Bitka kopijama
08. 05. 2007. u 19:30
Nikola Kusovac odgovara na tvrdnje o velikom broju falsifikata u Srbiji: Priča proističe iz konkurencije suženog tržišta. Galeristi se trude da ne ispuste bogate kupce, tvrdi Kusovac
Ovako je istoričar umetnosti Nikola Kusovac, čija reč najčešće arbitrira prilikom procene umetničkih dela, za "Novosti", prokomentarisao tvrdnje galerista i kolekcionara, da je veliki deo umetničkih dela koja kruže našim tržištem, falsifikat. Priča o velikom broju falsifikata proističe iz suženog tržišta, kaže, pa se svi trude da ne ispuste kupce koji su finansijski potentni. Zato sve što dolazi od konkurencije proglašavaju falsifikatima.
- Rusko tržište je puklo zbog falsifikata, a još više zbog onih koji su udvarajući se tajkunima prave stvari proglašavali lažnim. Tako su ubili tržište. Nazirem da će se to ovde dogoditi. Stručnjaci najčešće padaju na velikim pričama. Za četrdeset godina uspeo sam da se sačuvam. Mogu da napravim grešku, to je razumljivo, ali niko ne može da kaže da sam to uradio zbog novca i namerno - kaže Kusovac na čiji račun često mogu da se čuju primedbe da je davao sertifikate falsifikovanim delima.
- Najčuveniji ruski istoričari umetnosti, verovatno za velike sume novca, dosta su doprineli izazivanju haosa na njihovom tržištu slika. Kod nas su mnogo manje svote u igri - kaže on. - Nema ni tako dobrih falsifikatora, kao u Rusiji. Naše škole nemaju dobre zanatlije, za razliku od njihovih. Zbog slobode stvaralaštva ovde se ne neguje zanatska perfekcija.
- Pre mnogo godina došla je kod mene dobra tempera na hartiji potpisana s Milo Milunović. Bila je nešto rumenija. Milo je racionalna priroda, pa sam se malo iznenadio. Pogledao sam akvarel papir i vidim "Ardeče" Slovenija. Zamolio sam gospodina da me sačeka, da proverim. Fabrika je osnovana 1972, a Milo je umro 1967. godine.
Osim Mila, često falsifikuju Petra Dobrovića i Milana Konjovića. Na sreću, kaže Kusovac, o njihovom radu postoji dobra dokumentacija, a nijedan od njih nije pravio replike. Kusovac se susreo i sa nekoliko dobrih falsifikata slika Ivana Generalića, za koje su hrvatski stručnjaci procenili da nisu originali. Za nekoliko dela slovenačkih umetnika, Kusovac je bio siguran da su originali, međutim ne i tamošnji stručnjaci. Oni nemaju poverenje, primećuje on, u ono što dolazi odavde.
- Zahvaljujući neznalicama ili uplašenim za jedno ulje Mihaila Larionova, koje je bilo izlagano ovde 1930. na Velikoj izložbi ruske umetnosti, u Moskvi su rekli da nije original. Zahvaljujući toj negativnoj oceni, neko je za malu sumu došao do Larionova. To se događa, a profitiraju smeliji.
Kusovac ističe da se tokom svoje dugogodišnje karijere nije susreo sa nekim kolegom koji je svesno umešan u "legalizaciju" falsifikata.
- U poslednjih deset godina svi koji dolaze kod mene moraju da imaju istorijat slike. Preporučujem svima da svoja dela tehnički i tehnološki obrade, kako ne bi bili oštećeni u krađi. Ali, i da se ne desi, kao pre nekoliko godina, da policija traga za ukradenim delom Van Goga po Beogradu, koja je bila obična reprodukcija.
MILOV LUBARDA
- PRETERUJU kad kažu da su falsifikati slika Petra Lubarde preplavili Srbiju - kaže Kusovac. - Nije isključeno da se pojavi poneki dobar falsifikat. Muka je kad prođu rđavi falsifikati, čak mislim da je jedan takav darovan čuvenom predsedniku Milu Đukanoviću. Naježim se kad vidim tu reprodukciju u knjizi. Za Lubardu ne izdajem sertifikat, ako delo nema apsolutan pedigre.
Kusovac kaže da i on, kao i mnogi drugi poznavaoci, sumnja da se u luksuznoj monografiji, koja je objavljena pre dve godine u Crnoj Gori, ima reprodukcija falsifikata, ali ne 300-400, kako tvrde neki stručnjaci, već 30-40 radova.
KARIĆEV ŠUMANOVIĆ
KARIĆI su pre izvesnog vremena kupili jednu sliku Save Šumanovića, sa stručnim mišljenjem Nikole Kusovca, za koju je ekspertizom utvrđeno da je falsifikat.
- Tvrdim da sam dao stručno mišljenje za Šumanovićevo originalno delo o kome postoji odlična dokumentacija. Napravili su kopiju, manipulisali, ali to se mene ne tiče - objasnio je Kusovac. - Policija zna šta se u međuvremenu dogodilo, a zna i da postoji original. Savest mi je mirna, od Karića nisam uzeo ni dinar. Od bogatih ne uzimam novac. Neću da me kupe. Poslao mi je arhivska vina, ali ja ne pijem vino.