НОВА ГОРИВА ЧУВАЈУ ВАЗДУХ: Пропис о енергетици омогућио коришћење утечњеног природног гаса (УПГ) и водоника за погон возила

Е. Б. ТАЛИЈАН

11. 05. 2021. у 12:00

ДВЕ нове категорије моторних горива, утечњени природни гас (УПГ) и водоник, стижу на тржиште Србије. То је омогућено недавно усвојеним Законом о енергетици. Њихово коришћење доприноси смањењу емисије гасова са ефектом стаклене баште, а тиме и заштити животне средине.

НОВА ГОРИВА ЧУВАЈУ ВАЗДУХ: Пропис о енергетици омогућио коришћење утечњеног природног гаса (УПГ) и водоника за погон возила

Фото Shutterstock

На европском тржишту су ове врсте алтернативних горива јефтиније од стандардних. Може се очекивати да ће се и у нашој земљи, као што је то пракса у ЕУ, различитим подстицајима купци мотивисати да пазаре возила са новом врстом мотора која употребљавају те нове енергенте.

Томислав Мићовић, из Удружења нафтних компанија Србије, истиче да је коришћење ове две врсте горива свуда у зачетку. Мада дужи низ година постоје у Европској унији, број возила која их употребљавају још увек није велики.

- Наша земља је недавно добила прву станицу за снабдевање утечњеним природним гасом код Нове Пазове, а пре неколико месеци су увезене прве количине тог енергента, што представља пионирски потез за његово увођење као моторног горива у перспективи - каже Мићовић. - УПГ ће бити права алтернатива за тешка теретна возила, аутобусе, камионе, крузере, теретне бродове, а не толико за путничке аутомобиле. Њега користе мотори са унутрашњим сагоревањем. Водоник ће бити добра алтернатива и за путничке аутомобиле. Возила која га употребљавају су потпуно нова генерација и врло мало су заступљена у свету, а код нас их уопште нема.

Она су електрична, али, како објашњава, немају батерију, него резервоар водоника. То гориво уз помоћ једног уређаја, који се зове горивна ћелија, производи електричну енергију која се користи за погон. Мићовић наводи пример једног ауто-превозника из Србије који је купио камион на УПГ пре три године. Ово возило има аутономију 1.600 километара, што значи да може да прелази толико растојање без допуне горива.

- Прва станица за снабдевање УПГ-ом била му је у Словенији, и он може да наспе гориво тамо, дође до Србије и да се врати назад, што значи да без проблема може да врти туре за Европу - каже наш саговорник. - Утечњени природни гас је исти онај који се користи у топланама за грејање, али ако се утечни и сипа у резервоар возила, онда се опет дегасификацијом користи у моторима са унутрашњим сагоревањем.

Он наводи да у ЕУ постоје различите мере подстицаја за куповину возила која користе ове нове категорије горива, и да би такву праксу требало да следи и наша држава.

- То мора бити политика заштите животне средине и сви ресори морају да буду у функцији тога да се уводе те нове врсте алтернативних горива - истиче Мићовић. - На европском тржишту је то гориво јефтиније, а неке од њихових мера подстицаја су и да таква возила могу да уђу у центар града, имају повољније путарине и паркинг на "трек стоповима"... Земље чланице ЕУ се стимулишу и обавезују да граде мрежу за снабдевање алтернативним горивом.

УСКОРО И СТРАТЕГИЈА

ВОДОНИК није само енергент за погон моторних возила, његова намена је много шира, истиче Томислав Мићовић из УНКС.

- Зелени водоник, који се добија без додатне емисије гасова са ефектом стаклене баште, може да се користи и за складиштење и као енергент за производњу струје - објашњава Мићовић. - Водонична стратегија ЕУ и САД је усвојена прошле године, а и ми смо на том путу. Пре два месеца група експерата је покренула инцијативу за израду водоничне стратегије Србије и надам се да ће то уродити плодом.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

KLIKNITE ZA VIŠE VESTI

Коментари (0)