RUSKI NAUČNICI OTKRILI: Magnetne bure uništavaju ozonski omotač naše planete

09. 04. 2023. u 19:20

FIZIČARI sa Državnog univerziteta u Sankt Peterburgu i drugih ruskih univerziteta su sa kolegama iz Fizičko-meteroološke opservatorije u Davosu dokazali da za 24 sata geomagnetene bure mogu da unište oko četvrtine ozonskog omotača Zemlje, rekli su Sputnjiku u Ministarstvu za nauku i visoko obrazovanje Rusije.

РУСКИ НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ: Магнетне буре уништавају озонски омотач наше планете

Foto NASA

Navodi se da su naučnici u celom svetu posvetili veliku pažnju istraživanju ozonskog omotača i klimatskih uslova na Zemlji. Oni proučavaju prirodne i antropogene faktore koji su aktivni u atmosferi, od površine planete do kosmičkog prostranstva oko nje.

Uništavanje ozonskog omotača je povezano sa lučenjem visoke energije protona, elektrona i alfa-čestica koje ulaze u atmosferu iz magnetosfere – područje oko Zemlje čija se fizička svojstva određuju magnetnim poljem i njegovom interakcijom sa tokovima naelektrisanih čestica. Kao rezultat toga se formiraju slobodni radikali koji uništavaju ozon.

„Otkrili smo da se tokom geomagnetnih bura u polarnoj atmosferi povećava koncentracija radikala. To dovodi do uništavanja ozona na visini mezosfere, omotača zemljine atmosfere, tokom 24 sata. Otkrili smo 14-25 odsto uništenog ozona na visini oko 75 kilometara. Odnosno, magnetne bure mogu da unište oko četvrtine ozona na toj površini“, rekao je rukovodilac odeljenja u Sankt Peterburgu za „Magnetosferu i uticaj energetskih čestica na atmosferu“ laboratorije za proučavanje ozonskog sloja Irina Mironova.

Naučnici su podatke dobili pomoću aerostatnih merenja rengenskog zračenja koje je povezano sa izlučivanjem takozvanih energetskih čestica u atmosferu. Istraživanje je bilo iznad Apatita u Murmanskoj oblasti. Kako bi se procenilo koliko je uništen ozonski omotač, korišćeni su specijalni matematički modeli koji su ispitivali različite procese u atmosferi.

Osim toga, naučnici iz Sankt Peterburga su napravili model koji može da izračuna temperature i koncentracije neutralnih gasova, slobodnih elektrona i jona koji učestvuju u više od 300 različitih reakcija. Između ostalogm to uključuje azotne i vodonične katalitičke cikluse uništavanja ozona.

Rezultati ruskih naučnika se mogu koristiti za precizniju prognozu kako će u budućnosti izgledati ozonski omotač i klima na Zemlji, kao i za analizu širenja radio talasa.

VELIKA FRKA U DENVERU: Nikola Jokić i NBA šampioni upali u probleme!