SUMATRAIZAM U FILOZOFIJI KULTURE: Knjiga Dragoljuba Kojčića

Zoran Avramović

12. 04. 2022. u 12:19

KADA se zaklope korice knjige Dragoljuba Kojčića "Bez buđenja (eseji i druge forme)", "Prometej", Euprogress, 2021, onaj ko je čitao Crnjanskog odmah će asocirati njen sadržaj sa sumatraizmom.

СУМАТРАИЗАМ У ФИЛОЗОФИЈИ КУЛТУРЕ: Књига Драгољуба Којчића

Foto Promo

Reč je o osobenom razumevanju kulturne i umetničke istorije u kojoj su prepletene ličnosti sa vrha i iz neprimetnih delova društva; oni koji su poznati u svetskoj i srpskoj kulturi sa onima koje nam otkriva autor knjige "Bez buđenja", bez koga ništa ne bismo znali o njima. Ali nije reč samo o ličnostima raznih uloga i ostvarenja. U nizu od devet eseja, iz više saznajnih i misaonih perspektiva, Kojčić povezuje događaje, prizore i dela u prostoru i vremenu da bi dokazao da je suština života uvek ista. Tako povezuje ruske plemiće i privatni susret sa našom Ružicom Borisavljević, Sanča Pansu, Brehtove pripovetke; Džon Kits umire u Rimu, a propovednik hrišćanske vere strada od NKVD. Šta ih povezuje? Pesnika i isposnika vere povezuje smrt koja je različita ali jednaka da označi kraj života.

Kakvo značenje ima čaša u razmišljanju o kulturi i umetnosti? Evo čaše u filmu Andreja Tarkovskog, ali čašu drži u zdravici i Proka Naturalov, evo je u kafani, eno je kod alkoholisanog Tare Brauna u Londonu o kome Džon Lenon piše pesmu A Day in the Life. U Španiji nazdravlja Don Eduardo Miura sa Ferućom Lamborginijem, u čije automobile se seli duh bikova. Za one koji čašu koriste nikakvo. Ali za onoga koji piše o njoj ima mistično značenje sredstva za umetničko stvaranje. Ona je deo raznolike stvarnosti u oku posmatrača.

Kojčić, u osobenom kulturološkom sumatraizmu, posvećuje posebnu pažnju slikarstvu i muzici. Umetnost je tačka preseka i autentično postojanje. "Kroz umetnost osećanja postaju najviši oblici smisla." Ogled o slikarstvu Damjana Đakova je impresivan po dubini razumevanja slikarevog sveta. On je samosvojan slikar, a to se ogleda u sastojanju elementa koji nije mimezis, ni stanje svesti. Kojčić oseća miris sa njegovog platna. Ali on nalazi vezu Đakova i sa Vitgenštajnom jer je "uveren da je večnost u sadašnjosti". Ima tu jedna neostvarena veza; šteta je što gosti salona Gertrude Stejn i Otolajn Morel između dva rata nisu pogledale metafizičko slikarstvo Damjana Đakova. Nije li to veza slikara i njegovog dela sa svakom dimenzijom vremena?

Ideju sumatraizma otkrivamo, zajedno sa autorom, i u muzici. Bojan Suđić u predgovoru uočava ovakvu ideju razumevanja muzike. "Samo u jednom poglavlju, od prekobrdskog dovikivanja pastira stižemo do Čelibidakea, Berlinske i Minhenske filharmonije, Furtvenglera, preko Borhesa se lagano dotiče Barenbojm, pa se izlaže drama malo poznatog Lokšina, tu su Mravinski, Roždestvenski, Baršaj..." Nije u sumatraizmu kulture samo klasika, tu su i sudbine Evelin Mek Hejl, Suad Hosni, Miurana Sukumarana i atentatora Luisa Pejna. Šta ih povezuje? Apsurdna veza smrti i lepote.. U pesmi "Bitlsa" Lucy in the Sky With Diamonds prelivaju se boje i svetlost, komponovana je u godini u kojoj je Denis Gabor podario ljudima hologram. Ali Lenona je uzbudio doživljaj Pitera Fonde o saznanju smrti. Tu je i Sakamotovo muziciranje na klaviru potopljenom u katastrofi Fukušime. Sve je to u tajnovitom saglasju, piše Kojčić.

Poglavlje "Kriza krize", zapravo je refleksija o borbi autentičnog stvaralaštva sa eksperimentima koji su sami sebi svrha. Praznina se širi u čovekovo postojanje. Velike su promene u klasičnoj muzici, od Betovena, Vagnera preko atonalne muzike, do eksperimenata Džona Kejdža. Slabljenje doživljaja sveta vidljivo je u slikarstvu. Nema velikih romana. Kriza je zahvatila i film danas nema ni epigona Tarkovskog, Kurosave, Šlezingera. A politička sloboda se izmetnula u slobodu vlasništva i sticanja. Kriza zahvata i umetnost koja nema estetsku snagu da izrazi novo tehnizirano iskustvo sveta.

Kriza krize ulazi u završnicu, pojavljuje se kao "odvajanje čoveka od svoje suštine".

Kojčić, dakle, kao filozof sumatraista, povezuje znanja i doživljaj, povezuje lična životna iskustva, čitalačka, filmska, umetnička, književna dela kroz prostor i vreme.

On se kreće kroz kulturne predele, istorijsko vreme, privatne sudbine, umetnička i naučna dela, proučava brojne ličnosti - Berđajeva, Kurosavu, Don Kihota, Maljeviča, fizičara Paulija... sve u traganju za smislom postojanja.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (1)

RUSIJA JE ZGROŽENA: Ovo je najnoviji uslov za Ruse da bi učestvovali na Igrama Pariz 2024