NEMOGUĆA LjUBAV ESKIMKE I HAVAJCA : Odluka američke akademije o novim politički korektnim pravilima za Oskar izazvala polemike

A. POPADIĆ

11. 09. 2020. u 13:20

НЕМОГУЋА ЉУБАВ ЕСКИМКЕ И ХАВАЈЦА : Одлука америчке академије о новим политички коректним правилима за Оскар изазвала полемике

Foto IMDb

JEDVA čekam da gledam film o hendikepiranom muškarcu sa Havaja koji se sprijatelji sa Eskimkom lezbijkom i odvodi je da zajedno slušaju zvuke talasa koji se obrušavaju na prelepoj peskovitoj plaži... samo da bi saznao da je gluva?!

Ovaj duhoviti komentar jednog korisnika na "Tviteru" sažima svu apsurdnost novih "političko korektnih" pravila Američke filmske akademije koje će morati da poštuju svi filmovi, potencijalni kandidati za Oskar u glavnoj kategoriji, od 2024. godine. Da bi se uopšte razmatrala njihova nominacija, novi filmovi moraće među glumačkom ekipom, ali i onom iza ekrana da imaju pripadnike ugroženih grupa (crnaca, homoseksualaca, žena...) ili etničkih manjina (Havajce, Azijate, Eksime, Indijance, Hispanoamerikance...). Svaki sledeći projekat moraće da ispuni dva od četiri standarda koji zahtevaju zastupljenost ugroženih grupa na ekranu i van njega (među glumcima, ali i u autorskom, tehničkom, organizacionom ili marketinškom timu).

- Tom Henks sad mora da igra vojnog komandanta koji predvodi elitni odred transseksualaca i žena da bi ga uopšte razmatrali za nominaciju - još je jedan od brojnih šaljivih komentara koji su preplavili društvene mreže.

Foto IMDb

Reditelj i scenarista Danilo Bećković podseća da je holivudski film od svojih početaka bio omeđen raznim pisanim i nepisanim pravilima. Kao primer navodi "Hejsov kod" iz tridesetih godina, koji je presudno oblikovao američku kinematografiju. U pitanju je pravilnik koji su holivudski studiji sami sebi nametnuli, kako bi se umanjio rizik na blagajnama ako bi neki film bio proglašen "moralno nepodobnim" za tadašnje društvo. Ali, dodaje Bećković, novi standardi su ipak posebni.

- Odluka koju je Akademija donela odraz je raznih društvenih tenzija u Americi danas. Ova pravila su specifična, jer za razliku od prethodnih ne definišu šta se ne sme, već šta se mora. Filmski umetnici su decenijama uspevali da zaobilaze razne oblike cenzure, ali ovo je potpuno nova situacija i čini mi se da će ova pravila biti mnogo teže izvrdavati. Zasada se ova vrsta ideoloških kvota i normi nije pokazala dobrom. Sličan proces se već dugo odvija u Evropi, gde je zbog birokratizovane kinematografije akcenat u velikoj meri prebačen na aktuelne i društveno angažovane teme, što sve skupa film sve više udaljava od umetnosti - objašnjava Bećković.

Foto IMDb

Urednik filmskog i serijskog programa RTS Nikola Popević kaže da je "uvek problem kada se postavljaju kriterijumi koji nisu strogo profesionalni i shodni realnim potrebama".

- I kod nas već dugi niz godina postoje problemi sa kadrovima biranim po "ključu" i po pripadnosti (a ovde ne mislim na pripadnost polu, rasi ili seksualnoj orijentaciji) i prilično sam uveren da će ova odluka imati velikog uticaja i na Holivud. Stoji činjenica da je reč samo o kategoriji za najbolji film, ali Oskar je najpoznatija filmska nagrada na svetu i producenti će ova pravila svakako imati na umu prilikom rada na budućim projektima.

I Popević smatra da je posebno besmislen izbor glumaca po ovakvom ključu.

- Za Oskar od sada, primera radi, praktično neće biti moguće da konkurišu filmovi koji se bave ratovima na tlu Evrope ili će scenariji morati da se koriguju, možda suprotno istorijskim činjenicama ili ekonomičnosti priče, isključivo da bi se ispunile propisane kvote.

Na društvenim mrežama licitiraju sa imenima ranijih oskarovaca, a danas nepodobnih, poput filmova "Argo", "Nema zemlje za starce", "Dvostruka igra"...

I dok novu odluku Američke akademije na internetu anonimni ljubitelji filma zasipaju lavinom kritika, vidljivo je odsustvo bilo kakve reakcije holivudske elite. Uz retke izuzetke, poput Džejmsa Vudsa i Kirsti Eli, među vodećim svetskim rediteljima, scenaristima, glumcima, posebno onim koji su se u prošlosti "kitili Oskarima", vlada potpuni muk. U trenutku dok Amerikom bukte međurasni sukobi, čini se da niko od filmskih velikana ne sme ili ne želi da se zamera "osetljivim" grupama.

RASNI SUKOB CRNCA I CRNKINjE?

NIKOLA Popević podseća da je i ranije Holivud imao besmislene izbore, a kao primer navodi crnog glumca Idrisa Elbu.

- Elba je tumačio ulogu nordijskog boga Hjemdola koji je po predanju imao "najsvetliju belu kožu od svih", kao i revolveraša Rolanda u filmu "Mračna kula", koga je Stiven King zamislio po liku Klinta Istvuda. Treba dodati činjenicu da se Roland u kasnijim avanturama udružuje sa radikalnom crnkinjom Suzanom s kojom neko vreme postoji međurasna tenzija. Kako su producenti nameravali to da reše, ostaje misterija, baš kao što je misterija kako će biti rešavani brojni izazovi proistekli iz ove odluke koja deluje kao dobronamerna, ali suštinski nema veze ni sa profesionalizmom ni sa umetnošću.

LICEMERNA BAFTA

NOVI pravilnik Amerikanci su najvećim delom "prepisali" od kolega Britanaca, koji su prošle godine primenjivali prilikom dodele uglednih nagrada Bafta. Iako su nominacije 2020. godine održane u skladu sa novim pravilima, pokazale su sve licemerje "principa različitosti". Naime, među nominovanim u sve četiri glavne glumačke nagrade bili su samo belci, dok su među nominovanim rediteljima bili samo muškarci. Apsolutni pobednik ove godine, film Sema Mendesa "1917", ratna drama sa kompletnom muškom, belačkom postavom, kvalifikovala se jer je imala ženu kao koscenaristu i dve žene među pet producenata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)