KNJIŽEVNA KRITIKA: Stalan osećaj bezdomnosti
NOVA zbirka pesama Milovana Danojlića "Ispovest na trgu", objavljena o 130. godišnjici Srpske književne zadruge, po atmosferi i dominantnom osećanju lirskog subjekta podseća nas na Sterijino "Davorje".
Foto: Privatna arhiva
U njoj lirski subjekt, istovremeno i stvaralac, svodi sopstvene skorove kao posve zrela ličnost s velikim životnim i stvaralačkim iskustvom. Kao i uvek, strog prema sebi, kao i prema drugima, istovremeno je zastupnik tužbe i zastupnik svoje odbrane.
Sa starim znanjem - da je sve jedno - jer: "Živ il' mrtav, na kraju isto je" ("Sudski iskaz"), kao i sa činjenicom o čovekovoj nemogućnosti izbora, o tajnom slučaju, jer: "Pred dolazak na svet nigde ne dele prospekte" [...] To si: nerazorivi zbir slučajnosti,/Utvrđen ko zna gde, u tajnosti" ("Nastanjivanje"), on zbori o prolaznosti, svestan grešnosti svoje i drugih, kao i sopstvenog jeda, koje razblažuje u mastilu: "Mastilo mi grehe razblažilo" ("Sudski iskaz"). Ako je nešto uteha u životu, "zapuštenom, neravnom i krivudavom putu", u kojem čovek ne upravlja ničim, u kojem je tek "trunka u lepljivoj smesi" u kojoj čak ni njegova pomisao na suicid nije retka, to je stvaralaštvo koje potencijalno vodi "jedinom mogućem cilju", u konkretnom slučaju pesmi koja se realizuje u htenju stvaraoca da izrekne neimenljivo ("Besciljno putovanje").
Istražujući to htenje uočavamo često autoironijski otklon lirskog subjekta od odnosa prema životu i prema smrti: "Kroz stoleća se živ provukoh, i to/Sad u veliki računam uspeh ('Veliki uspeh') [...] Po veka u ratu, pola u poraću,/I još povrh svega, da umrem moraću", ali i pesimizam i letargiju: "Ti, koji me slušaš, molim, ne prezri me,/ime mi je Niko, a Ništa prezime" ("Besciljno putovanje"). Spuštajući se duboko u sebe, visokoosetljiv, razume da još ima životne snage, ali ipak ne nastoji da svemu odredi svrhu. Imajući sve navedeno u vidu, mogli bismo se zapitati šta je izvor njegovog takvog osećanja. Da li je reč samo o složenoj umetničkoj prirodi, o dvojenjima karakterističnim za biće umetnika, o sopstvenoj filozofiji, proistekloj, između ostalog, iz snažne pesničke tradicije (na primer, "Spomen putovanja po doljnim predelima Dunava", "Groblje", "Čestoljupcu" Jovana Sterije Popovića itd.) ili pak i o iskustvima vezanim za aktuelnu društvenu stvarnost. Da je reč i o poslednje navedenom svedoče pesme: "Rodoljubiva popevka", "Gužva na graničnom prelazu", "Nasukana lađa", "Susret na obali", "Uzaludno zanimanje" itd.
Ipak, osobito nas je u zbirci zainteresovao motiv zavičaja i zaključak lirskog subjekta da sve na putevima otkriveno postoji u zavičaju koji nismo otkrili, kao i činjenica da nas okrenutost drugim kulturama, kao i iskustvima, osobito zapadnim, udaljava od sopstvene tradicije, ali i od osećaja za realnost. No, ni nakon stvarnih iskustava puta i povratka u zavičaj, lirski subjekt ostaje suštinski bezdoman i sam: "Begunac, u njemu stranstvujem na jedan/A u rodnom kraju na trista načina" ("Razglednica").
I dok razmišljamo zašto je to baš tako, stičemo nova znanja o lirskom subjektu koji je "utvrdio dobre odnose sa beznađem". U mestima u kojima je stranac, on je taj koji kreira različite vrste odnosa i njihovu prirodu. U zavičaju te relacije su višestruke, slojevite, iskonske, njih nije moguće, po prirodi stvari i krvi, jednostavno kreirati.
Ta nejednostavnost, kao i konstantan osećaj bezdomnosti, neuslovljen, na primer, iskustvom izbeglice, podstiče nas da se zapitamo sa kog mesta, i u koje mesto, kome bi lirski subjekt mogao poslati razglednicu, a da to slanje ima smisla i šta je njegov dom.
Čitajući ovu zbirku kazali bismo da su mesta koje lirski subjekt voli jesu ona u kojima nastaju njegove pesme, koje su mesto srećnog susreta reči koje ih čine, koje se "roje, dvoje i troje" ("Pesma i pesnik"). I dok nastaju, on je kod kuće - ma gde to bilo. Zato su odlasci sa svih tih mesta, iako faktički, zapravo nemogući. Pesme koje su u tim mestima nastale svojevrsne su razglednice. One su adresirane na sve čitaoce sveta. Njihovo prispeće zavisi od osetljivosti primaoca. U ime čitalaca slobodna sam da s pouzdanjem kažem - knjige Milovana Danojlića mesta su koja volimo i koja nikada ne možemo napustiti.
VELIKO UPOZORENjE VUČIĆA: Za godinu i po dana suočićemo se sa velikim ratom, niko više ne želi da sluša drugu stranu
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić rekao je danas, na forumu "GLOBSEC BELTALKS: Beogradski ekonomski razgovori", da više nema racionalnosti u međunarodnoj politici i da se uskoro sprema veliki sukob.
09. 12. 2025. u 20:57
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)