)

Sale

06.11.2019. 17:26

Skidaj ogromne namete, poreze, takse, akcize na gorivo i registraciju i biće više para za bolja i bolje ce se održavati vozila. Nije sirotinja iz besa nego iz bede zbog ogromnog harača vlasti.

Анти Антифа

06.11.2019. 17:27

У Србији је просечна плата око 40.000 динара чак и да је 500 евра ( како тврди Председник свемогући) то није довољни ни за преживљавање а не за рату возила које стоји бар 12.000 евра ( чак и сад кад су камате на историјском минимуму)

Neko

06.11.2019. 17:30

pa nije problem i ja volim da vozim novo vozilo, dajte plate za naše uslove prosek 1500€ i nema problema snaćićemo se za novije vozilo

Bice Bolje

06.11.2019. 17:32

Novo auto u Srbiji moze voziti ili krimilalac ili na kredit a minimalac nikako.

Janko

06.11.2019. 17:32

kupio bih i ja novo vozilo da mi je plata ko u Sloveniji kp još voli da vozi krševe i plaća održavanje

Penzioner

06.11.2019. 17:34

Problem su apsolutno i jedino dizel vozila, kod benzinaca je daleko manja kolicina cadji u izduvu. Cadj je posebno opasna i kancerogena, a cak i dizeli sa euro 5 i 6 normom pri sagorevanju cadji u dpf filteru prave ogromno zagadjenje!

VeKo

06.11.2019. 17:34

Sa ovim platama niko nama pravo da traži od nas koji živimo od plate da bilo šta menjamo po pitanju polovnih automobila.

Ime i prezime

06.11.2019. 17:35

Potpuna zabrana registracije euro 3 i 4. Stroga kontrola izduvnih gasova euro 5 dizela. Samo to može da nas spasi inače će nam kanceri prepoloviti populaciju.

Marko

06.11.2019. 17:59

Sta mislis picousti,da li narod ima para za novija kola,daj minimalnu platu od 1500e pa ce svi voziti novija kola!

Laza

06.11.2019. 18:17

Toliko nam je dobro da nas je prosto sramota. A ovi kojima je mnogo lošije nego nama (iz komšiluka) kupuju novo dok mi samo sanjamo o novim automobilima... Nije ni čudo da sam aplicirao za Nemačku...

Miljan

06.11.2019. 18:25

Zašto ne subvencionišu ugradnju filtera na izduvnim sistemima??? te tkz. skrabere uvode od brodova do elektrana na izduvima. Pa i na vozilima. Zakon da se ne uvoze polovnjaci više a treba nekome da se naplaćuje putarina i odplati kredit kinezima i drugima za autoputeve. Pa kako bez automobila? da neće vlada da obezbedi svima euro5 ili euro6 vozila na neke kredite? ništa bez filtera

Paki333

06.11.2019. 18:28

Kad procitate text,vidi se sve,"kaze pred.uvoznika NOVIH AUTA",pa opet neki predstavnik Novih auta,zapamtite narode,sve sto v se desava,sa tehnicl pregleda,kukama,staklima i ostalim glupostima,sve je to maslo lobija uvoznika novih auta,nas covek u proseku moze da kupi i ODRZAVA!,samo auta od 2000-3000e,tako da bi zabrana bila najveca glupost.

Kos

06.11.2019. 18:30

kad bi imali kvalitetno gorivo bila bi druga prica ja vozim star auto bezprekorno odrzavan i bolji je od svakog turbi sa tri cilnidra to su veci krsevi od starih redovno odrzavanih auta tvrdim

Dejan Maksic

06.11.2019. 18:43

Pa dokle vise ta pravila iz eu? kakve mi veze imamo sa evropskim standardom jeamo clanica koja se obavezala???

Šofer

06.11.2019. 19:07

@Dejan Maksic - Nismo druze...Kad se obevezemo neces moci da ručas dok ti ne kazu da si gladan...Propast!

Veran

06.11.2019. 18:51

Malo vam je. Sve okacite na tocak i vozaca. Euro 5-6 vazno je zabrana necega da prodas sledeci krs. Licencu za vozaca koja nigde ne vazi. A podvala sa klimatskim promenama opet za neki lobi da nesto proda!!! Sta je menjalo klimu pre vise vekova? Euro 3???

Bambi

06.11.2019. 18:57

Ja neznam zasto ljudi kupuju dizele sa x km.Po gradu trose oko 7-9 litara kvarovi su skupi ko vatra,komplikovaniji su.Ja prelazim oko 10000 godisnje i nepada mi na pamet dizel a znam dosta ljudi koji prelaze manje od mene i voze dizele.Ne vidim gde je usteda.

Zoran Kg

06.11.2019. 19:04

Problem je u tome što smo prvo udovoljili strancima da im sklonimo krševe sa njihove teritorije, a sada ćemo da im platimo da nam te iste krševe recikliraju na našoj zemli i zagađuju nam istu.

sapcanin

06.11.2019. 19:20

Prvo da se razumemo vazduh je zagadjen zato sto se lozi sve zivo,ko kontrolise fabrike njihove filtere i ostalo.Pa pogledajte Grcku tamo se voze vozila od pre 40 godina a u eu su vec 50 godina i koji to mi standard imamo za bolja vozila?Dajte ljudima subvencije da uvedu gas ili jeftiniju struju za grejanje pa ce te videti kako je cist vazduh...

predrag

06.11.2019. 19:27

ja Sam kupio kadeta ko casu 1991 karavan. sa NOVIM gumama za 230e I sad oce da mi nedaju da ga vozim. sramota a odvajali smo od usta I ja I Zena sa dva maloletna sina celih tri godina da bi priustili sebi auto.....SRAM IH BILO

Мица Хаубица

06.11.2019. 19:32

треба прећи на шпедитер и проблем решен

Smederevac

06.11.2019. 20:02

Ма 'оћу ја госн прецедниче, само ми молим те кажи из ког 'беног џепа да извадим паре да заменим моја кола??? Одакле бре човече?

Драган КНН

06.11.2019. 20:03

Заборавили смо да постоји јавни превоз. Возећи старе аутомобиле гушимо и трујемо сами себе. Од сада само Еуро 5 стандард , минимум !

zaliv.net

07.11.2019. 11:56

@Драган КНН - Tako je, narod je slep i zeli da se vozi u propalim automobilima....ako se ovako nastavi ima brze da idemo peske kad svako deriste moze da kupi neku kofu od 500eur i izadje na ulicu i gusi nas. Javni saobracaj i automobili euro 5 a ne da uvozimo djubre iz Nemacke koje tamo niko nece i trujemo sebe a nemcima se jos to djubre i placa....

Dado

06.11.2019. 20:03

Podrzavam odluku. Vozim automobil star 20 godina i otici ce po presu. Drugi kupiti necu. Tako nek vizo onaj ko ima a i saobracajne guzve ce biti manje

Tarabic

06.11.2019. 20:08

koga zabole za zagadjenje i što se truju teletabisi,bliži se energetska kriza i kapitalisti od jednom brinu za rulju to što sirotinja nema ni za lek nikom ništa

Nebojša

06.11.2019. 20:09

Treba zabraniti uvoz polovne opreme svih vrsta ukljucujuci i automobile. Eventualno ostaviti do 3 godine starosti i ni dan preko toga. Postajemo deponija.

Nenad

06.11.2019. 22:19

Treba kazniti firme koje truju okolinu vise od par hiljada automobila(svaka ponaosob). Od odredjenih se siri dim po 24 h dnevno u toj kolicini da promena sa euro 3 na euro 4 nebi imala ni priblizan efekat kao sto bi bio kad bi se taj dim profiltrirao kroz filtere koji su po zakonu obavezni ali su vlasnici istih firmi iznad zakona pa te firme mogu da rade bez sistema za preciscavanje.

Gaston

07.11.2019. 15:39

Predlažem da se vrate fijakeri a da se uvedu rikše pa da se ukine skroz ta đavolska naprava automobil.

Sasa

07.11.2019. 15:51

Sta raditi sa autobusima gradskog i prigradskog saobracaja. Pa oni bi po tom pravilu svi pod presu!!!

Bobo

07.11.2019. 17:17

Srbija kasni, ne kasni Srbija kao sto pise, dajte nam plate kao sto su U Sloveniji, Hrvatskoj, Madjarskoj, a da ne pominjem ostale zemlje, Kako vas nije sramota da pisete uopste taj deo.. Sram vas bilo, treba da vratimo pezejce, jugice i keceve pa da budemo kao u Mexiku, mi i ekologija, dajte ljudima pare koje uzimate od nas, i imace svi euro 5 i euro 6 a i ruro7 motor, pa nema tog ko ne bi zeleo nov auto..

Coa

09.11.2019. 19:29

Vozi bih i ja auto sa euro 6 motorom al sa platom od 380 e u propaloj vojsci dobro je sto vozim i auto euro 3 jos malo pa cu ici pesaka.

MJ

13.11.2019. 18:25

Niko ne obraca paznju na mnogo veca zagadjenja industrije,zaista starih auta pre 2000 god ,gradski autobusi ,osiromaseni uranijum,veliki pozari nedavno Sibirske oblasti idr.Nego,pod izgovorom borbe sa zagadjivacima hoce da se prodaju novi automobili.Kako to da nisu znali cemu tezi Evropa?Pokupi narodu pare za carine,pdv,takse,pa sledece godine zabrani da se koristi?Da li je to normalno?