"BENETON" ŠIRI PROIZVODNJU U SRBIJU: Pandemija uticala na izmeštanje pogona svetskih kompanija iz Azije zbog otežanih uslova poslovanja

E. B. T.

07. 10. 2021. u 11:22

ITALIJANSKI "Beneton" planira da proširi proizvodnju u našoj zemlji.

БЕНЕТОН ШИРИ ПРОИЗВОДЊУ У СРБИЈУ: Пандемија утицала на измештање погона светских компанија из Азије због отежаних услова пословања

Foto: Depositphotos

To je najavio glavni izvršni direktor te kompanije Masimo Renon objašnjavajući da će se taj proces sprovesti u Srbiji, Hrvatskoj, Turskoj, Tunisu i Egiptu, kao i da je u planu da prepolove svoje kapacitete u Aziji do kraja sledeće godine.

Ova odluka je posledica okolnosti izazvanih pandemijom koje su dovele do velikih problema u funkcionisanju multinacionalnih kompanija koje imaju svoje pogone na istoku.

Zato sada međunarodni modni brendovi menjaju način poslovanja i napuštaju globalne lance dobavljača i jeftinih proizvodnih centara u Aziji, možda na duže vreme, a njihova nova proizvodna lokacija je Mediteran.

Foto: Depositphotos

Evropski i srpski analitičari i ekonomski stručnjaci su već najavljivali da se očekuje da će do ovakovog trenda izmeštanja proizvodnje na Balkan u brojnim sektorima doći i da to može da bude šansa za dalji razvoj Srbije.

- Strateška je odluka da se poveća kontrola nad proizvodnim procesom, a takođe i nad transportnim troškovima - objasnio je Masimo Renon za Rojters. - Grupa je već ove godine preselila više od 10 odsto proizvodnje iz zemalja poput Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.

Zbog problema u transportu, prosečno vreme isporuka iz Azije produžilo se sa prethodnih četiri do pet meseci na današnjih sedam do osam meseci. Kada je reč o vunenoj odeći koju "Beneton" proizvodi u Srbiji i Hrvatskoj, rok isporuke može da traje samo četiri do pet nedelja. Kompanija zato planira da poveća proizvodnju u tim dvema zemljama, kao i u Tunisu, i da prošiti saradnju s dobavljačima u Egiptu i Turskoj.

Govoreći o problemima s troškovima transporta, Renon ističe da brodski prevoz robe, koji je ranije koštao 1.200 do 1.500 dolara, danas može da košta od 10.000 do 15.000 dolara, pri čemu je datum isporuke neizvestan. Desetostruki skok troškova morskog transporta, kako navodi, uzrokovan je manjkom raspoloživih brodova, jer su mnogi usidreni tokom pandemije, kao i rastućom potražnjom klijenata.

Renonova kompanija veći deo prihoda ostvaruje u Evropi, ali je proizvodnju početkom 2000. prebacila u zemlje s jeftinijom radnom snagom. Mada su troškovi proizvodnje u

Vijetnamu i Bangladešu i dalje za 20 odsto niži nego u mediteranskim zemljama, tu prednost briše nedostatak brodova i duži rokovi isporuke.

- Zbog manjka brodova, prosečno vreme isporuka iz Azije produžilo se sa prethodnih četiri do pet meseci na današnjih sedam do osam meseci - kaže Renon. - Poređenja radi, proizvodnja u Egiptu može da skrati rok isporuke do magacina i prodavnica u Evropi na dva do dva i po meseca.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

DA LI JE JUTARNJA RAKIJICA OTROV ILI LEK? Stručnjak za toksikologiju razbila mitove (VIDEO)