ФЕЉТОН - ТИТО ПРАТИО ЛОВ НА НЛО: Ракете испаљене из "мига" нису хтеле на "тањире"

Драган Вујичић

29. 05. 2021. у 18:00

У ФЕБРУАРУ 1975. године, неколико дана пошто је пропао покушај тада потпуковника (сада генерала у пензији) Звонка Јурјевића да са својим пилотима у "мигу" и "галебу -2" приђе и идентификује НЛО који их је претходно данима узнемиравао над подгоричким аеродромом, у командну собу радарске станице на Превлаци ушао је генерал Исмет Куленовић, командант 11. противваздушне дивизије ЈНА.

ФЕЉТОН - ТИТО ПРАТИО ЛОВ НА НЛО: Ракете испаљене из мига нису хтеле на тањире

Фото Архива

Театрално нам је саопштио да се наша радарска станица претвара у ратну салу и да нам је задатак да спречимо НЛО уљеза који узнемирава наше младе пилоте на обуци у Подгорици као и пилоте цивилних ваздухоплова над Ћилипима - овим речима пуковник, професор др Александар Костић открива, за "Новости", да је чувени случај НЛО-а над Подгорицом у ствари имао најмање два полувремена, а вероватније - кошаркашки речено три трећине.

Први пут српској јавности он открива да су "мигови" из Београда и Бихаћа у петнаестак наврата дизани и пресретали НЛО, али ракете нису "слушале" команде пилота. Професор се сећа да им је генерал Куленовић, кога су знали као врсног пилота "мига 21" кодног имена "орао 10", одмах саопштио да је Јосип Броз Тито у Игалу и да ће га он сваког дана обавештавати о догађајима на небу. Наредио је општу узбуну и потпуну дискрецију. У ПВО систем су увезани сви наши радари, од војних П-151, преко најсавременијег П-35, до морнаричких и цивилних радара. Радарске посаде појачане су инжењерима из ВТИ-ја, Миливојем Југином и начелником Радарског института у ВТИ-ју.

- А ПОЧЕЛО је као игра - сећа се Костић. - Из правца Бриндизија, коридором за Дубровник, сваког дана се на радару појављивао НЛО, који би брзином од 6.500 километара на сат "пребрисао" Јадран, а онда би се нагло зауставио над аеродромом "Ћилипи" и стајао на једном месту. Светлећи објекат је био огроман и уочљив са земље. Звали су нас пилоти цивилних ваздухоплова, а ми смо данима извештавали надређене у Радарском центру у Сплиту. Колеге из Сплита су нас због свега прозвале "марсовци".

Војсци је требало време да се покрене. Прву акцију пресретања извео је потпуковник Јурјевић, командант 172. ескадриле. Он је из Батајнице у Подгорицу довео два "мига 21". Костић наводи да је за ту прилику и он добио наређење да дође на писту аеродрома са радаром П-15. Требало је да наводи са земље пилоте "мига 21" Жандарчича и Мамића.

- Та акција није успела. Мој радар П-15 није био добро техничко решење и испоставило се да је Жандарчича и Мамића НЛО напросто "везао у чвор". Пошто су пилоти развили неких 1.000 км на сат, летелица испред њих одједном је нестала и појавила им се у репу.

ДРУГА фаза "лова" на НЛО укључивала је најбољу технику коју је ЈНА имала и авионе пресретаче елитног Петог ваздухопловног корпуса. Костић сведочи како је тих дана седео уз генерала Куленовића пред екраном радара, дајући инструкције пилотима.

- Прва идеја је била да се "мигови" приближе НЛО-у и да га осмотре - наставља Костић.

- Међутим, када бисмо дошли на седам километара до циља, као да се јављала нека невидљива "руда" између наших авиона и незваног госта. Ма колико би "мигови" убрзавали, "гост" је држао исто растојање. Нестајао би када је хтео, и то у истом тренутку на свим радарима одједном.

Костић прича да су се пред његовим очима одвијале "појаве на радару" за какве физика не зна.

- Рецимо, док наш "миг 21" прилази НЛО-у, у истом тренутку чујем кроз слушалице тежак уздах пилота и упозорење мог оператера да нам је радар у квару - објашњава Костић. - На питање какав се квар догодио, оператер одговара да је НЛО са 5.000 одједном скочио на висину од 12.000 метара. Исту ту, "немогућу ситуацију" гледао је и пилот на радару и кроз стакло кабине.

ДАН КАДА је одлучено да се ракетама нападне НЛО професор памти као један од најузбудљивијих у животу. Куленовић је тог дана, када се НЛО појавио, наредио пилоту "мига 21" да гађа.

- Према борбеној процедури употребе, замолио сам генерала да понови наређење да га чују сви у сали. Поновио је. Пилот је пришао циљу и рекао: "Видим!" Према правилима службе, ја сам одговорио: "Пратим!"

"Имам захват у радару", чуло се са друге стране, а када је наређено лансирање, пилот је јавио да ракета неће на циљ. "Врати се!", било је следеће наређење.

Костић наводи да је једино логично објашњење зашто тада и у следећим покушајима ракете са наших авиона нису лансиране - чињеница да је циљ био "хладан".

- ТАДАШЊИ пројектили на авионима имали су термовођење и на писти аеродрома ракета је пратила жар цигарете на удаљености од два километра. У ваздуху над Црном Гором и Хрватском очигледно је летело неко чудо на хладни погон - закључује наш саговорник.

Генерал Куленовић прогласио је "крај ратног стања" када је објекат престао да се појављује.

Маршал Тито је данима у Игалу чекао резултате "лова", али је ипак морао да оде без резултата. Инжењери и тадашњи најелитнији радаристи укрцали су се у авион за Београд заједно са генералом.

- Незванично, чуо сам да је у ССНО рађена анализа догађаја на небу из 1975, али без закључака. Причало се да је у питању метеоролошки феномен, међутим, метеоролози са којима дан-данас другујем никад нису чули за сличан феномен - закључује Костић.

ПРОФЕСОР Костић важи за најугледнијег српског стручњака за радарске системе. У ВТИ-ју је са сарадницима развио напредни радар за надзвучни авион СФРЈ. Био је професор на Електротехничком факултету у Београду, а данас предаје на Факултету "Комтрејд". За потребе државе и даље развија радарску технологију, тачније метео-радаре. Вели да је одлучио да прича јер му се чини да је сторија коју је отворио генерал Јурјевић остала недовршена.

У периоду од 1980. до 1990, у Русији је око милион грађана пријавило виђење и сусрет са НЛО-ом. Према речима пуковника Соколова, који је у војсци СССР-а био задужен за ове феномене, они су још осамдесетих написали наређење својим пилотима да, када виде НЛО, промене курс и оду. Наиме, дотле су у пресретањима непознатих објеката на небу изнад СССР-а, пре свега због форсирања летелица, Совјети су, према незваничним изворима, изгубили 14 авиона.

КРАЈ

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)