POGLED ISKOSA: Refleksije Mire Brtke
NAJKVALITETNIJA izložba u glavnom gradu i regionu je velika retrospektiva radova Mire Brtke (Novi Banovci, 1930. - Beograd, 2014) u Muzeju grada Beograda.
Ona je ponos srpske i slovačke umetnosti, ali je tek sada otkrivamo.
Njena karijera je uspešno ostvarena u Rimu, gde je imala atelje do 2003. godine. Diplomirala je 1955. godine režiju na beogradskoj Akademiji za pozorišnu i filmsku umetnost i 1959. otišla u Rim, gde je primljena na Akademiju lepih umetnosti. Rim je šezdesetih godina prošlog veka bio centar modne, filmske i muzičke industrije, sa jakom likovnom scenom. Bila je asistent režije kod Latuade, radila je na igranim, dokumentarnim i animiranim filmovima.
Brtka je bila u rimskoj kulturnoj eliti bliska sa Đulijom Karlom Arganom, najvećim italijanskim istoričarem umetnosti, gradonačelnikom Rima, dadaistom Hansom Rihterom, Patrikom Valdbergom, velikim poznavaocem nadrealizma, i drugima. Nije bila u društvu Ćelića i Srbinovića pa ovde nije ni mogla da uspe. Postavlja se, međutim, drugo pitanje. Učestvovala je na Oktobarskom salonu i Trijenalu jugoslovenske umetnosti, za nju se moglo znati ovde. Kako i zašto na takvu istaknutu pojavu, ne samo u srpskoj već evropskoj modernoj umetnosti, Muzej savremene umetnosti, koji prati nove tendencije, nije obratio pažnju?
Ova sjajna retrospektivna izložba trebalo je da se održi u tom muzeju, ali dok njegovim zaposlenima trebaju dve-tri godine samo da uzmu u razmatranje i izlagački plan neku izložbu, dok primaju plate ništa ne radeći, privatna inicijativa u vidu Fondacije "Mira Brtka" je ceo zamašan posao oko organizacije prve njene ovakve izložbe u Beogradu, objavljivanja obimne monografije na 414 strana, na srpskom i engleskom jeziku, obavila u kratkom roku. Na izložbi se može pronaći i propratni materijal o ovoj umetnici, kakav imaju veliki muzeji povodom kapitalnih izložbi.
Krajnje dobro rešena postavka eksponata, na kojoj deluje da se nijedna slika nije mogla naći na drugom mestu, rezultat je iskustva beogradskog galeriste Miroslava Rodića Žuće, koji je decenijama uspešno vodio Nacionalnu galeriju. Veliku pomoć u ostvarenju izložbe dala je "Arte" galerija, koja u našem glavnim gradu ima nekoliko prostora i predstavlja najuspešniji novi srpski galerijski projekat, kao jedna od retkih sposobnih da organizuje velike izložbe i objavljuje kapitalne monografije.
Direktor "Arte" galerije Ivan Mitić i Miroslav Rodić, koji četrdeset godina nenametljivo, u pozadini, stoji iza mnogih značajnih izložbi i publikacija, idealan su par i motorna snaga Fondacije "Mira Brtka". Privatna inicijativa stvara tamo gde je državna zakazala. Reč je o megaizložbi, kakvu ni Muzej grada Beograda nije imao do sada, vode se pregovori o njenom preseljenju u Slovačku, možda i Rim, a na veliko interesovanje publike izložba "Refleksije. Mira Brtka" produžena je do 9. maja.
Preporučujemo
MAČKA U KRILU MONA LIZE: Izložba belgijskog strip umetnika na Jelisejskim poljima (FOTO)
20. 04. 2021. u 15:05
IZLOŽBA PETRA POPOVIĆA-PIROSA: Nova postavka u Narodnom muzeju u Kruševcu
15. 04. 2021. u 16:57
"OTISAK" SIMBOL TRAGA U VREMENU: Izložba Martine Đorđević u KC „Laza Kostić“ u Somboru
14. 04. 2021. u 16:56
Novi Samsung Neo QLED televizori pomeraju granice kućne zabave
U SVETU kućne zabave, gde svaki piksel, boja i detalj čine razliku, novi Samsung televizori, nedavno predstavljeni na Unbox&Discover događaju, stupaju na scenu sa revolucionarnim inovacijama.
26. 04. 2024. u 16:00
SAD I TZV. KOSOVO HOĆE DA IMA SOPSTVENU SREBRENICU! Predsednica lažne države u perfidnoj igri optužila Beograd
PREDSEDNICA lažne države Kosovo Vljosa Osmani, i pored toga što još nisu preskočili poslednju stanicu ka članstvu u Savetu Evrope - glasanje na Komitetu ministara 17. maja najavljuje da će porodice nestalih moći da tuže Srbiju Evropskom sudu za ljudska prava za povredu prava na život njihovih najmilijih.
29. 04. 2024. u 07:00
POSLE OPTUŽBI DA KRIJE NACIONALNOST I VEROISPOVEST: "Ja sam Srpkinja, krstiću sina u Hramu!" Maja Berović o PRAVOM imenu i poreklu
"JA SAM Srpkinja i ponosim se time!"
01. 05. 2024. u 13:14
Komentari (0)