Dunav nosi zaradu
10. 10. 2005. u 18:23
Otvaranjem Mosta slobode u Novom Sadu plovni put Dunava kroz Srbiju, konačno će dobiti izgled kakav je imao pre NATO bombardovanja, saobraćaj rečnom arterijom Evrope vratiće se u redovno stanje. Srbija ima veliku rečn
U izgradnju Mosta slobode i razminiranje Dunava Evropska agencija za rekonstrukciju uložila je više od 60 miliona evra, a glavni izvođač radova bila je nemačka firma "Dilinger". Demontiranjem mosta na baržama (vraća se vlasniku "Heroj Pinki") kapacitet prolaženja Dunavom biće nekoliko puta uvećan.
- Svi su trpeli veliku štetu što Dunav nije bio plovan - kaže Miroslav Jelić, komercijalni direktor JRB. - Najviše štete imala su brodarska preduzeća i to na nekoliko nivoa. Prvo, takse su se prilikom prolaska kroz Novi Sad zbog dizanja barži prvo plaćale dolar po toni, a kasnije 10 centi. Prosečan teret iznosio je oko 5.000 tona robe! Takse su naplaćivane i ako idete uzvodno i nizvodno. Isto smo plaćali i mi i strani brodovi. Usporavanje tereta je posebna priča. Most na baržama prvo je otvaran jednom nedeljno, kasnije tri puta, ali je opet to bilo malo, jer smo nekada celu noć prevlačili baržu po baržu i dešavalo se da ne stignemo da do jutra prebacimo ceo konvoj! Šteta se, dakle, meri milionima evra.
Uspostavljanje rečnog saobraćaja celom dužinom Dunava izuzetna je razvojna šansa za Srbiju koju bi valjalo ne iskoristiti. Visoka komisija za transport EU prošlog meseca proglasila je Dunav, odnosno Koridor 7, jednim od evropskih saobraćajnih prioriteta do 2020. godine. Evropa želi da 25 odsto drumskog saobraćaja prebaci na železnicu i reke, jer je rečni saobraćaj četiri puta jeftiniji.
- Ukupni broj registrovanih plovila na našim rekama je 907 (300 sa pogonom, a ostalo su barže, šlepovi i bageri), a samo polovina ima plovidbenu dozvolu - kaže Nićifor Arsenović iz "Jugoregistra". - Prosečna starost naših plovila je tri decenije i to je mnogo. Najbrojniju flotu ima Ukrajina, sledi Rumunija, pa onda mi. Austrija i Mađarska su iza nas. Do devedesetih godina bili smo najjači na Dunavu.
Šansa da iskoristimo prednost plovnosti 500 kilometara Dunava koji protiče kroz Srbiju je velika, ali mi već kasnimo sa pripremama. JRB je naše najveće preduzeće za rečni transport sa najvećom flotom od 16 potiskivača i tegljača, tri samohotke i četiri putnička broda. Na Dunavu, međutim, plovi hiljade samohodnih brodova. Ipak, JRB ima veliku tankersku flotu sa kapacitetom od 100.000 tona tereta, naročito prljavog. Problem je što stupanjem na snagu novih propisa ADN barže neće moći da prolaze svim rekama.
- Oko 95 odsto našeg ukupnog posla je prevoženje stranog tereta - ističe Jelić. - Posle ćemo sigurno imati, ali nismo pripremljeni da iskoristimo kompletno otvaranje Dunava. U našem toku Dunava nije razrađen mehanizam za tankovanje stranih brodova gorivom - nekada smo imali dva punkta, a sada ni jedan. U drugim zemljama teretne brodove, čak, tankuju tokom plovidbe da ne gube vreme u stajanju. Slično je i sa doturanjem vode za piće i hrane, ali i odnošenjem smeća i otpadnih materija.
Plovidba Dunavom je inače, besplatna, kao i prolaz u prevodnicima, ali se uslužne delatnosti naplaćuju i ako se bolje ne organizujemo i ne dobijemo kredite nećemo se mnogo okoristiti od brodova koji prolaze.
BELA FLOTA
DUNAVOM plovi oko 700 putničkih brodova za krstarenje, a u Novom Sadu i Beogradu ove godine je pristalo oko 400. Na beogradskom pristaništu postoje samo dva pristana, pa je četiri puta ove godine bilo parkirano devet brodova čiji su putnici preskakali sa jedne palube na drugu.
Korist od ovih tarifa je velika, ali i naši carinski propisi moraju da se modernizuju. Jer ovi, visokoplatežni putnici, kod nas prolaze carinsku kontrolu svaki put kad pristanu, ali i kad ulaze i napuštaju zemlju.
MARINE
IMAMO izvanredan nautički potencijal, ali je naša rečna regija nepoznata evropskim nautičarima. Tek je nedavno objavljen prvi Atlas Dunava za nautičare, a našim rekama nedostaju marine.
ŠTETA
UKUPNA šteta koja je prijavljena Dunavskoj komisiji zbog NATO bombardovanja mostova na Dunavu iznosi 320 miliona evra. Gubitke zbog poremećaja saobraćaja na Dunavu su imale sve zemlje, a najviše je prijavila Rumunija - 85 miliona. Slede Ukrajina 52 (ostalo im zarobljeno 800 plovila), Srbija 33, Austrija 19, Mađarska 18 i Slovačka 13 miliona evra.