НА ТРОТИНЕТУ НЕ БРЖЕ ОД БРЗОГ ХОДА: Предлог Закона о безбедности саобраћаја обухватиће и популарно превозно средство

С. Б. МИЛОШЕВИЋ

31. 08. 2020. у 10:00

НА ТРОТИНЕТУ НЕ БРЖЕ ОД БРЗОГ ХОДА: Предлог Закона о безбедности саобраћаја обухватиће и популарно превозно средство

Фото П. Митић

КАЗНА од 5.000 до 75.000 динара чека Краљевчане због вожње тротинетима пешачком зоном! Саобраћајна инспекција и Одељење комуналне милиције у овом граду почеће са подношењем прекршајних пријава, пошто се ова возила крећу великом брзином и представљају претњу по безбедност пешака. Овом одлуком, краљевачка локална самоуправа је постала друга у Србији која је ограничила вожњу тротинета. Пре њих, то је 2019. урадио Град Сомбор, забранивши вожњу тротинета по пешачкој зони.

Електричних двоточкаша на улицама је све више, а од закона, који би регулисао вожњу овом справом улицама града, ни трага. На томе, како кажу у Агенцији за безбедност саобраћаја, ради радна група Министарства унутрашњих послова, а очекује се да ће предлог тог закона бити готов до краја ове године.

У Агенцији кажу да је Европско удружење саобраћајних полиција ТИСПОЛ доставило Управи саобраћајне полиције податке о законској регулативи из десетак земаља за електричне бицикле и тротинете.

- Република Србија је најближа словеначком моделу, по којем би било дозвољено да електрични тротинети иду тротоаром и бициклистичким стазама и то брзином не већом од шест километара на сат. А никако коловозом - кажу у Агенцији.

О тротинетима и да ли их и како регулисати законом, недавно се расправљало и на 15. Међународној конференцији "Безбедност саобраћаја у локалној заједници" која је одржана у Врњачкој Бањи. Председник научно-програмског одбора конференције проф. Крсто Липовац, шеф катедре за безбедност саобраћаја Саобраћајног факултета у Београду, за "Новости", истиче да су представљена и искуства из Европе, као и да се могу издвојити три најважнија закључка.

КОРОНА ПОСПЕШИЛА ПРОДАЈУ

ПАНДЕМИЈА вируса корона допринела је додатној популаризацији тротинета.

- Од маја, много је мојих пријатеља који су купили ове справе, јер лако могу да стигну до жељене дестинације избегавајући јавни превоз. Тротинет се лако склапа и могу да га држим на радном месту. У вожњи, трудим се да будем опрезан, али знам да има оних који ову справу возе великом брзином, чак и по трамвајским баштицама - каже Београђанин Саша М.

- Прво, нема јединственог става о регулисању овог вида саобраћаја. Друго, није се обистинило очекивање да ће се људи из аутомобила пребацити на тротинете, већ се догодило то да су пешаци прешли на ове справе, чиме је повећана физичка неактивност. Последње, у центру великих градова, где нема пуно простора за паркирање, све више је корисника електричних двоточкаша - наводи Липовац.

Професор истиче и да је питање безбедности учешћа ових возила у саобраћају у жижи интересовања стручњака. Возила угрожавају пешаке, а сами корисници су рањива група учесника у саобраћају. Њих угрожавају возачи других возила, а евидентиране су незгоде између тротинета јер неки развијају брзине и до 70 километара на сат.

Фото П. Митић

- С обзиром на различите услове саобраћајне инфраструктуре, стручњаци су близу става да, на државном нивоу, не треба прописивати тврда правила о томе којим површинама треба да се крећу тротинети, већ се то треба оставити локалним заједницама, односно дефинисати саобраћајним знаковима и конкретним режимима саобраћаја - каже саговорник "Новости".

Оно што би на државном нивоу требало регулисати, према Липовцу, јесу минимални технички услови које морају да испуњавају ова возила: максималне брзине, обавезе хомогације, услове за возаче. Требало би забранити она возила која развијају брзине веће од 40 километара на час, сматра професор:

- На државном нивоу треба решити и питање регистрације, односно да ли регистровати оне који се крећу до 10 километара на час, или само возила која развијају брзине преко 25 километара. Такође би требало прописати која од ових возила морају ићи на технички преглед, да ли морају бити осигурана.Искуства у САД показују да је животни век ових возила кратак, мањи од године, па се јавља проблем њиховог одржавања и одлагања.

Ту је и питање одговорности и осигурања возила у случају саобраћајне незгоде. Неке европске државе увеле су обавезно осигурање тротинета. Каже и да са регистрацијом возила, држава мора и да регулише да ли возачи треба да полажу за дозволу за вожњу појединих категорија тротинета, а онда да пропише да ли обука за полагање треба да буде само теоријска или и практична. Како тврди, за категорије тротинета које имају већу масу и брзине, мораће да се организују обуке, али и полагање возачког испита.

НЕ ПРЕВОЗИТИ ДЕЦУ

ДОК нови закон не ступи на снагу, Агенција за безбедност саобраћаја апелује на грађане да не управљају тротинетима на коловозу, као и да максимално користе бициклистичке стазе.

- На тротоарима не треба да иду брже од брзог хода пешака, односно шест километара на час и да у време смањене видљивост носе ретрорефлектујуће прслуке и користе светла.Препоручујемо да не превозе децу, која обично стоје на тротинету испред њих, или да деци стављају кациге.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (7)

zmau

31.08.2020. 10:29

Gospodin Lipovac smatra da je bitno što trotineti "podstiču fizička neaktivnost", a nikad nije izjavio nešto slično o automobilima. Hoće i da potpuno zabrani trotinete koji razvijaju brzine od preko 40km/h, a nikada mu nije palo na pamet da zabrani automobile koji razvijaju veću brzinu, iako je njihova kinetička energija višestruko veća.

jovanović

31.08.2020. 10:32

Kad već kaže da treba maksimalno da koriste biciklističke staze kojih nema praktično nigde u Srbiji, mogao je makar i da pozove lokalne samouprave da prave bici staze, jer one očugledno jesu optimalno rešenje. Ovako je očigledno da samo želi da skine trotinete s dnevnog reda, i da ih otera iz gradova.

Aleksandar

31.08.2020. 12:21

Neki ljudi su se toliko navikli da zive u smecu i zagadjenoj sredinibda bi bi ih cist vazduh mogao ubiti. Pesaci su presli na trotinete i zakljucak da podsticubfizicku neaktivnost su poput spaljivanja Giordana Bruna. Parkinga je sve manje zbog krseva od automobila zbog kojih zene sa decom ne mogu proci trotoarom, A ne zbog trotineta. Voznja po trotoaru je najopasnijabi treba rezervisati zute trake samo za ekoloska vozila. Taman kad bude gotov predlog zskona doci ce ponovo i pitanje koji je najzagadjeniji grad na svetu. Postoji i politicki faktor, zabranu i resttikcije pri upotrebi elektricnih trotineta mnogi ce smatrati oduzimanjem slobode, a kada se to upari sa mogucim restrikcijama kretanja zbog korona virusa gospodin Lipovac moze postati jedna od tema u buducem politickom zivotu Srbije. Buducnost se ne moze spreciti i zabraniti, moguce je samo urediti pravila...

Boban

31.08.2020. 12:37

Da se kreću trotoarom? Pa to je najgore moguće rešenje koje ste mogli da smislite. Umesto da im zabranite vožnju trotoarom i pešačkim zonama, vi im omogućavate da udaraju pešake kako stignu. Već je bilo slučajeva obaranja pešaka od strane trotinetista.

Aleksandar

31.08.2020. 17:57

Da li ce se zabraniti automobili i motorcikli koji mogu da idu preko 130 km/h? Kao drzava koja je najbogatija litijumom u EU trebalo bi da iskoristimo svoju priliku, a ne da nas vracaju u stednji vek. Ako se gleda samo maksimalna brzina to bi znacilo da je Yugo45 jedini legalan auto i dalekonsigurniji od najnovijeg mercedesa. Zapad razumem jer cuva autoimdusttiju, a sta mi cuvamo?

Sta te briga

31.08.2020. 23:48

Jer mi kao narod zivimo u Sloveniji i drugim zemljama pa nam trebaju njihovi zakoni???zasto se ne donese zakon po ugledu nasih potreba,mogucnosti...Ovaj zakon koji vi smatrate 'najboljim' resenjem je dno-dna i ja se prvi toga necu pridrzavati sigurno,masa stvari u drzavi ne funkcionise,a dovatili ste se el.trotineta,jer toboze ljudi se voze za male pare i ne placaju nikome nista,pa ajde da im uzmemo pare...ne valja vam ta rabota.?